maandag, 15 maart 2021

Elektrische EV6 introduceert nieuwe designtaal bij Kia

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Elektrische EV6 introduceert nieuwe designtaal bij Kia © Kia
Onder de noemer “Opposites United” lanceert Kia een nieuwe designfilosofie voor alle toekomstige auto’s van het merk én toont het meteen de eerste vrucht van die nieuwe filosofie: de elektrische EV6.

print cmyk 3600x2400 2Vandaag toont Kia de eerste beelden van de EV6, de eerste specifieke elektrische auto van het merk (na een reeks andere elektrische modellen die ook met verbrandingsmotoren verkrijgbaar zijn). De EV6 is ontworpen volgens de nieuwe designfilosofie van Kia, “Opposites United”, die volgens het persbericht van Kia “geïnspireerd is op de contrasten in de natuur en de mensheid.” 

De EV6 is gebaseerd op het nieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP) waar ook Hyundai’s pas voorgestelde Ioniq 5 op staat en wordt later deze maand volledig onthuld maar wordt nu al getoond als illustratie van de nieuwe designtaal van het merk. 

De nieuwe designfilosofie zal naast de EV6 ook alle andere toekomstige modellen van Kia vormgeven. De filosofie is gebaseerd op de pijlers ‘Durf voor de natuur, Vreugde voor de Rede, Kracht voor Vooruitgang, Technologie voor het Leven en Spanning voor Sereniteit.” Een mens vraagt zich af wat ze daar bij Kia gerookt hebben voor ze daarmee op de proppen kwamen.

Meer details over de ‘Opposites United’-filosofie worden onthuld in een designmanifestfilm van Kia.
print cmyk 3600x2400 4EV6: de buitenkant

Bij de EV6 vallen designgewijs enkele zaken op. Zo heeft hij een “Digital Tiger Face”-voorzijde, met karakteristieke dagrijlichten. Het design van de lampen omvat ook een dynamisch “sequentieel” lichtpatroon. Daaronder zorgt een lage luchtinlaat ervoor dat de voorkant van de auto er breder uitziet. 

Het zijprofiel vertoont een op cross-overs geïnspireerde designesthetiek. Dit contrasteert met scherpe lijnen en hoogtechnologische details om een gevoel van spanning te creëren in het design. Een karakterlijn loopt langs de onderkant van de deuren en loopt omhoog naar de achterste wielkasten, waardoor het profiel van de auto visueel wordt verlengd.

De achterkant is mede ontworpen voor optimale aerodynamische prestaties en heeft een aflopende C-stijl met een geïntegreerd glanzend zwart inzetstuk dat de ruiten optisch verbreedt. Daarboven bevindt zich een dakspoiler die de lucht naar beneden leidt naar een verhoogde spoiler boven het achterlichtblok.

De EV6 is het resultaat van de samenwerking tussen de drie studio’s van het wereldwijde designnetwerk van Kia in Namyang (Korea), Frankfurt (Duitsland) en Irvine (Californië, VS).
print cmyk 3600x2400 5EV6: de binnenkant

Het interieurdesign is een uitgesproken product van het EV-tijdperk en profiteert van het specifieke E-GMP-platform dat meer ruimte biedt in vergelijking met vorige Kia EV's die gebaseerd zijn op de bestaande modelarchitectuur. 

Een van de opvallendste elementen van het nieuwe interieur is een naadloos gebogen audiovisueel en navigatiescherm (AVN) met hoge resolutie. Het brede scherm en het slanke dashboard geven de ruimte een open gevoel. Het scherm strekt zich uit van het stuurwiel tot in het midden van de auto en toont een instrumentenpaneel vóór de bestuurder, en infotainment en navigatie boven de middenconsole. Een minimaal aantal fysieke knoppen moet zorgen voor een opgeruimde en rustgevende rijervaring. 

Onder het AVN-scherm kunnen de passagiers de HVAC-instellingen (verwarming, ventilatie en airconditioning) bedienen met haptische 'knoppen', terwijl het dashboard onder dit paneel afloopt naar de voorkant van de auto, wat een gevoel van ruimte en openheid creëert voor de passagiers voorin. 

De zetels zijn bekleed met moderne, robuuste stoffen gemaakt van gerecycleerde kunststoffen, die nog meer openheid in het interieur creëren. 

De EV6 beleeft later deze maand zijn wereldpremière.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy