dinsdag, 23 februari 2021

Elektrische Ioniq 5 is geen Hyundai maar toch weer wel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Elektrische Ioniq 5 is geen Hyundai maar toch weer wel © Hyundai/Ioniq
Vandaag trekt Ioniq het doek van de “5”, de eerste volledig elektrische auto van het batterij-elektrische submerk van Hyundai. Het model haalt voor zijn design inspiratie uit de Hyundai Pony, de eerste productiewagen van het Koreaanse merk en is de voorbode van een reeks modellen onder het Ioniq-label.



IONIQ5Main 3Hyundai zegt zelf dat het met de Ioniq 5 elektrische mobiliteit “herdefinieert”. Het model wordt gebouwd op de de specifieke BEV-architectuur van Hyundai Motor Group, die de naam Electric-Global Modular Platform (E-GMP) draagt en zal verkrijgbaar zijn met achter- of vierwielaandrijving en twee verschillende batterijgroottes. 

Design geïnspireerd door de Hyundai Pony

Het nieuwe EV-platform gaf de ontwerpers de mogelijkheid om uit te pakken met specifieke proporties op een uitgestrekte wielbasis waarbij niet noodzakelijk rekening moet gehouden worden met vroegere designregels. Voor de Ioniq 5 betekent dat een koetswerk dat geïnspireerd is op dat van de Hyundai Pony, die als eerste productiewagen van het 45-jarige merk indertijd bakens verzette zoals de Ioniq 5 dat nu ook moet doen. 
IONIQ5EXT22

Het koetswerk wordt gekenmerkt door scherpe lijnen en een strakke, geometrische look. Voor- en achteraan heeft hij “Parametric Pixel”-lichten die alle Ioniq-modellen zullen onderscheiden van de auto’s van het merk die uitgerust zijn met een klassieke verbrandingsmotor.
IONIQ5EXT42In totaal is hij 4.635 mm lang en 1.890 mm breed terwijl hij 1.605 hoog is. De wielbasis is met exact drie meter opmerkelijk lang, waardoor hij de binnenruimte van een auto uit de hogere klasse moet bieden. Het persbericht zegt dat hij binnenin zelfs tien centimeter langer is dan de grootste SUV van Hyundai, de Palisade, die bij ons niet verkocht wordt. We zijn alvast benieuwd.
IONIQ5INT3Centraal in het interieur pakt de eerste Ioniq uit met een “Universal Island”, een verschuifbare middenconsole die tot 140 mm naar achter geschoven kan worden, waardoor de inzittenden makkelijk aan beide zijden van de auto in- en uit kunnen stappen bij parkeren in een smalle plek. 

De Ioniq 5 biedt ook 531 liter aan kofferruimte achterin, die vergroot kan worden tot bijna 1.600 liter wanneer de tweede zetelrij volledig neergeklapt is. Die tweede zetelrij kan in een 60/40-verhouding worden neergeklapt en kan ook tot 135 mm naar voor geschoven worden. Voorin bevindt zich nog een kleine koffer met 57 liter inhoud (2WD) of 24 liter (AWD).
IONIQ5Main 1Batterijen en aandrijving

Tussen de voor- en achterwielen huist een batterijpack van naar keuze 58 of 72,6 kWh en klanten kunnen kiezen tussen twee lay-outs voor de elektrische motoren, met ofwel één enkele motor achteraan ofwel een motor achterin en een exemplaar voorin. De topsnelheid is altijd begrensd op 185 km/h. 

Bovenaan het gamma staat een vierwielaangedreven versie met de 72,6 kWh batterij, goed voor een gecombineerd vermogen van 306 pk (225 kW) en 605 Nm koppel uit een elektromotor voorin van 95 pk (70 kW) en een exemplaar achteraan van 211 pk (155 kW). Daarmee gaat hij van 0 naar 100 km/h in 5,2 seconden.

Met diezelfde batterij kan ook gekozen worden voor enkel achterwielaandrijving. De elektromotor biedt dan 217 pk (160 kW) aan vermogen en een koppel van 350 Nm en kan dan van 0 naar 100 km/h accelereren in 7,4 seconden. 

In combinatie met de 58 kWh-batterij en achterwielaandrijving is 170 pk (125 kW) en 350 Nm beschikbaar en neemt de 0-100 acceleratie 8,5 seconden in beslag.

De autonomie die Hyundai opgeeft is “tot 480 kilometer” voor de tweewielaangedreven versie met de grootste batterij.

De auto kan ook een aanhanger trekken met een gewicht tot 1.600 kg.

Ultrasnel laden en een Vehicle-to-Load (V2L) functie

Het E-GMP-platform biedt standaard 800 V laadmogelijkheid, naast 400 V laden, zonder de nood aan bijkomende componenten of adapters. Het meervoudig laadsysteem van de Ioniq 5 is de eerste gepatenteerde technologie die de motor en inverter gebruikt om 400 V te boosten tot 800 V voor een stabiele laadcompatibiliteit. Het voordeel is dat de 5 met een 350kW lader aan hoge snelheid van 10 procent tot 80 procent kan bijladen in amper 18 minuten. Gebruikers van IONIQ 5 moeten in die omstandigheden maar vijf minuten laden voor 100 km rijbereik.

Daarnaast pakt Ioniq 5 uit met een nieuwe V2L-functie, die klanten toelaat om eender welk elektrisch toestel, zoals fietsen, scooters of kampeermateriaal op te laden. De V2L-functie kan 3,6 kW vermogen leveren en heeft een aansluiting onder de tweede zetelrij.

Een ander aansluitpunt bevindt zich in de laadpoort aan de buitenkant van het voertuig. 
IONIQ5Duurzaamheid en technologie

Heel wat van de oppervlakken in het interieur – zetels, dakhemel, vloer en armsteun – maken gebruik van milieuvriendelijke en duurzaam gewonnen materialen zoals gerecycleerde PET-flessen en plantaardige (bio PET) garens, wolgaren en ecologisch verwerkt leder met plantaardige extracten en biologische kleurstoffen met plantenextracten. De auto kan ook uitgerust worden met een milieuvriendelijk zonnedak dat bijdraagt aan de stroomvoorziening door energie op te nemen en op te slaan in de batterij. 

Ook hier doet een head-up display met Augmented Reality-functies zijn intrede, samen met de nieuwste versie van de Bluelink-connectiviteitsfuncties van Hyundai. Daarnaast is de Ioniq 5 het eerste model van de fabrikant dat Highway Driving Assist 2 (HDA 2) biedt. Door gebruik te maken van een naar voren gerichte camera, radarsensoren en navigatiedata, reguleert het systeem de snelheid en volgafstand op snelwegen en houdt het systeem de auto in het midden van zijn rijvak. HDA 2 kan de bestuurder ook helpen wanneer die van rijstrook verandert.

Een reeks parkeerhulpsystemen maken parkeren makkelijker. Remote Smart Parking Assist (RSPA) laat de bestuurder toe om vanop afstand de auto een parkeerplek in of uit te rijden van buiten het voertuig. Deze functie werkt zowel voor parallelparkeren als dwars op de rijrichting parkeren en kan geactiveerd worden via een knop op de slimme sleutel van het voertuig.

De eersteling van Ioniq zal beschikbaar zijn tegen de zomer van dit jaar. We mogen binnen niet al te lange tijd de prijzen verwachten. Volgend op de lancering van de Ioniq 5 zal Hyundai zijn BEV-gamma uitbreiden met Ioniq 6, een elektrische sedan, en Ioniq 7, een grote elektrische SUV.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy