vrijdag, 02 april 2021

Bestelwagens met brandstofcel én oplaadbare batterijen: Stellantis werkt eraan

Geschreven door  Dieter Quartier
Bestelwagens met brandstofcel én oplaadbare batterijen: Stellantis werkt eraan © Stellantis
Terwijl Mercedes-Benz de GLC F-Cell niet doorontwikkelt, ziet Stellantis (de fusie van PSA en FCA) wél muziek in het concept van het brandstofcelvoertuig dat niet alleen op waterstof kan rijden, maar ook extern met stroom opgeladen kan worden. De toepassing is bij de Frans-Duitse groep wel strikt ‘utilitair’. 

Stellantis Hydrogen FuelCell 2Batterijen beperken het laadvermogen van lichte vrachtvoertuigen, ze bieden een beperkt rijbereik en ze zorgen voor lange momenten van stilstand wanneer ze moeten laden. Dat zijn struikelblokken waaraan je een mouw kunt passen met een brandstofcel. Die kun je in luttele minuten vullen met waterstof en biedt veel meer reikwijdte, maar heeft dan weer een ander probleem: het feit dat er momenteel nog maar weinig waterstofstations zijn. 

Conclusie van Stellantis: wat de wereld nodig heeft, is een bestelwagen die het ideale compromis bieden tussen beide. En dus gingen ze aan de slag. Het platform dat Stellantis ontwikkelt, is met andere woorden een soort hybride opstelling. Het voertuig kan voor zijn (emissievrije) energie aldus uit twee vaatjes tappen: de waterstof die de brandstofcel ‘on the go’ omzet in stroom, en de batterijen die je zoals bij een klassieke elektrische bestelwagen kunt opladen aan een wallbox of een laadpunt. Dat zorgt voor een maximum aan flexibiliteit en inzetbaarheid. 
Stellantis Hydrogen FuelCell 1Vivaro, Jumpy, Expert

Het zijn de nieuwe Opel Vivaro, de Citroën Jumpy en de Peugeot Expert die dit nieuwe aandrijfconcept mogen inwijden. Als “plug-in fuel cell vehicles” kunnen ze kunnen 4,4 kilo waterstof opslaan, hebben ze een brandstofcel die 45 kW aan vermogen levert en beschikken ze over een batterij van 10,5 kWh. Het rijbereik op waterstof zou ruim 400 kilometer bedragen en tanken mag niet langer dan drie minuten duren. De batterij kan het rijbereik met 50 kilometer vergroten en heeft het voordeel ook via regeneratief remmen opgeladen te kunnen worden.

Het brandstofcelsysteem wordt ontwikkeld in het Centre of Competence Hydrogen & Fuel Cells in Rüsselsheim – bij Opel dus. Daar vindt ook de assemblage plaats. Er werd een strategische samenwerking aangegaan met Faurecia en Symbio. De plug-inbrandstofcelversies van de Opel Vivaro, Citroën Jumpy en Peugeot Expert zouden tegen eind dit jaar productieklaar moeten zijn. 

Renault werkt trouwens aan een gelijkaardige oplossing, maar dan voor hun grootste bestelwagenmodel, de Master.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy