woensdag, 24 maart 2021

De Renault Express is terug van weggeweest

Geschreven door  Dieter Quartier
De Renault Express is terug van weggeweest © Groupe Renault
Renault brengt een nieuwe generatie van de Express uit, die onder de Kangoo plaatsvat en meer basic is. Hij wordt gebouwd in Tanger (Marokko) en gaat een wereldwijde carrière tegemoet.

49 2021 Renault Express VanSamen met de nieuwe Kangoo Van lanceert Renault de Express Van, een praktische en efficiënte bestelwagen die zich in de eerste plaats tot bedrijven richt die op zoek zijn naar de beste verhouding prijs/prestaties en voldoet aan hun elementaire behoeften. 

In tegenstelling tot zijn grote broer wordt hij enkel aangeboden met diesel- en benzinemotoren, die enkel met een handbak worden geleverd. Concurrentie in dit segment is er amper. Fiat bouwt de Fiorino (die een stuk kleiner is), Ford de Transit Courier, Dacia de Dokker, en dat is het zowat. 
2 2021 Renault Express Van
Grote schuifdeur, dubbele klapdeuren

De zijschuifdeur heeft met 716 mm de grootste breedte op de markt. Om de toegang tot goederen te vergemakkelijken en het laden en lossen te vereenvoudigen, is de nieuwe Express Van uitgerust met 2/3-1/3 achterdeuren en biedt hij een grote openingsbreedte. Met een nuttige lengte van 1,91 meter beschikt hij over de beste verhouding tussen de laadlengte (met vol tussenschot) en de lengte van het voertuig. Die laadlengte kan tot 2,36 m worden uitgebreid dankzij de neerklapbare passagierszetel en het draaibare tussenschot met grille. Zo biedt de nieuwe Express Van een laadvolume van 3,3 m³ tot 3,7 m³.

De nieuwe Express Van biedt een nuttig laadvermogen tot 780 kg in de benzineversie en 650 kg in de dieselversie. En om nog meer te vervoeren naargelang de behoeften, wordt als optie ook een standaard trekhaak aangeboden.

25 2021 Renault Express VanErgonomische en slijtvaste bestuurdersplaats

De nieuwe Express Van biedt een comfortabele omgeving dankzij de verzorgde zetels met verhoogde zijdelingse steun, vooral ter hoogte van de schouders en borstkas, en moderne grote hoofdsteunen. De bestuurder kan de hoogte (+/- 40 mm) en lengte (+/- 110 mm) van zijn zetel fijn regelen, net als de hoogte van zijn gordel en het stuur. Voor nog meer rijcomfort is de bestuurderszetel als optie verkrijgbaar met een armsteun. Tot slot voorkomt de optimalisering van de akoestiek vermoeidheid bij de bestuurder.

De nieuwe Express Van beschikt over een robuuste en afwasbare kunststof bekleding in de cabine. Hij kan als optie ook worden uitgerust met een nog slijtvastere zetelbekleding om in te spelen op het intense gebruik van professionals die vaak moeten in- en uitstappen.

Voor het infotainment is er keuze uit drie systemen: Radio Connect R&Go en het multimediasysteem Renault EASY LINK met 8"-aanraakscherm in twee versies, met of zonder navigatie. Hij biedt een inductielader voor smartphones, tot drie USB-aansluitingen en vier 12V-aansluitingen, waarvan één in de laadruimte.

Benzine en diesel

In Europa wordt de nieuwe Express Van gecommercialiseerd met de benzinemotor 1.3 TCe 100 FAP (75 kW - 200 Nm) en de dieselmotoren 1.5 Blue dCi 75 en 95 (respectievelijk 55 kW - 220 Nm en 70 kW - 240 Nm). Al deze motoren zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De 1.5 Blue dCi 75 Ecoleader-dieselmotor wordt aangeboden met een snelheidsbeperking tot 100 km/h. Dat vermindert de kans op snelheidsgerelateerde ongevallen en drukt het verbruik. Renault kon deze spaarversie homologeren met een 11 g/km lagere CO2-uitstoot, wat overeenstemt met een brandstofbesparing van 0.5 l/100 km. 

Bovendien kan de ecomodus, die beschikbaar is via het dashboard, tot 12% extra brandstof besparen. Het verklikkerlampje “Gear Shift Indication” geeft de bestuurder het optimale schakelmoment aan voor een bijkomende besparing tot 5%.

Het onderhoud van de motoren gebeurt met een interval van 30.000 km of om de twee jaar, naargelang wat het eerst wordt bereikt en naargelang de rijstijl van de bestuurder.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy