dinsdag, 16 februari 2021

Porsche 911 GT3 blijft atmosferisch hebbeding

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Porsche 911 GT3 blijft atmosferisch hebbeding © Porsche AG
Porsche stelt vandaag de zevende generatie van de 911 GT3 voor. Ook deze keer moet dat dé referentie onder de sportwagens zijn, en ook nu weer maakt hij gebruik van een atmosferische zescilinder boxermotor waardoor hij dus blijvend weerstaat aan de lokroep van de drukvoeding.



porsche911gt324Vier liter, zes cilinders, 510 pk

De (voorlopig) meest radicaal sportieve uitvoering van de huidige 911-generatie werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Porsche Motorsport. Hij brengt racetechnologie naar een productiemodel met onder meer de dubbele dwarsdriehoeksopstelling op de vooras en de uitgekiende aerodynamica met zwanenhals-achtervleugel en opvallende diffusor van de GT-racewagen 911 RSR . Zijn 510 pk (375 kW) en 470 Nm sterke vierliter zescilinder boxermotor is dan weer gebaseerd op de aandrijflijn van de 911 GT3 R. Het gecombineerd verbruik van de 911 GT3 bedraagt 13,3 liter/100 km (PDK 12,4).

porsche911gt31Porsche biedt de altijd alleen op de achterwielen aangedreven nieuweling aan met de beproefde zeventraps-PDK-automaat of met een handgeschakelde zesversnellingsbak voor wie zweert bij een zo analoog mogelijke rijervaring. Achterwielsturing met tot 2 graden meedraaiende achterwielen is standaard.

De remmen meten 408 millimeter in diameter en zijn daarmee een stuk groter dan de 380 millimeter-exemplaren van zijn voorganger, terwijl ze ook 17 procent lichter zijn om samen met de gesmede velgen met center lock het gewicht te beperken. Standaard staat hij op high-performance sportbanden, maar als optie zijn ook straatlegale circutbanden verkrijgbaar.

porsche911gt38De achterdiffuser genereeret vier keer zo veel downforce als die van de vorige GT3, en in zijn geheel genereert de nieuweling ongeveer vijftig procent meer neerwaartse kracht dan zijn voorganger, zelfs met enkel de standaard aerodynamische instellingen. In de “performance”-positie kan de downforce zelfs tot 150 procent hoger liggen bij 200 km/h, al is die stand enkel te gebruiken op circuits.

Kampioen van de atmosferische modellen op de Nordschleife

Met een topsnelheid van 320 km/h voor de handgeschakelde versie (318 km/h met PDK) is de nieuwe GT3 nog sneller dan de vorige 911 GT3 RS. Hij sprint van nul tot 100 km/h in 3,4 seconden en haalt de 200 km/h in niet meer dan 10,8 stuks. De geavanceerde aerodynamica genereert aanzienlijk meer neerwaartse druk zonder de weerstandscoëfficiënt merkbaar te beïnvloeden.

Op de Nordschleife van de Nürburgring, traditioneel het ijkpunt voor alle sportwagens bij Porsche, vestigde hij een nieuw record: tijdens de laatste afstellingswerkzaamheden werd de 911 GT3 het eerste productiemodel met een atmosferische motor dat de kaap van zeven minuten doorbrak. Ontwikkelingsrijder Lars Kern had niet meer dan 6:59,927 minuten nodig voor een volledige ronde van 20,8 kilometer. Het kortere circuit van 20,6 kilometer, dat eerder als referentie diende, werd door de 911 GT3 in 6:55,2 minuten afgelegd.  

Gewicht als vijand

Ondanks een breder koetswerk, grotere wielen en extra technische voorzieningen is het gewicht van de nieuwe GT3 vergelijkbaar met dat van zijn voorganger. Met handgeschakelde versnellingsbak weegt hij 1.418 kg, met PDK 1.435 kg. Onder meer de kap vooraan in met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), lichtgewicht glazen ruiten, geoptimaliseerde remschijven en gesmede lichtmetalen velgen zorgen voor gewichtscontrole. De lichtgewicht sportuitlaat vermindert het gewicht met nog eens tien kilogram. Met traploos elektrisch verstelbare uitlaatkleppen wil de GT3 een knappe sound verenigen met de recentste emissienorm Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). De power-to-weight-ratio is met 2,8 kg/pk voor de manuele versie zowat die van een pure raceauto.

Nieuw circuitscherm

Nieuw in de van de andere nieuwe 911-modellen gekende cockpit is het circuitscherm: met een druk op de knop brengt het de digitale displays links en rechts van de centrale toerenteller, die tot 10.000 toeren haalt, terug tot informatie zoals de bandenspanningsindicator, oliedruk, olietemperatuur, brandstofpeil en watertemperatuur, die essentieel zijn bij het rijden op het circuit. Hij omvat ook een visuele schakelassistent met gekleurde balkjes links en rechts van de toerenteller en een van Motorsport afgeleid schakellicht.

Het Porsche Exclusive Manufaktur-gamma voor extra personalisatie is ook beschikbaar voor de nieuwe 911 GT3 en wordt aangevuld met GT 3-specifieke opties, zoals een lichtgewicht dak van zichtkoolstof. Andere blikvangers zijn de buitenspiegelkappen van koolstof, de koplampen met verduisterde LED-matrix en de bijpassende achterlichten in exclusief design met een lichtboog zonder rode componenten. Guards Red of Shark Blue gelakte velgranden verfraaien de zwarte lichtmetalen velgen. In het interieur zetten uitrustingsdetails zoals de wijzerplaten voor de toerenteller en de Sport Chrono stopwatch, de veiligheidsgordels en de sierlijsten, elegante accenten in de kleur van het koetswerk of een andere gewenste kleur.

Porsche Design ontwierp ook een speciaal voor de GT3 gemaakte chronograaf die exclusief voor klanten van dit model aangeboden wordt en net als de drijfstangen van de motor van de GT3 gemaakt is uit lichtgewicht titanium.

Porsche biedt de nieuwe 911 GT3 aan met een instapprijs van € 171.553,80 inclusief btw. De eerste leveringen zijn gepland voor mei 2021.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy