© Jeep
Het was even wachten, maar de stoere – en fiscaal interessante - Gladiator staat zeer binnenkort in de showroom. Vanaf €58.200 inclusief btw kan hij de jouwe zijn.
Aan interesse voor de iconische Wrangler ontbreekt het in België niet, maar het model wordt fiscaal gefnuikt door de hoge CO2-uitstoot van zijn 2.0-benzine en zijn 2.2-dieselmotoren. Dat je hem maar mondjesmaat kruist op onze wegen, zal voor een groot stuk daaraan liggen.Aan dat fiscale obstakel wordt nu een mouw gepast door de introductie van de pick-upversie, Gladiator genaamd. Die moet zich van zijn CO2-uitstoot niet te veel aantrekken op dit moment, want hij gaat als licht vrachtvoertuig door het leven. Naast deze fiscale troef heeft hij nog ander lekkers in petto: een dikke drieliter-V6-diesel die 264 pk en 600 Nm produceert. Bovendien kun je de Gladiator helemaal personaliseren met ruim 200 authentieke Jeep-accessoires zodat je hem helemaal kunt afstemmen op je professionele gebruik of op je vrijetijdsactiviteiten. Wat dat laatste betreft wijzen we je graag op de nakende fiscale veranderingen. Veelzijdig en toplessFunctionaliteit en veelzijdigheid stonden centraal bij het ontwerp van de 153 centimeter lange laadbak met stalen bekleding. Het Cargo Management Group systeem, met afsluitbaar opbergvak onder de stoel, biedt extra opbergmogelijkheden om de lading te organiseren en vast te zetten met het railmanagementsysteem. Ook de diverse dakconfiguraties maken van de Gladiator een polyvalente pee. De hardtop bestaat uit drie delen, maar je kunt ook een softtop monteren of lekker topless rijden. TerreinspecialistIn normale rijomstandigheden werkt Selec-Trac in tweewielaandrijving (2WD) en brengt het 100% van het motorkoppel over op de achteras. Door de hendel in de stand 4WD High te zetten, iets wat bij snelheden tot 72 km/h mogelijk is, kan de bestuurder overschakelen op vierwielaandrijving. De 4H-modus biedt een Auto-modus die het koppel intelligent verdeelt en de 4WD in- en uitschakelt wanneer dat nodig is om de tractie te behouden. De 4H Part Time-modus zorgt ervoor dat het koppel altijd gelijkmatig wordt verdeeld tussen de voor- en achteras. Om extreem uitdagende en veeleisende offroad tracks aan te pakken, kunnen bestuurders de 4WD Low modus gebruiken met een 2.72:1 reductie.Een standaard Trac-Lok sperdifferentieel achteraan zorgt voor extra koppel en grip in gladde situaties met weinig tractie, zoals rijden over zand, grind, sneeuw of ijs.Oogje in het zeilOffroad rijden wordt ook een stuk gemakkelijker dankzij de naar voren gerichte camera (standaard op de Launch Edition) die potentiële obstakels in beeld brengt. De zelfreinigende functie zorgt ervoor dat het zicht optimaal blijft, zelfs na blootstelling aan extreme terreinomstandigheden. In Europa is de Jeep Gladiator beschikbaar in de versies Sport, Overland en 80th Anniversary evenals een beperkt aantal exclusieve Launch Edition-versies tijdens de lanceringsfase. Prijzen beginnen vanaf € 58.200 inclusief btw.