donderdag, 01 april 2021

Elektrische Kia EV6 GT is erg snel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Elektrische Kia EV6 GT is erg snel © KIA
De eerste elektrische auto die volgens de nieuwe Kia-ontwerpfilosofie is ontworpen en meteen ook als eerste Kia op het nieuwe platform voor EV’s staat, kan in zijn krachtigste uitvoering van 0 naar 100 km/h optrekken in 3,5 seconden. Daarmee overtreft hij bijvoorbeeld een Porsche Taycan 4S. Slik…

gtline4De EV6 is de eerste van 11 nieuwe volledig elektrische Kia’s die tussen nu en 2026 worden voorgesteld door het Koreaanse merk. Zeven ervan zullen gebaseerd zijn op het nieuwe E-GMP-platform en vier modellen worden ontwikkeld op basis van bestaande modellen. 

Twee batterijgroottes

Voor de nieuwe EV6 zal er gekozen kunnen worden uit meerdere aandrijflijnconfiguraties. Het gaat om een accuversie met een groot bereik (77,4 kWh) en een versie met een standaardbereik (58 kWh). Het wordt ook de eerste elektrische Kia die naar keuze verkrijgbaar is met tweewiel- of vierwielaandrijcing.

Wanneer je voor de 58 kWh-versie opteert krijg je een EV6 met één elektromotor van 125 kW (169 pk) die de achterwielen aandrijft.

Als achterwielaangedreven versie met 77,4 kWh kan de EV6 510 kilometer afleggen op één batterijlading (WLTP) en levert hij 168 kW of 229 pk. 

De AWD-uitvoering met hetzelfde batterijpack heeft een tweede elektromotor. Samen leveren beide motoren dan 239 kW of 325 pk en zorgen ze voor een maximumkoppel van 605 Nm. De AWD trekt van 0 naar 100 km/h op in 5,2 seconden. 

Het summum wordt echter de GT-versie. Die heeft twee elektromotoren die samen 430 kW of 584 pk en 740 Nm leveren en de vier wielen aandrijven. De acceleratie van 0 naar 100 km/h kan op de GT in amper 3,5 seconden, waarmee hij zelfs beter doet dan de bepaald niet trage Porsche Taycan 4S die dezelfde oefening in vier seconden rondt voltooit. De topsnelheid van de GT zou 260 km/h bedragen. Op de GT zit ook een elektronisch gestuurd sperdifferentieel.

Snelladen met 800V

De EV6 biedt 800V- en 400V-oplaadmogelijkheden, zonder dat er extra componenten of adapters nodig zijn. De auto is in staat om met hoge snelheid van 10 tot 80 procent op te laden in slechts 18 minuten of 100 km actieradius bij te laden in minder dan vier en een halve minuut in het geval van de 2WD in combinatie met de 77,4 kWh accu. 

Het laadsysteem heeft een Integrated Charging Control Unit (ICCU) die een nieuwe V2L-functie mogelijk maakt. Daardoor is de EV6 in staat om energie van de voertuigaccu te gebruiken om andere apparatuur mee te laden. De V2L-functie kan tot 3,6 kW stroom leveren en is bijvoorbeeld in staat om een 55-inch televisie en een airconditioner meer dan 24 uur tegelijk te laten werken. Het systeem kan indien nodig ook een andere elektrische auto opladen. 

Prijzen

De drie versies van de EV6 kunnen vanaf nu gereserveerd worden. Wie zijn reservatie voor eind dit jaar bevestigt krijgt een aantal voordelen inzake laadfacliteiten. Het gaat dan om een jaar toegang tot het Ionity-laadnetwerk, een jaarabonnement op KiaCharge Advanced en 175 kWh gratis stroom via beide netwerken.

De basisvesie heet Base Line, gebruikt de 58 kWh accu, wordt op de achterwielen aangedreven, biedt een range van 400 km en wordt in de markt gezet aan € 43.990. De GT Line heeft een 77 kWh-batterij, achterwielaandrijving, 510 km aan rijbereik en kost € 53.690, terwijl de GT-topversie met dezelfde batterij is uitgerust, maar op de vier wielen wordt aangedreven, 584 pk levert en € 64.990 moet kosten.

De eerste leveringen zijn voorzien voor het laatste kwartaal van dit jaar.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy