donderdag, 25 februari 2021

Vierde generatie Skoda Fabia is klaar…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vierde generatie Skoda Fabia is klaar… © Skoda
…maar we mogen hem nog niet zien. Daarmee volgt Skoda de ergerlijke trend van steeds meer autofabrikanten die informatie over nieuwe modellen slechts beetje bij beetje lossen in de hoop om zo extra media-aandacht te scoren. Wij doen daaraan mee, omdat we moeilijk anders kunnen, want de Autonieuws-lezer heeft recht op alle info.


31 skoda fabia cd#Rant mode off#

De Skoda Fabia is na 22 jaar en al meer dan 4,5 miljoen verkochte exemplaren aan de vierde generatie toe. Die staat voor het eerst op het MQB-A0-platform van de VW-groep. Skoda belooft een ruimer interieur, meer comfort en de nieuwste veiligheids- en rijhulpsystemen. Dat is natuurlijk niet meer dan logisch, en het tegendeel zou pas verbazen.

Groter, maar amper zwaarder

Door het MQB-A-platform veranderden de afmetingen van de compacte Skoda. Hij is groter en meet nu 4.107 mm in de hoogte en 1.780 mm in de breedte, maar de ingenieurs zijn er wel in geslaagd om het gewicht dicht in de buurt van dat van de derde generatie te houden. Hoeveel dat dan is wordt nog niet meegedeeld. De wielbasis bedraagt 2.564 mm en de koffer kan 380 liter bevatten met de achterbank rechtop en 1.190 met neergeklapte rugleuningen.

Op de foto’s van de gecamoufleerde auto is het amper te zien, maar Skoda belooft scherp uitgesneden koplampen die doorlopen in het radiatorrooster en zo het vooraanzicht van de nieuwe Fabia bepalen. Ledverlichting is standaard op alle versies, full-ledkoplampen zijn als optie verkrijgbaar. Ook de achterlichten kunnen trouwens in full-leduitvoering uitgevoerd worden. Voor het eerst krijgt de Fabia ook de Virtual Cockpit. Bij de introductie zal hij verkrijgbaar zijn als Active, Ambition of Style, met nieuwe kleuren en materialen.

Van 1.000 tot 1.500 cc

De aandrijving gebeurt naar keuze door één van twee MPI-benzinemotoren of drie TSI-benzines met directe injectie. De vermogens variëren van 65 pk (48 kW) tot 150 pk (110 kW). Volgens Skoda bieden al die versies in de meeste gevallen een gecombineerd brandstofverbruik van ongeveer 5 liter per 100 kilometer (WLTP), waardoor ze met de optionele tank van 50 liter in plaats van de standaardtank van 40 liter een rijbereik zouden hebben van meer dan 950 kilometer.

De instapmotor is een één liter grote driecilinder met 65 pk, de 1.0 MPI. Die gebruikt een manuele vijfbak, net als de tweede MPI-versie die 80 pk uit dezelfde cilinderinhoud haalt. Beiden hebben 95 Nm aan maximumkoppel. Deze versies zijn enkel geschikt voor stadsgebruik. Wie ook buitenwegen en de snelweg opzoekt is beter af met een van de TSI-benzines.

De twee TSI-éénliterexemplaren leveren 95 pk en 175 Nm (met manuele vijfbak) of 110 pk en 200 Nm (manuele zesbak of zeventraps-DSG).

De topmotor wordt de 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm met cilinderuitschakeling die standaard gecombineerd zal worden met een DSG-zeventrapsautomaat.

Simply Clever

Typisch Skoda zijn de slimme vondsten onder de noemer Simply Clever. Bij de nieuwe Fabia zijn niet minder dan 13 nieuwe dergelijke oplossingen van de partij, waarvan er 5 volledig nieuw zijn. In totaal telt de nieuwe Fabia 43 Simply Clever-elementen, waaronder een USB-stekker op de binnenspiegel om een dashcam van stroom te voorzien en smartphonevakjes voor de passagiers achterin, een neerklapbare rugleuning voor de passagiersstoel vooraan en een multifunctionele opbergtas onder de hoedenplank.

De volledig nieuwe Simply Clever-elementen die hun première beleven in de Fabia zijn een opvouwbaar, flexibel opbergvak in de koffer, een verwijderbare bekerhouder, een kaart- en penhouder in het bergvak voor de versnellingspook, een opbergvak in de middentunnel voor de achterstoelen met een bekerhouder en een verwijderbaar zonnescherm voor het optionele panoramadak.

U zal dit alles binnenkort opnieuw kunnen lezen wanneer Skoda bij de onthulling van het model al die informatie nog een keer aan ons bezorgt maar dan vergezeld van de foto’s van het niet-gecamoufleerde model…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy