dinsdag, 30 maart 2021

Studiemodel LF-Z Electrified toont elektrische toekomst van Lexus

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Studiemodel LF-Z Electrified toont elektrische toekomst van Lexus © Lexus
Lexus en Toyota staan voornamelijk bekend omwille van hun hybride technologie, maar laten niet na om ook te werken aan een elektrische toekomst. Het bewijs daarvan, naast de reeds op de markt gebrachte UX300e is de LF-Z Electrified, een ontwerpstudie die toont waar Lexus in de nabije toekomst voor zal staan.


10 Lexus LF Z ElectrifiedIn de LF-Z Electrified brengt Lexus de ontwerp-, rij- en geavanceerde technologieën samen die deel zullen uitmaken van de nieuwe modellen die het merk tegen 2025 op de markt zal brengen. 

Die modellen zullen op een specifiek EV-platform staan en zich onder meer door het nieuwe DIRECT4-vierwielaandrijfsysteem onderscheiden van klassieke auto’s. Dat nieuwe systeem laat een vrije, onafhankelijke regeling van de aandrijfkracht naar de vier wielen toe. Het kan de voorwielen, achterwielen of alle vier de wielen aandrijven, naargelang de rijsituatie. 

De LF-Z Electrified toont hoe het Lexus-design zal evolueren, met een vloeiend cabinegedeelte en een lage neus (doordat er voorin geen motor moet zitten). De wielen staan op de hoeken van de auto voor een breed postuur. 

Doordat de elektromotor achterin wordt geplaatst en de batterij in de lengte onder de vloer zit hoefde Lexus geen rekening te houden met de traditionele bouwrecepten die in de auto-industrie gebruikelijk zijn en kon de cabine ruimtelijker en ook comfortabeler worden, stelt het merk.

De besturing gebeurt "by-wire", zodat er geen mechanische verbinding is met de stuuras. Daardoor kan de wagen met een kleinere stuurhoek draaien. De bestuurder geniet daardoor van een betere stuurprecisie. 
14 Lexus LF Z ElectrifiedTechnisch concept

De LF-Z Electrified is 4,88 meter lang, 1,96 meter breed en 1,6 meter hoog en heeft een lange wielbasis van 2,95 meter. Rijklaar weegt de auto 2.100 kg. Hij is uitgerust met een elektromotor van 400 kW (544 pk) en 700 Nm die wordt gevoed door een lithium-ion batterijpack van 90 kWh waarmee hij 600 kilometer ver zou raken. Opladen kan aan snelheden tot 150 kW. De LF-Z Electrified trekt op naar 100 km/h in 3 seconden rond en haalt 200 km/h.
17 Lexus LF Z ElectrifiedTazuna-cockpit

Het nieuwe Tazuna-concept voor de cockpit is geïnspireerd door de relatie tussen paard en ruiter, waar commando's worden doorgegeven via teugels, hier geïnterpreteerd door de nauwe coördinatie van schakelaars op het stuurwiel en een head-up display. Daardoor heeft de bestuurder toegang tot functies en informatie van de wagen zonder zijn gezichtslijn te verplaatsen, zodat hij zijn aandacht op de weg kan houden.
16 Lexus LF Z ElectrifiedHet instrumentenpaneel en andere elementen zijn relatief laag ten opzichte van de inzittenden geplaatst. Het glazen panoramisch dak vergroot het gevoel van openheid dat de cabine uitstraalt.

Informatiebronnen voor de bestuurder, zoals het augmented reality (AR) head-up display, het multimedia-aanraakscherm met meters en andere elementen, zitten vervat in één enkele module, terwijl de bedieningselementen voor het rijsysteem rond het stuur gegroepeerd zijn. Deze lay-out geeft de richting aan die de interieurstyling van de volgende Lexus-generatie zal kenmerken.

Artificiële intelligentie

De artificiële intelligentie (AI) van de LF-Z Electrified speelt een actieve rol door de voorkeuren en gedragskenmerken van de bestuurder aan te leren. Spraakcommunicatie draagt bij tot het rijcomfort. 

Een digitale sleutel geeft gezinsleden en vrienden toegang tot de wagen zonder een fysieke sleutel te moeten delen. De functies van de wagen kunnen ook met een smartphone worden bediend, zoals het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren. Door dienstverleners via de digitale sleutel toegang te verlenen tot de wagen, kunnen bestuurders diensten zoals pakketlevering aan de wagen en wagendeling activeren.

Het panoramisch dak is gemaakt van elektrochroom glas dat indien gewenst kan worden gedimd. Het biedt functies voor privacy en verlichting die de nachtelijke hemel weerspiegelt. Via een aanraakpaneel in het midden van het dak kunnen inzittenden vooraan en achteraan met elkaar communiceren, terwijl de achterstoelen uitgerust zijn met functies voor massage en instelling van de rugleuning.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy