donderdag, 11 maart 2021

Mitsubishi vanaf 2023 terug in Europa met 2 Renault-klonen

Geschreven door  Dieter Quartier
Mitsubishi vanaf 2023 terug in Europa met 2 Renault-klonen © MediaInMotion
Hoewel het merk vorig jaar aankondigde Europa te laten voor wat het was, keert Mitsubishi Motors vanaf 2023 op bepaalde Europese markten terug met twee ‘gekloonde’ Renault-modellen. Of België bij die markten hoort, is niet duidelijk.


Mitsubishi besliste vorig jaar om zich terug te trekken van de Europese markt wegens onrendabel. De strenge veiligheids- en milieuvoorschriften (die enorme R&D-kosten met zich meebrengen) alsook de grote concurrentiedruk maakten het voor het Japanse merk onrendabel om hun winkel op ons continent open te houden.

Maar wat als je twee succesvolle Renault-modellen – die sowieso ontwikkeld worden en rendabel zijn – overgiet met een Mitsubishi-sausje om zo de kosten drastisch te drukken? Die vraag stelde men zich in Parijs en het antwoord leverde een business case op.

Vanaf 2023 commercialiseert Mitsubishi Motors twee zustermodellen, gebouwd in de fabrieken van Groupe Renault, op basis van dezelfde platformen maar met aanpassingen die het merk-DNA van Mitsubishi weerspiegelen, aldus de constructeur.

“Mitsubishi Motors verwelkomt de modellen van Renault om het Mitsubishi-gamma voor de Europese markt uit te breiden en uiteindelijk ook nieuwe klanten te veroveren. (…) Dankzij dit akkoord kunnen we toch nieuwe producten aanbieden die in Europa ontwikkeld en geproduceerd worden,” verklaarde Takao Kato, CEO van Mitsubishi Motors. 

Space Star, Colt, Lancer?

Over welke modellen het juist gaat, is nog niet bekend. Er wordt gespeculeerd dat de Lancer zou terugkeren als Mitsubishi-afgeleide van de toekomstige Renault Mégane. 

Het zou net zo goed kunnen dat er een nieuwe Colt wordt gecreëerd op basis van de Clio, of een nieuwe Space Star op het platform van de Twingo. 

Het ligt ook voor de hand dat Mitsubishi een afgeleide krijgt van een cross-overmodel binnen het Renault-gamma. Die verkopen immers als zoete broodjes en generen meer marge. Krijgt de Captur of de Kadjar een broertje? Wie zal het zeggen.

Wat zeker is, is dat de aandrijving van het hybride type zal zijn en dat er allicht ook conventionele benzinemotoren worden aangeboden. Diesels zijn met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet voorzien.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy