woensdag, 17 maart 2021

BMW iX xDrive40 en xDrive50 klaar voor lancering

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De qua styling nogal controversiële, iX, het elektrische topmodel van BMW, kent zijn prijs. Hij wordt aangeboden als iX xDrive40 en als iX xDrive50 en zal standaard respectievelijk € 81.200 en € 97.950 kosten en een rijbereik bieden van “meer dan 600 kilometer” met het grootste batterijpack. 


P90407445 highResDat zijn stevige prijzen, maar het gaat dan ook om het high-end topmodel van BMW’s elektrisch gamma dat de nieuwste innovaties op gebied van geautomatiseerd rijden, connectiviteit en digitale diensten combineert met een groot batterijpack en stevige elektrische prestaties. BMW bouwt de iX in de fabriek in het Duitse Dingolfing en benadrukt de duurzame bouw van het nieuwe topmodel, dat eind dit jaar in de showrooms verwacht wordt.

Duurzaamheid voorop

Met de iX bouwt BMW voor het eerste een auto op het nieuwe, modulaire en schaalbare onderstel waar in de toekomst heel wat modellen gebruik van zullen maken. Bij de ontwikkeling en de productie trekt BMW volop de kaart van de duurzaamheid, met het naleven van strikte milieu- en sociale normen bij de winning van grondstoffen, het gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen en een hoog percentage gerecycleerde materialen in de mix. Een door onafhankelijke auditoren goedgekeurd certificaat toont aan dat het aardopwarmingspotentieel (wat een woord…) van de iX xDrive40 zo’n 45 procent lager ligt dan dat van een vergelijkbare auto met een dieselmotor over 200.000 kilometer.

Het kobalt en lithium van de hoogspanningsaccu’s komt van gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko, verzekert BMW. Bovendien wordt voor de productie van de auto zelf én voor die van de batterij alleen groene stroom gebruikt en is het gebruikte aluminium geproduceerd met elektriciteit uit zonne-energie. Er wordt ook in hoge mate gebruik gemaakt van zogenaamd secundair aluminium en gerecycleerde kunststoffen, terwijl het interieur afgewerkt is met FSC-gecertificeerd hout, met olijfbladextracten gelooid leder en andere natuurlijk materialen. Voor de vloerbekleding en matten worden onder andere gerecupereerde visnetten als grondstof gebruikt.
P90407440 highResOok bij de productie van de motoren wordt een ontwerp gebruikt dat het gebruik van zeldzame aardmetalen voorkomt. De elektromotoren werken namelijk volgens het principe van een elektrisch bekrachtigde synchrone motor, waarbij de rotor niet bekrachtigd wordt door vaste permanente magneten, maar door de toevoer van elektrische energie. Daardoor zijn geen magneten met kritieke materialen meer nodig. Ook de prestaties varen er volgens BMW wel bij. Het maximumkoppel is niet alleen onmiddellijk beschikbaar, maar blijft in tegenstelling tot klassieke elektromotoren over een extreem breed toerentalbereik behouden, stelt het persbericht.

Twee versies

De iX komt eind dit jaar op de markt en zal dan beschikbaar zijn als iX xDrive40 (€ 81.200 incl btw) en iX xDrive50 (€ 97.950 incl btw). De iX xDrive40 levert een vermogen van ‘meer dan’ 300 pk (240 kW) en accelereert in net iets meer dan zes seconden van 0 naar 100 km/h. Hij wordt op de vier wielen aangedreven door een elektromotor op de voor- en één op de achteras.

Dat is ook zo voor de iX xDrive50, maar dat model heeft een totaal vermogen van ‘meer dan’ 500 pk (370 kW) en is goed voor een sprintje naar de honderd in minder dan vijf seconden.

De elektromotor, de transmissie en de vermogenselektronica zitten in één behuizing, wat de efficiëntie vergroot omdat het geheel zo compacter is. De aerodynamica (met een Cd-warde van 0,25) en het gebruik van CFRP-kunststoffen (met koolstofvezel versterkte kunststof) en een aluminium spaceframe lichtgewichtconstructie zouden zorgen voor een hoge efficiëntie en een gemiddeld elektriciteitsverbruik van minder dan 21 kWh/100 km voor de xDrive50 en minder dan 20 kWh/100 voor de xDrive40. 

Grote accu’s, aanzienlijk rijbereik

De hoogspanningsaccu’s van de vijfde generatie bevinden zich laag in de vloer van de auto en maken zo integraal deel uit van de structuur. Hun dichtheid werd nog met 20 procent vergroot ten opzichte van de vorige accugeneratie. De batterij van de xDrive50 heeft een bruto-inhoud van meer dan 100 kWh, terwijl die van de xDrive40 meer dan 70 kWh aan boord heeft. Voor de “50” geeft dat een rijbereik van “meer dan 600 kilometer” (WLTP), kondigt BMW aan. Voor de “40” bedraagt het rijbereik “meer dan 400 kilometer”.

Het opladen van de hoogspanningsbatterij kan aan gelijkstroomladers met snelheden van maximaal 200 kW voor de xDrive50 en 150 kW voor de xDrive40. Daarmee zou de batterij in minder dan veertig minuten van 10 naar 80 procent kunnen worden opgeladen. Aan een wallbox kan tot 11 kW geladen worden met driefase-wisselstroom en kan de batterij van leeg tot vol geladen worden in minder dan elf uur voor de xDrive50 en in minde dan acht uur voor de xDrive40.

Richting autonoom rijden

De iX pakt uit met een nieuwe technologische toolkit die voor een opmerkelijke mate van autonoom rijden garant kan staan. Zo kan het systeem veel meer gegevens verwerken dan voorgaande modellen en is de iX ook compatibel met de 5G-communicatiestandaard. Hij zal daardoor nieuwe en verbeterde autonome rij- en parkeerfuncties kunnen aanbieden en is klaar voor de toekomst door “over the air”-updates na de levering van de auto.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy