dinsdag, 02 maart 2021

Exclusief interview met Volvo-CTO Henrik Green: “Ook Volvo gaat voor 100 procent elektrisch”

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Exclusief interview met Volvo-CTO Henrik Green: “Ook Volvo gaat voor 100 procent elektrisch” © Volvo
Volvo-CEO Hakan Samuelsson liet in december al doorschemeren dat Volvo overwoog om tegen 2030 een “electric only”-merk te worden. Vandaag werd dat bericht ook officieel bevestigd door het merk en rechtstreeks aan Autonieuws door Volvo’s Chief Technology Officer Henrik Green, in een exclusief interview met vier internationale automedia.




Bij Volvo zijn er twee speerpunten waarrond alle nieuwe ontwikkelingen draaien. Het gaat dan natuurlijk over het traditionele aspect veiligheid, waarvoor Volvo zo bekend staat, maar ook over duurzaamheid. Volgens Volvo zijn er enorme opportuniteiten te vinden in de switch naar duurzame mobiliteit.

Tegen 2025 wil Volvo dat de helft van zijn globale verkopen uit volledig elektrische modellen bestaat, en tegen 2030 voor de volle honderd procent. In het kader van die transitie zal de verkoop van benzinehybrides tegen 2029 beëindigd worden en zal de laatste Volvo met dieselmotor al een aantal jaren vroeger de showroom hebben verlaten. Over de exacte einddatum van de verkoop van zelfontbranders werd nog geen uitsluitsel gegeven, maar alle volgende nieuwe modellen van Volvo zullen nu al zonder diesels worden aangeboden.
20076974 Volvo Cars boekt beste resultaten ooit in tweede halfjaarCare by Volvo

In de overgang naar elektrische auto’s zal Volvo ook meer inzetten op het hele onlinetraject. Alle zuiver elektrische modellen zullen enkel online beschikbaar zijn, zegt Volvo. Daarbij zullen alle 2.400 Volvoverdelers hun rol blijven spelen en zal geen enkele gesloten worden, ook al zal de manier van werken veranderen en zullen toekomstige elektrische Volvo’s veelal gepreconfigureerd zijn, waardoor ze sneller leverbaar zouden zijn. Ook de prijszetting zou centraal door Volvo vastgelegd worden, met minder of geen onderhandelingsmarge bij de aankoop (online of via een verdeelpunt). Een beetje zoals bij Tesla dus.

Henrik Green: “Auto’s met een verbrandingsmotor zijn geen lang leven meer beschoren.”

De Zweed Henrik Green (°1973) is Chief Technology Officer bij Volvo en is als zodanig verantwoordelijk voor de transitie van verbrandingsmotoren (met of zonder plug-in hybride aandrijving) naar elektriciteit. Hij begon zijn carrière bij de constructeur in 1996 en werkte zelfs in China voor Volvo. Sinds december 2016 is hij Senior Vice President en is hij verantwoordelijk voor het technologische aspect. We konden hem online interviewen en stelden hem enkele vragen over die transitie van verbrandingsmotoren naar elektrisch.

AN: “Zijn plug-in hybrides dan niet meer dan een tussenoplossing, nu jullie besloten hebben op volledig elektrisch over te schakelen?

Green: “Inderdaad. De volgende stap en de enige echt duurzame oplossing is de volledig elektrische auto. Plug-ins zijn een oplossing die mensen vertrouwd maakt met elektrisch rijden en de weg bereidt voor 100 procent elektrisch.”

AN: “Maar we zijn nog enkele jaren zoet met plug-ins vooraleer het zover is. De huidige Volvo PHEV’s zijn erg krachtig, met vermogens van 300 tot 400 pk. Waarom is dat zo en zijn er geen modalere vermogens?” 

Green: “Met een plug-in heb je altijd een elektromotor nodig die de auto in zijn eentje kan voortbewegen. Hij moet daarvoor natuurlijk voldoende krachtig zijn. Hetzelfde geldt voor de verbrandingsmotor. Tel daarbij het gewicht van de batterijen dat wanneer je een deftig elektrisch rijbereik verlangt hoog is, en je weet dat er voldoende vermogen nodig is om zo’n plug-in comfortabel te laten rijden. Op termijn zien we wel minder krachtige verbrandingsmotoren in plug-ins, maar dan eerder in de vorm van range extenders, als laatste tussenvorm voor de overgang naar volledig elektrische auto’s, al is die laatste stap mogelijk zelfs niet nodig, als je kijkt naar de snelle evolutie op het vlak van de elektrische auto.”

AN: “Die evolutie verloopt inderdaad alsmaar sneller. Momenteel wordt eigenlijk zowat enkel over batterij-elektrische auto’s gesproken en is er weinig animo voor waterstof. Waarom wordt zo hard ingezet op batterijen?”

Green: “De eerste reden voor onze keuze voor batterijen als energiebron voor de elektromotor heeft te maken met het steeds duurzamer worden van de productie van die batterijen. Daarnaast biedt batterijtechnologie het voordeel dat je ze zonder zware infrastructuurvereisten kan opladen aan een laadpaal of thuis, waarbij geen specifieke vloeistoffen via tanks moeten opgeslagen of vervoerd worden, waarbij geen pompinstallaties, nieuwe leidingen of reservoirs onder druk nodig zijn enzoverder. Wie weet kunnen we binnen afzienbare tijd zelfs draadloos onze elektrische auto opladen. Ten slotte zijn we ook overtuigd van de meerwaarde van batterij-elektrische auto’s op prestatievlak. Met batterijen kunnen we meer vermogen genereren dan met andere alternatieve technologieën.”

AN: “Wat is volgens u het probleem rond de verspreiding van elektrische auto’s?”

Green: “Hét belangrijkste probleem is dat van het rijbereik. Iedereen vraagt om een rijbereik dat vergelijkbaar is met dat van traditionele auto’s. Zeker in koude klimaten, of wanneer de auto volgeladen is, is dat een issue. Ook de snelheid van het opladen moet daarom omhoog, om zo ook bij een relatief beperkt rijbereik altijd makkelijk mobiel te kunnen blijven. Daarom zien we het uitbreiden van een kwalitatieve laadinfrastructuur met meer snelladers als een van dé uitdagingen van vandaag. Ze moeten talrijker worden én dienen competitieve tarieven te hanteren. Ik kan je alvast verklappen dat Volvo daar momenteel volop aan werkt en nog dit jaar een aankondiging zal doen.”

AN: “Bij benzine- en dieselauto’s is de uitstoot, en dus het verbruik, altijd een element geweest waar veel over gesproken wordt. Bij elektrische auto’s wordt veel minder gekeken naar het verbruik, hoewel dat toch belangrijk is. Ziet u mogelijkheden om het verbruik van elektro-auto’s terug te dringen?

Green: “Jazeker, er zijn nog veel verbeteringen mogelijk op dat vlak. Zeker qua toename van het rijbereik, wat toch hét belangrijke criterium is. Je kan dat extra bereik realiseren door grotere batterijen maar ook door een lager verbruik, en aan dat laatste wordt hard gewerkt. Zo wordt met rasse schreden vooruitgang gemaakt op het vlak van de verwarming van het interieur van elektrische auto’s, waar je natuurlijk geen gebruik kan maken van de restwarmte van een verbrandingsmotor, en komen er ook steeds betere banden op de markt, met een lagere rolweerstand en dus minder verbruik. Ook rond remmen, stoelverwarming en het preconditioneren van het interieur is er nog heel wat beterschap in zicht. Ik geloof echt in een verder dalend verbruik en een toename van het rijbereik.”

AN: “In de marge van het elektrische verhaal toch nog deze vraag. Volvo besliste voorlopig als enige om de topsnelheid van alle nieuwe modellen elektronisch te beperken tot 180 km/h. Denken jullie dat anderen Volvo daarin gaan volgen, en schaadt die beslissing de verkoopcijfers niet?”

Green: “Je weet dat Volvo naast duurzaamheid ook absoluut voor veiligheid staat. In dat kader hebben we een duidelijk standpunt genomen. We vonden dat het onze rol was om er als constructeur voor te zorgen dat bestuurders geen onveilige beslissingen kunnen nemen. Dat doen we onder meer door het beperken van de topsnelheid. Voor ons is dat een keuze die kadert in onze verantwoordelijkheid rond veiligheid, en we zien dat zelfs breder dan alleen de topsnelheid. Het is onze bedoeling om het in de toekomst minder of niet mogelijk te maken om bepaalde actieve veiligheidssystemen uit te schakelen. Dat is een belangrijk deel van ons veiligheidsstreven. Over de beslissing om de topsnelheid te beperken hebben we trouwens heel weinig negatieve feedback gekregen. De publieke opinie staat op dat vlak aan onze kant en de verkoopcijfers hebben er zeker niet onder geleden.”

AN: “Nog een laatste, zeer actuele vraag. Heeft Volvo net als andere constructeurs te lijden onder het wereldwijde tekort aan computerchips?

Green: “We moeten hout vasthouden, maar op dit moment zijn we overal “up and running” en hebben we nog geen productiestops moeten inlassen. Dat hopen we echt zo te kunnen houden.”

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy