donderdag, 25 februari 2021

Volvo en Geely: geen fusie maar wel nauwere samenwerking

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Volvo en Geely: geen fusie maar wel nauwere samenwerking © Volvo
De plannen voor een fusie tussen Volvo en grootaandeelhouder Geely uit China gaan niet door. De bedrijven kondigden gisteren wel aan nauwer te gaan samenwerken voor nog meer synergieën op het vlak van aandrijvingen, elektrische voertuigen, gezamenlijke inkoop van onderdelen, naverkoopactiviteiten en technologieën voor autonoom rijden. 


Beide bedrijven behouden in het nieuwe akkoord hun onafhankelijke bedrijfsstructuur maar gaan wel nauwer samenwerken. Geely is als hoofdaandeelhouder de belangrijkste partij, maar wil Volvo een aanzienlijke mate van zelfstandigheid laten behouden.

De activiteiten rond aandrijvingen worden samengebracht in een nog dit jaar op te richten nieuw bedrijf dat gefocust zal zijn op hybridesystemen van de nieuwe generatie en de verdere ontwikkeling van verbrandingsmotoren voor de eigen merken van Volvo en Geely, maar ook voor andere fabrikanten. 

Daarnaast zullen beide bedrijven nog meer gebruik maken van een gemeenschappelijke modulaire basis voor elektrische auto’s (meer bepaald de de SEA- en SPA2-platformen) en samen investeren in technologie voor autonoom rijden onder het leiderschap van Volvo Cars-dochteronderneming Zenseact, gespecialiseerd in software. 

Het is ook niet onlogisch dat beide fabrikanten hun inkoopactiviteiten gaan bundelen om zo nog meer schaalvoordelen te genereren.

Verder werd ook beslist dat de auto’s van Lynk & Co, die bij ons nog niet op de markt zijn, wereldwijd verkocht zullen worden via het Volvo-verdeelnet.

Van fusie naar samenwerking

Initieel was het de bedoeling om Volvo en Geely volledig te laten samensmelten tot één onderneming, maar de aandeelhouders beslisten uiteindelijk dat het beter was dat de twee bedrijven als “stand alone”-entiteiten bleven bestaan. Het was dan ook niet eenvoudig om een correcte waardebepaling te doen voor Volvo die voor de aandeelhouders van Geely én voor Volvo zelf aanvaardbaar zou zijn. De Geely-aandeelhouders wilden een zo laag mogelijke waardering, terwijl de Zweedse overheid en de vakbonden van Volvo natuurlijk een zo hoog mogelijke waardering verlangden en zo het merk Volvo wilden beschermen.

Geely besefte dan ook snel dat een volledige fusie niet ideaal was en beide bedrijven kwamen zo “als broers die in goede en kwade tijden samenhoren” tot een nieuw samenwerkingsakkoord, dixit de CEO van Geely, Gui Shengyue.

Het moederbedrijf van Geely Auto, de Zhejiang Geely Holding Group, nam Volvo van Ford over in 2010. Toen kostte de Zweedse constructeur de Chinezen ongeveer € 1,5 miljard, terwijl Volvo intussen volgens analisten tussen € 6,7 en € 9,6 miljard waard is.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy