maandag, 22 maart 2021

Elektrische en hybride bestelwagens komen stilaan van de grond

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische en hybride bestelwagens komen stilaan van de grond © Maxus
In 2020 bleef diesel met een marktaandeel van 92,4% de populairste brandstof op de Europese lichtevrachtvoertuigenmarkt, maar er werden ook 2% elektrische en 0,9% hybride bestelwagens ingeschreven.


Vorig jaar daalde het aantal verkochte dieselbestelwagens in de Europese Unie met 17,2% tot 1,3 miljoen eenheden, waarbij alle 27 EU-markten een daling lieten optekenen. Ondanks deze volumedaling is het marktaandeel van lichte bedrijfsvoertuigen op diesel gestegen van 91,7% in 2019 tot 92,4% in 2020, aldus voertuigconstructeurfederatie ACEA.

De algemene daling van het aantal inschrijvingen van bestelwagens als gevolg van COVID-19 treft voertuigen met een benzinemotor het hardst. Vorig jaar werden in de EU slechts 49.056 bestelwagens met benzinemotor geregistreerd, ongeveer de helft van het aantal dat in 2019 werd verkocht.  Het aandeel van benzine in de bestelwagenmarkt in de EU daalde van 5,1% in 2019 tot 3,4% vorig jaar.

Stroom omhoog, gas omlaag

In totaal steeg de vraag naar nieuwe elektrisch aangedreven bestelwagens in 2020 met 26,2% tot 28.597 verkochte eenheden, of 2,0% van het totale aantal inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen in de EU. Frankrijk (9.209 eenheden) en Duitsland (8.830 eenheden) waren qua volume de leidende markten, samen goed voor meer dan 60% van alle verkochte elektrische bestelwagens in de Europese Unie vorig jaar. Dat hoeft niet te verbazen gezien de fiscale gunstregimes en premies die daar van toepassing zijn.

De registraties van nieuwe hybride bestelwagens in de EU stegen met 175% tot 12.698 eenheden in 2020. Deze verdrievoudiging (ten opzichte van de 4.617 verkochte hybride bestelwagens in 2019) is deels het gevolg van een lage vergelijkingsbasis. Hybride elektrische voertuigen (HEV) maakten vorig jaar namelijk nog steeds minder dan 1% uit van de totale verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen in de regio. 

Het is niet duidelijk of ACEA in de categorie ‘hybride’ ook de mild hybride (MHEV) bestelwagens meerekent. Dat zou niet logisch zijn aangezien het eigenlijk geen volwaardige hybrides zijn, maar eerder gewone bestelwagens met een geavanceerd start-stopsysteem. Indien MHEV’s niet worden meegerekend in deze cijfers, dan zou de stijging haast volledig op conto komen van de Ford Transit Custom PHEV, want dit is de enige bestelwagen die momenteel verkrijgbaar is als (plug-in)hybride. 

De vraag naar bestelwagens die op alternatieve brandstoffen rijden, d.w.z. cng en lpg, daalde in 2020 met 29,5% tot 19.346 eenheden. Dat heeft te maken met het feit dat er zich een scherpe daling aftekende bij de twee grootste afnemers van dit soort voertuigen: Italië (-28,7%) en Spanje (-53,2%). Bijgevolg is het EU-marktaandeel van bestelwagens op aardgas en lpg gedaald van 1,6% in 2019 tot 1,3% in 2020.

België: quantité négligeable

In ons land werden er vorig jaar 71.313 lichte vrachtvoertuigen ingeschreven. Dat zijn er zo’n 10.000 minder dan het jaar voordien (81.219). In deze cijfers zitten ook de cross-overs, breaks en minibusjes verrekend die zijn omgebouwd tot lichte vracht. De aldus geconverteerde Land Rovers, Audi’s, BMW’s, Volvo’s, VW’s, Mercedessen, Jeeps, Skoda’s, SsangYongs en andere zijn goed voor naar schatting 800 registraties.

Het aantal inschrijvingen van elektrische bestelwagens bedroeg zo’n 1.400 stuks vorig jaar, wat 2% van de totale Belgische markt vertegenwoordigt. Dat hadden er meer kunnen zijn, mocht corona niet voor leveringsproblemen gezorgd hebben. 

Ook zou een gunstigere fiscaliteit voor elektrische LCV’s voor een extra push kunnen zorgen. Vandaag heeft de brandstofsoort geen enkele impact op de fiscale behandeling van een licht vrachtvoertuig. Het enige voordeel dat je geniet, is een vrijstelling op de verkeersbelasting in Vlaanderen, maar dat brengt geen zoden aan de dijk: het gaat om een besparing van zo’n 100 à 150 euro per jaar.

Bedrijven die vandaag elektrische bestelwagens kopen of leasen, doen dat vooral om imagoredenen of vanuit de wil om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Het kan in sommige gevallen daadwerkelijk goedkoper zijn om elektrisch te rijden, maar veel hangt af van de kostprijs van de elektriciteit alsook het gebruik van de bestelwagen. De grootste potentiële kostenbesparing ten opzichte van diesel betreft de lagere onderhoudskosten.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy