maandag, 12 april 2021

Nieuwe Subaru Outback voelt vertrouwd aan

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Subaru Outback voelt vertrouwd aan © Subaru
Bij Subaru doen ze aan evolutie, niet aan revolutie. Dat is toch de indruk die je krijgt als je de nieuwe Outback bekijkt, die vanaf eind deze maand in de showrooms zal staan.


21OUTBACK M0240BP ECSinds de eerste generatie in 1995 werden van de Outback, Subaru’s topmodel, al meer dan 6,6 miljoen stuks verkocht, waarvan (slechts) 303.000 in Europa. Bij ons bleef hij, net als alle andere modellen van het merk, dan ook eerder een nichespeler, en dat zal met de nieuwe generatie waarschijnlijk niet veranderen. Daardoor blijft exclusiviteit wel gegarandeerd, natuurlijk. 
21OUTBACK 0180BP ECDe nieuwe Outback is ruimer dan zijn voorganger, met 10,8 mm extra van de voorzetels tot de achterbank, 30 mm extra heupruimte en 7mm bijkomende schouderruimte tussen beide voorzetels. De breedte van de opening van de kofferruimte is vergroot met bijna 30 mm, de vloer is er ook 23,9 mm langer waardoor de totale laadcapaciteit is vergroot met 10 liter. Deze bedraagt nu 522 liter met de achterbank rechtop.

Boxer forever

De nieuwe Outback behoudt de kenmerkende combinatie van permanente vierwielaandrijing S-AWD met een boxermotor en de Lineartronic CVT-transmissie. Hij beschikt over een direct ingespoten horizontaal geplaatste viercilinder van 2,5 liter en 169 pk. Die bestaat uit ongeveer 90% opnieuw ontworpen onderdelen en biedt een hogere compressieverhouding. De Lineartronic CVT werd vernieuwd en de versnellingsverhoudingen uitgebreid om qua rijgevoel meer op een klassieke automaat lijken. Het verlies aan pk’s door de CVT werd met 22% verminderd in vergelijking met het vorige model. 

De rijprestaties en het rijcomfort zijn verbeterd met aanzienlijke aanpassingen aan de ophanging en het chassis, waardoor trillingen van het stuursysteem, de vloer en de stoelen worden gereduceerd tot een minimum. Ook het aantal decibels in de cabine werd gereduceerd.

Praktisch, zoals steeds

Dankzij de handsfree elektrische achterklepbediening kan de koffer worden geopend door de elleboog te bewegen in de buurt van de sensor die in het logo is ingebouwd.

Voor meer veelzijdigheid en veiligheid van de lading biedt de Outback standaard dakrails met ingebouwde dwarsdragers. Sjorhaken zorgen er voor dat touwen direct op de dakrails kunnen worden vastgemaakt. De deuropening werd eveneens voorzien van bredere antislip treden, zodat bagage kan worden geladen zonder het evenwicht te verliezen.

De Outback beschikt over de nieuwste generatie van Subaru’s EyeSight Driver Assist-technologie. Het stereocamera-botspreventiesysteem beschikt voortaan over een grotere kijkhoek en nieuwe beeldherkenningssoftware samen met elf veiligheidsfuncties, waaronder enkele nieuwe functies: Advanced Adaptive Cruise Control met Lane Centering-functie, Emergency Lane Keep Assist, Speed ​​Sign Recognition met Intelligent Speed ​​Limiter, Lane Departure Warning met stuurwieltrillingen, Lane Departure Prevention met onder andere herkenning van scheidingslijnen zoals gras of wegranden en Pre-Collision Braking System met uitgebreide ondersteuning voor het vermijden van aanrijdingen op kruispunten.

Subaru voegt ook Driver Monitoring System (DMS) toe aan het veiligheidspakket. Die gezichtsherkenningstechnologie waarschuwt de bestuurder wanneer hij afgeleid wordt of vermoeid raakt. Ook nieuw is Reverse Automatic Braking, een standaard veiligheidsfunctie die aanrijdingen bij het achteruitrijden helpt te voorkomen en schade bij een aanrijding beperkt. De veiligheidsuitrusting omvat verder Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), Multi View Monitors: Front View / Rear View / Side View Monitors, waardoor de blinde hoeken van het voertuig worden verminderd, en Rear Seat Reminder.

De Outback staat voor het eerst op het nieuwe Subaru Global Platform (SGP). Dat is lichter én steviger, en daardoor ook veiliger.
21OUTBACK X ModeHuman Machine Interface

De nieuweling is standaard uitgerust met een verticaal op de middenconsole geplaatst 11,6-duim touchscreen. De nieuw ontworpen Human Machine Interface helpt bestuurders om de voertuiginstellingen te bedienen en verbinding te maken met smartphones. Het systeem maakt smartphone-integratie mogelijk met Apple CarPlay en Android Auto.

Naast de veiligheidseigenschappen biedt het Driver Monitoring System extra comfort. De gezichtsherkenningscamera van het DMS identificeert de persoon die plaatsneemt op de bestuurderszetel en past de voorkeursinstellingen van deze bestuurderszetel, de buitenspiegels en de airconditioning automatisch aan.

Offroadcapaciteiten

De Outback wordt geleverd met een nieuwe X-Mode met keuze uit een "sneeuw/zand"-modus of een "diepe sneeuw/modder"-modus voor extra offroad-capaciteiten. Hij heeft een 
verhoogde bodemvrijheid tot 213 mm, een aanrijhoek van 19,7°, een afrijhoek van 21,6° en een overrijhoek van 21,0°. In combinatie met een trekvermogen van 2.000 kg geeft dat deze Subaru aanzienlijke terreincapaciteiten.

De geheel nieuwe Outback wordt aangeboden in drie uitvoeringen: Comfort, Sport en Premium. De prijslijst begint bij € 39.995 (Comfort) en gaat tot € 46.995 voor de Premium-uitvoering. De Outback Sport is beschikbaar voor € 41.995.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy