vrijdag, 12 februari 2021

Elektrisch rijden: nog even wachten of gewoon doen?

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrisch rijden: nog even wachten of gewoon doen? © Daimler AG
De huidige elektrische auto’s zijn niet te vergelijken met de pioniers van een klein decennium geleden. Ze geraken verder met hun batterij en het aanbod is ook toegankelijker geworden. Is de tijd rijp om de sprong te wagen of kijk je beter de kat nog even uit de boom?


Met uitzondering van de exoten heeft zo goed als elk automerk een elektrische auto in het aanbod. Op enkele jaren tijd is het aanbod gegroeid van slechts een handvol naar tientallen modellen. Ook in 2021 blijft het assortiment flink uitbreiden, onder meer met nieuwkomers als de VW ID.4, Skoda Enyaq iV en Audi Q4 e-tron in het middenklasse-SUV-segment – waar het grootste klantenpotentieel zit. 

Zijn elektrische auto’s intussen technologisch zodanig geëvolueerd dat ze dagelijks bruikbaar zijn? Zijn er voldoende laadpalen? Hoe zit het met hun kostenplaatje? We hebben alle belangrijke topics op een rijtje gezet.

1. Zijn er voldoende laadpalen in België? 

Het antwoord is ontegenzeggelijk neen, maar enige nuance is aan de orde. Momenteel zijn er zo’n 10.000 laadpunten op ons grondgebied, waarvan 3.000 publiek (op openbaar terrein) en 7.000 semipubliek (op bedrijfsterreinen). De geografische spreiding loopt gelijk met de verstedelijkingsgraad. Woon je dus in een stedelijk gebied, dan zul je vrij gemakkelijk een laadpaal vinden. Op afgelegen of dunbevolkte plekken is dat niet het geval. 

Maar moeten we ons blindstaren op die publieke laadpalen? Vandaag vinden negen op de tien laadbeurten gewoon thuis plaats. Gemiddeld heb je dus voor 10% van de gevallen een publiek laadpunt nodig. Wie zijn reis een beetje planmatig aanpakt, vindt vast wel een oplossing voor onderweg. 

In je eigen garage of op je eigen oprit kunnen laden is eigenlijk een must als je de overstap naar elektrisch rijden wilt maken. Zo beperk je ook de laadkosten. Thuisstroom kost gemiddeld € 0,23 per kWh, terwijl je aan een gewoon laadpunt al snel € 0,36 betaalt en aan een snellader € 0,70. Dat zou overeenkomen met een liter benzine die standaard € 1,40 kost, aan een publiek station € 2,19 en aan een snel station € 4,26. 

2. Hoe langer ik wacht, hoe groter het rijbereik?

In vergelijking met acht jaar geleden zijn de batterijen van elektrische auto’s flink gegroeid. Een BMW i3 beschikte initieel slechts over 22 kWh, wat een rijbereik van amper 150 km opleverde, terwijl de huidige versie al 42 kWh in zijn buik heeft zitten en haast 300 km haalt. De Nissan Leaf begon zijn carrière met 24 kWh maar is vandaag leverbaar met 62 kWh. 

Je zou dus kunnen redeneren: hoe langer ik wacht, hoe groter de batterij en het rijbereik. Dat klopt voor een stuk, maar niet helemaal. De batterijgrootte bepaalt immers de kostprijs van de auto en daarom zul je in kleinere auto’s allicht geen accu’s zien verschijnen van 100 kWh. Sommige merken, zoals VW, bieden trouwens diverse batterijgroottes aan omdat niet iedereen dezelfde reikwijdte nodig heeft.

Ook de impact op het gewicht mag je niet onderschatten. Een Tesla Model S kan dan wel 600 km ver geraken, hij sleurt ruim 500 kilo aan batterijcellen mee. Dat heeft natuurlijk zijn impact op het verbruik en hoeveel batterijcellen een constructeur in een auto propt, is het resultaat van een zorgvuldige afweging tussen prijs, gewicht en efficiëntie.

Wachten tot je 1.000 kilometer met een elektrische auto kunt rijden, heeft met andere woorden weinig zin. Bovendien moet je je afvragen of dat wel zinvol is. Wie grote afstanden aflegt, is ecologisch en economisch vaak beter af met een diesel, zoals diverse studies uitwijzen. En wie slechts sporadisch lange ritten doet – bijvoorbeeld twee keer per jaar om op vakantie te gaan – kan altijd een auto met verbrandingsmotor huren. 

3. Gaan batterijen wel lang genoeg mee?

Je vraagt je misschien af hoe lang de batterijen van een elektrische auto meegaan. Dat blijkt in de praktijk bijzonder goed mee te vallen. Onderzoek van telematicabedrijf Geotab, dat 6.300 elektrische auto’s heeft opgevolgd, toont aan dat de capaciteit er gemiddeld met 2,3% per jaar op achteruitgaat. Wel zijn er verschillen tussen de modellen, alsook tussen eigenaars van hetzelfde model. Inderdaad, de manier waarop je de auto gebruikt, het klimaat en je laadgedrag spelen een grote rol.

Wordt de technologie niet beter met de jaren? Ja, maar de technologische vooruitgang gaat traag. Er wordt al een tijdje gesproken over solid state-batterijen, die veel minder wegen en meer energie kunnen opslaan, maar het zal niet voor 2025 zijn dat je deze technologie in een auto voor de massa zal terugvinden.

De elektrische auto’s die al in dienst zijn, krijgen overigens regelmatig een software-update. Die zorgt voor een beter batterijmanagement en soms ook voor betere prestaties en een groter rijbereik. Zo geniet je de hele gebruiksduur lang van de technologische ervaring die het merk gaandeweg opdoet.

4. Haal ik het er financieel wel uit? 

Dat hangt in de eerste plaats af van je statuut. Ben je particulier, dan is het antwoord in vele gevallen neen. Er zijn immers geen subsidies meer voor de aankoop van elektrische auto’s en de enige fiscale voordelen die je geniet, zijn een vrijstelling op de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting. Een elektrische auto als de Opel Corsa-e kost dik € 10.000 meer dan een gelijkaardig uitgeruste Corsa benzine met automaat. Als je uitgaat van een verbruik van 18 kWh/100 km en een kWh-prijs van gemiddeld € 0,28, dan moet je al 10 jaar en 150.000 kilometer* rijden om je voordeel te doen met de elektrische versie. De kaarten zouden ietsje gunstiger kunnen liggen als je rekening houdt met een lagere onderhoudsprijs voor de elektrische auto, maar op tien jaar tijd bestaat het risico dat je je batterij moet laten repareren, wat deze winst mogelijk tenietdoet.

Wordt de auto zakelijk gebruikt, dan is het verhaal veel gunstiger. De fiscale aftrekbaarheid is immers 100% voor elektrische auto’s, terwijl een auto op benzine of diesel een gemiddelde aftrekbaarheid heeft van 50 tot 70%. Daardoor verdien je de meerkost veel sneller terug. Hoe groter het verschil in aftrekbaarheid en hoe kleiner het verschil in aankoopprijs, hoe sneller de balans in het voordeel van de elektrische auto omslaat.

*vergelijkingsbasis: benzineverbruik van 6,5 l/100 km, literprijs € 1,45, jaarlijkse verkeersbelasting van gemiddeld € 200.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy