donderdag, 18 februari 2021

Derde generatie moet Nissans Qashqai-succesverhaal verderzetten

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De uiterst succesvolle Qashqai-crossover-SUV is aan zijn derde generatie toe. Die werd groter, ziet er bijzonder goed uit, kreeg nog meer technologische snufjes en introduceert Nissans innovatieve e-Power-technologie in Europa. De Premiere Edition is vanaf vandaag te bestellen.


All New Nissan Qashqai Exterior 11Van de sinds 2007 verkrijgbare Qashqai werden al vijf miljoen exemplaren verkocht, waarvan drie miljoen in Europa en niet minder dan 90.000 stuks in ons land. Daarvan rijden er bij ons vandaag trouwens nog altijd 55.000 van rond. Het model definieerde mee een nieuw segment, dat van de middelgrote crossover-SUV’s (C-segment), waar het vandaag een marktaandeel van 9,5 procent heeft. De Qashqai zag het aantal rechtstreekse concurrenten van zo goed als géén in 2007 intussen aangroeien tot meer dan 26 verschillende modellen, en dan vooral sinds de lancering van de tweede generatie in 2014.
All New Nissan Qashqai Exterior 12Qashqai als cashkoe

Het belang van de derde generatie is hoe dan ook enorm, want in Europa is het de Qasqhai die als cashkoe fungeert voor het merk en als het nieuwe model die trend voortzet zijn er middelen voorhanden voor verdere investeringen, zoniet wordt het moeilijk. Nissan liet dan ook weinig of niets aan het toeval over en pakt voor de nieuwe Qashqai uit met een knappe auto die technologisch bij de pinken is, met onder meer de Europese introductie van een nieuwe aandrijvingstechnologie, e-Power genaamd. Dat is een hybride-elektrische aandrijving, maar niet zoals we ze kennen. Verder meer daarover.

CMF-C platform en aandrijving

De nieuwe Qashqai staat als eerste Europese model op het CMF-C-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Dat maakt gebruik van lichte materialen (zoals aluminium voor de deuren en de motorkap en composiet voor de kofferklep) en geavanceerde pers- en lastechnieken voor meer stevigheid en minder gewicht. Het resultaat is een naakt koetswerk dat 60 kilogram lichter en 41 procent stijver is dan dat van zijn voorganger. 

De voorwielaangedreven modellen met een velgmaat tot en met 19 duim hebben achteraan een torsieas. Exemplaren met 20 duimvelgen of vierwielaandrijving worden uitgerust met een geavanceerde meerarmige achteras.

Een dieselversie is er niet meer. De Qashqai wordt naar keuze verkrijgbaar met een 1.3 benzinemotor met mild hybrid technologie én vanaf mei volgend jaar -voor het eerst in Europa- met e-Power, Nissans innovatieve aandrijflijn. Verder biedt de nieuwe Qashqai naar keuze voor- of vierwielaandrijving, een handgeschakelde zesversnellingsbak of een nieuwe Xtronic-automatische transmissie.

De eerste motor waarvoor kan gekozen worden is de 1.3 benzine die we sinds 2018 uit de vorige Qashqai kennen. Hij werd op vijftig punten bijgeschaafd en wordt hier gekoppeld aan een mild hybridesysteem met een batterij van 12 volt die voor een beperkte meerkost extra koppel levert, de stilstandtijd met uitgeschakelde motor verlengt, snelle herstarts mogelijk maakt en met uitgeschakelde motor kan uitrollen (op de Xtronic-automaat). Alles om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot terug te dringen. Nissan kondigt een voorlopige waarde van 145 tot 149 g CO2/km volgens de WLTP-norm aan. Het mild hybridesysteem zorgt voor slechts 22 kilogram meergewicht.

De 1.3 is naar keuze leverbaar met 138 pk, 240 Nm en voorwielaandrijving of met 156 pk. Die krachtigste versie is ook verkrijgbaar met de automaat en levert dan 270 Nm. In combinatie met de manuele zesbak levert hij 260 Nm. Voor vierwielaandrijving moet je naar de 156 pk met Xtronic-automaat grijpen, alle andere modellen hebben enkel voorwielaandrijving.

e-Power-revolutie

De tweede aandrijfmogelijkheid, e-Power genaamd, is bijzonder en uniek. Ze wordt pas beschikbaar vanaf mei volgend jaar, maar Nissan pakt er wel al groots mee uit. Het gaat om een innovatieve technologie die buiten Europa reeds op de Note werd gebruikt en succesvol bleek. E-Power is een cruciaal onderdeel van de ‘Intelligent Mobility’-strategie van Nissan en combineert een benzine- en een elektromotor tot een hybride aandrijving die echter anders functioneert dan we gewoon zijn.

Concreet bestaat e-Power op de nieuwe Qashqai uit de combinatie van een 1,5 liter grote en 154 pk sterke benzinemotor met variabele compressie die energie levert aan een generator, omvormer en elektromotor van 140 kW. Het is die elektromotor die voor de aandrijving van de wielen zorgt, en dus niet de benzinemotor. Die benzinekrachtbron wordt enkel gebruikt om de elektriciteit te genereren voor de elektrische aandrijving en het voeden van een kleine batterij. Dat maakt dat de benzinemotor steeds in zijn optimale toerentalbereik kan draaien en dus minder uitstoot en verbruikt dan een motor die voortdurend van toerental moet wisselen. Het systeemvermogen dat Nissan opgeeft bedraagt 188 pk (140 kW) en het maximumkoppel is 330 Nm.

De e-Power aandrijving is dus volledig elektrisch, maar in plaats van gevoed te worden door een groot batterijpack haalt de elektromotor zijn energie uit de benzinemotor en een (kleine) batterij die als buffer dient. Het is dus een beetje zoals een elektrische auto met een range extender, waarbij die range extender hier niet enkel dient voor enkele kilometers maar een grotere benzinemotor is die continu voor de voeding van de elektrische aandrijving zorgt. Een Nissan met E-power is dus ook een hybride, doordat er twee motoren gecombineerd worden, maar geen klassiek exemplaar. Een middenweg tussen een volledig elektrische auto en een klassieke benzine, zeg maar…

Naast een lager geclaimd verbruik heeft de e-Power technologie ook het voordeel dat er geen inertie is en de auto onmiddellijk reageert op de input van de bestuurder. Wanneer die het gas-/stroompedaal indrukt is het gevraagde vermogen en koppel onmiddellijk beschikbaar en accelereert hij ogenblikkelijk én sneller dan bij een gewone verbrandingsmotor. Bovendien biedt de e-Power aandrijving de mogelijkheid om gebruik te maken van de e-Pedal-functie die we kennen uit de Leaf, waarbij je eigenlijk zonder rempedaal bijna tot stilstand kan vertragen, gewoon door het gas-/stroompedaal te lossen. Het geheel is ook stiller, doordat de benzinemotor niet meer hoog in de toeren moet klimmen wanneer meer vermogen gevraagd wordt. We zijn erg benieuwd naar hoe dat in de praktijk aanvoelt. Over de verbruiks- en uitstootcijfers van de e-Power-versie communiceert Nissan voorlopig nog niet.
All New Nissan Qashqai Exterior 29Europees design

Het design komt van bij Nissan Design Europe in Londen, terwijl de technische ontwikkeling werd geleid door Nissans Technical Centre Europe, eveneens in het Verenigd Koninkrijk. Daarmee moet hij volledig afgestemd zijn op de Europese smaak, om het succesverhaal verder te zetten.All New Nissan Qashqai Exterior 27Designmatig is de nieuwe generatie alvast herkenbaar als een Nissan, én als een Qashqai, terwijl hij er ook resoluut modern uitziet en zeker aan de voorkant, met het grote V-Motion-radiatorrooster en de full led matrixkoplampen en boemerangvormige dagrijlichten enige gelijkenissen vertoont met de elektrische Ariya.

All New Nissan Qashqai Exterior 28De uitstraling is sportiever dan die van de vorige generatie, met een dynamische lijn met uitgesproken schouders, een langere wielbasis en velgen die nu tot 20 duim groot zijn (maximaal 19 duim op de vorige Qashqai). Er zijn elf koetswerkkleuren verkrijgbaar en ook vijf tweekleurige uitvoeringen.

All New Nissan Qashqai Exterior 32De wielbasis groeide met 20 millimeter tot 2.666 mm en in totaal is de nieuweling 35 millimeter langer dan zijn voorganger (4.425 mm), terwijl hij ook 25 millimeter hoger (1.635 mm) en 32 millimeter breder (1.838 mm) is. De langere wielbasis zorgt voor extra interieurruimte. Zo groeide de knieruimte achterin met 28 millimeter tot 608 millimeter en zit er meer afstand tussen de bestuurder en voorpassagier. Dankzij het iets hogere koetswerk nam ook de hoofdruimte voor- en achterin met 15 millimeter toe en de instap naar achteren is makkelijker door de tot 85 graden openende achterdeuren. Het totale koffervolume steeg met 50 liter in vergelijking met de vorige generatie en de achterklep kan door middel van een voetsensor automatisch geopend worden. De koffer is ook praktisch door een omkeerbare vloer in twee delen met aan de ene kant tapijt en aan de andere kant een makkelijk reinigbare kunststof.
All New Nissan Qashqai Interior 2Toen wij de auto in statische avant-première konden ontdekken stelden we vast dat de beenruimte achterin ruim volstaat, en dat het ook voorin goed zitten is. De kwaliteit van de gebruikte materialen voelt goed aan en de assemblage lijkt verzorgd. Deze zomer zullen we hem kunnen testen en bevestigen of die indrukken ook in de praktijk standhouden.
All New Nissan Qashqai Infotainment 1Infotainment

Zoals elke nieuwe generatie is ook de derde Qashqai verplicht om stappen te zetten op het vlak van de boordelektronica en het infotainment. In dit geval gaat het om een doorgedreven connectiviteit, met draadloze Apple CarPlay en Android Auto-integratie, zogenaamde “Home to Car”-functies waarmee je bijvoorbeeld navigatiebestemmingen via je smartphone naar de auto stuurt, om een wifi-verbinding voor maximaal zeven toestellen en nog heel wat meer.

Het grotere NissanConnect-scherm van 9 duim heeft een hogere resolutie en biedt digitale toegang tot navigatie, entertainment en voertuiginstellingen. Daarnaast bestaat het dashboard uit een nieuw, multifunctioneel hogeresolutiescherm van 12,3 duim met diverse instelbare lay-outs om navigatie-, entertainment-, verkeers- of voertuiginformatie weer te geven dat zich laat bedienen met een aanraakgevoelige draaiknop op het stuur.

Een nieuw head-updisplay van 10,8 duim maakt het digitale plaatje af.

De inzittenden kunnen hun smartphones, tablets en andere elektronica verbinden en opladen door middel van verschillende USB-laadaansluitingen voor- en achteraan, die zowel USB-A als USB-C poorten bevat. 
All New Nissan Qashqai Exterior 19Premiere Edition voor € 35.190

Het is nog even wachten op de prijzen van de verschillende versies, maar Nissan liet wel al weten dat de Qashqai er komt als Visia, Acenta, N-Connecta (het meest verkochte model), Tekna en Tekna+. Vanaf vandaag kan al een Premiere Edition-uitvoering besteld worden voor levering in de loop van de zomer. Het gaat om een tot 5.000 exemplaren beperkte reeks, waarvan er 600 voorzien zijn voor de Belux, die vertrekt van de N-Connecta met de 1.3 mild hybrid motor en standaard is uitgerust met onder meer lichtmetalen velgen van achttien duim, metaalglanslak, het head-up display, de draadloze smartphonelader, het design pack en Nissans Propilot-rijhulpsysteem. De Premiere Edition is er met 138 pk en handgeschakelde zesbak voor € 35.190 inclusief btw of met 156 pk en de Xtronic automaat voor € 38.390. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy