maandag, 29 maart 2021

Mercedes EQS wordt hightech-orgie

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Met de binnenkort verwachte EQS, het elektrische topmodel van Mercedes, belooft het merk uit Stuttgart bakens te verzetten. Vandaag geeft de constructeur al heel wat info vrij over het design en de gebruikte technologieën in het interieur, maar op foto’s van de buitenkant en definitieve technische info moeten we nog wachten.



20C0714 063Normaal zijn we niet echt te spreken over de gewoonte van steeds meer merken om info over hun nieuwe modellen slechts in stukjes en brokjes vrij te geven, om zo telkens weer om aandacht van de media te bedelen. Deze keer kunnen we Mercedes die werkwijze echter vergeven, want de hoeveelheid technologische snufjes op het toekomstige elektrische EQS-topmodel is eindeloos, en alles in één keer oplijsten zou een onleesbaar lang stuk opleveren.

Record-cw-waarde

De elektrische luxelimousine van Mercedes, die als eerste model gebruikmaakt van de modulaire architectuur voor elektrische modellen in het luxe- en topsegment van de Daimler-groep, zal als allereerste productieauto ter wereld uitpakken met een cw-waarde van niet meer dan 0,20. Dat heeft de EQS te danken aan het “one-bow”-design met gebogen lijnen en het “cab forward”-concept. Doel van die aerodynamische lijn is vanzelfsprekend het uitbreiden van het elektrische rijbereik door het terugdringen van de luchtweerstand, al gaat het bij de EQS ongetwijfeld ook over een designstatement. Zo is dit wel een limousine, maar géén drievolumeberline. Het profiel is uitgestrekt en heeft een ‘naadloze’ lijn, zegt Mercedes. De motorkap is veel korter dan op andere modellen, de cabine is groter, wat dan weer voor extra veel binnenruimte moet zorgen, en achteraan is het een zogenaamde ‘hatchback’, dus een achterklep met de achterruit erin geïntegreerd. 
21C0123 012MBUX hyperscreen

De meest opvallende innovatie in het interieur is ongetwijfeld het zogenaamde “hyperscreen”. Het hele dashboard bestaat uit een enorm driedimensionaal gebogen display van meer dan 141 cm breed dat zich van de linker naar de rechter A-stijl uitstrekt over de hele breedte van de auto. Met dat scherm is de EQS ronduit futuristisch binnenin. Het glazen paneel herbergt drie schermen met aanraakbediening die volledig instelbaar zijn volgens -alleen al voor de passagier voorin- niet minder dan zeven verschillende profielen. Er is ook haptische feedback bij het selecteren van een functie, en Mercedes voorzag daarvoor in totaal twaalf actuatoren die een voelbare trilling in de afdekplaat veroorzaken wanneer je een virtuele knop indrukt. Op foto’s ziet het enorme scherm er alvast indrukwekkend uit, we zijn dan ook benieuwd naar de “real life”-ervaring.

Om bij de belangrijkste toepassingen van het in het hyperscreen geïntegreerde infotainmentsysteem te komen moet je als gebruiker door geen enkel menuniveau scrollen. Daarom noemt Mercedes het ook “zero layer”-technologie. 

Achter dat nieuwe MBUX-systeem zitten 8 CPU-kernprocessoren, 24 GB RAM en 46,4 GB per seconde aan RAM-geheugenbandbreedte. Voldoende computing power dus…

Het hyperscreen kan verder aangevuld worden met een optioneel extra groot head-up display dat overeenkomt met een schermgrootte van 77 duim en een beeldvormingsunit gebruikt die bestaat uit een hoge resolutiematrix met 1,3 miljoen individuele spiegels.

Soundscapes

Omdat elektrische auto’s erg stil zijn en door hun aard niet de auditieve beleving bieden van (krachtige) verbrandingsmotoren werkte Mercedes een specifieke geluidservaring uit. De EQS wordt met twee soundscapes geleverd. Ze heten ‘Silver Waves’, ‘Vivid Flux’ en ‘Roaring Pulse’ en kunnen op het centrale display worden geselecteerd en in- of uitgeschakeld. De auditieve ervaring begint bij het naderen van de auto en het instappen, over het rijden tot het uitstappen en afsluiten van de auto. Artificiële intelligentie laat de intensiteit en harmonieën variëren op basis van de rijstijl en de situatie.

Via de zogenaamde ‘Energizing’-programma’s voorziet Mercedes ook rustgevende klanken, lichtstemmingen en beelden voor rust en comfort tijdens het rijden. Ook streamingdiensten voor muziek naar keuze van de bestuurder zijn geïntegreerd via de ‘Online Music’-functie.

Nog meer comfort wordt voorzien door actieve parfumering met een speciaal voor de EQS ontwikkeld parfum, No. 6 MOOD Linen genaamd, en een HEPA-filter die de buitenlucht voor 99,65 procent zuivert voor die het interieur binnendringt en zo’n 600 gram actieve kool gebruikt om geurtjes te neutraliseren.

Alle details én foto’s van de buitenkant van de EQS zie je hier op Autonieuws.be op 15 april, wanneer de EQS zijn wereldpremière beleeft. De eerste exemplaren zijn voor deze zomer aangekondigd.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy