donderdag, 04 maart 2021

Laadpalen verplicht bij nieuwbouw en grondige renovatie

Geschreven door  Dieter Quartier
Laadpalen verplicht bij nieuwbouw en grondige renovatie © Dieter Quartier
Wie een nieuw gebouw wil neerpoten, of dat nu residentieel of niet-residentieel is, moet binnenkort vanuit de Vlaamse overheid laadinfrastructuur voor elektrische auto’s voorzien. Ook bij grondige renovaties geldt deze nieuwe regel, die door Europa wordt doorgeduwd naar de lidstaten.


De federale overheid kondigde eind vorig jaar aan dat het de bedoeling is om bedrijfsauto’s emissievrij te maken vanaf 2026. De meesten verstaan daaronder dat nieuw bestelde auto’s vanaf dat jaar enkel fiscaal aantrekkelijk zullen zijn voor zover ze 100% elektrisch worden aangedreven.

Het productaanbod van de merken zal de komende jaren enorm uitbreiden en elektrisch auto’s zullen voor heel wat klanten toegankelijk worden, maar de laadinfrastructuur hinkt achterop. Dat beseft ook Europa, dat de lidstaten verplicht om publieke laadpunten te installeren, maar ook om hun bouwvoorschriften aan te passen. 

De Europese richtlijn bepaalt dat nieuwe of gerenoveerde gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen verplicht zijn om één laadpaal per tien parkeerplaatsen te voorzien. Ook moeten er al voorbereidingen worden getroffen om dit aantal in de toekomst op te trekken naar één op vijf parkeerplaatsen. 

De verplichting geldt voor residentiële gebouwen (appartementen) en niet-residentiële privégebouwen (winkels, kantoren, bedrijfssites, parkings,…). Voor de tweede categorie zijn er wel uitzonderingen mogelijk.

Ten laatste op 1 januari 2025

Vlaanderen heeft de eerste stappen alvast gezet, meer bepaald met het decreet van 30 oktober 2020 tot wijziging van het Energiedecreet. 

In de eerste plaats heeft Vlaanderen beslist dat alle nieuwe gebouwen en parkeergebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen moeten worden uitgerust met een “minimumaantal oplaadpunten” of met de nodige infrastructuur om de installatie op een later tijdstip mogelijk te maken. Dat schrijft rechtenkrant. Wel moet nog bepaald worden wat men verstaat onder een minimumaantal, vanaf wanneer deze verplichting zal gelden en op wie de verplichting exact zal rusten. 

In ieder geval zal de nieuwe verplichting ten laatste op 1 januari 2025 moeten ingaan. 

De Vlaamse regering heeft in de verplichting ook voorzien dat alle bestaande niet-residentiële gebouwen en parkeergebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen tegen 1 januari 2025 een “minimumaantal” oplaadpunten voor elektrische voertuigen moet hebben. Hoeveel dat minimumaantal bedraagt en wat de voorwaarden en uitzonderingen zijn, dat hangt nog in de lucht.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy