donderdag, 11 februari 2021

Waterstof? VW-topman gelooft er niet in voor personenwagens

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Waterstof? VW-topman gelooft er niet in voor personenwagens © Hyundai
Terwijl batterij-elektriciteit vandaag de meest gekozen manier is om de CO2-emissies van auto’s terug te dringen, geloven bepaalde merken nog in waterstof. VW-topman Diess hoort daar alvast niet bij, stelde hij vandaag op Twitter.



Een van dé believers in waterstof is Toyota, dat zopas de tweede generatie van de Mirai voorstelde, en Hyundai, dat met de Nexo ook al een tweede-generatie-brandstofcelauto aanbiedt en echt inzet op die technologie. Naast die twee voortrekkers is het aanbod aan waterstofauto’s momenteel echter onbestaand, en als het aan de Volkswagen-groep ligt blijft dat ook zo. 

232Schermafbeelding 2021 02 11 om 11.45.43Volkswagen-CEO Herbert Diess liet op twitter namelijk weten dat “groene waterstof” volgens hem -en volgens de wetenschap- nodig is voor de staal-, chemische- en luchtvaartindustrie, maar niet in auto’s terecht moet komen. Volgens hem is het een veel te dure oplossing die ook inefficiënt, traag en moeilijk uit te rollen en te transporteren is, waardoor het geen geschikte brandstof voor auto’s is. Hij besluit met “No hydrogen cars in sight”. Daarmee bevestigt hij wat ook de Audi-baas, Markus Duesmann in december al zei toen hij stelde dat er geen Audi’s op waterstof zitten aan te komen omdat die brandstof geen toekomst heeft voor auto’s.

Andere non-believers

Ook Nissan en PSA gaven eerder al aan niet echt toekomst te zien in waterstof als brandstof voor personenwagens, maar wel voor gebruik in de industrie.

Bij Mercedes-Benz zei CEO Ola Källenius aan Autonieuws dat batterijen volgens hem binnen vijf tot tien jaar de dominante technologie voor personenwagens zullen zijn en dat investeren daarin dus relevanter is. Hij vindt dat er echter echte gebruikssituaties zijn, bijvoorbeeld voor trucks over lange afstanden, of voor stadsbussen die op heuvelachtig terrein moeten rijden en verwarmd moeten worden, waarin batterijen niet praktisch zijn omwille van hun omvang en gewicht en stelt: “Daarom hebben we onze brandstofcelinspanningen voornamelijk op het vlak van de bedrijfsvoertuigen gericht. We werken aan een joint venture voor trucks met Volvo waar we allebei aanzienlijk in investeren. Momenteel zien we de brandstofcel echter voornamelijk als aandrijving voor vrachtwagens, en niet zozeer voor personenwagens.”

Ja, maar niet helemaal…

BMW-topman Oliver Zipse zei zelf in een gesprek met Autonieuws dan weer dat BMW wel gelooft in waterstof voor de aandrijving van personenwagens, maar dan vooral in de hogere segmenten, zoals bij de X5 en X7, waar een zuiver batterij-elektrische aandrijving door het gewicht van het batterijpack voor te zware auto’s zou zorgen. Al klinkt het ook bij hem dat het “nog tot de tweede helft van dit decennium zal duren vooraleer er op dat vlak een uitgebreid aanbod komt.”

23231fabriekkramiek marc jeroen 22
Een echte believer aan het woord

In ons land is docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More-hogeschool dé grote pleitbezorger van waterstof als brandstof, ook voor personenwagens. Volgens hem heeft waterstof alles in zich om een succesvolle vervanger voor benzine of diesel te zijn, en “is het wachten tot de grote industrie erin investeert. Alleen dan groeit de vraag namelijk significant, zal het aanbod ook groeien en daalt de prijs tot die van batterij-elektriciteit, wat voor een doorbraak kan zorgen.”

Hij voegt eraan toe dat het met diesel net zo gegaan is. “Initieel geloofde ook niemand dat diesel geschikt was voor personenwagens, tot merken als Volkswagen en ook Mercedes hun auto’s met dieselmotoren zijn gaan uitrusten. Tot enkele jaren geleden was tot 70% van alle nieuwe auto’s uitgerust met een diesel. Dat kan in de toekomst perfect herhaald worden met waterstof.” 

Volgens Pecqueur is waterstof ook veel makkelijker dan batterij-elektriciteit voor auto’s, omdat je kan genieten van een veel grotere autonomie en waterstof ook eenvoudig getankt kan worden zoals benzine of diesel, in enkele minuten. 

Dat de infrastructuur er niet is, en je momenteel in ons land maar op een handvol plaatsen waterstof kan tanken, kan snel veranderen, zegt Pecqueur. Hij verwijst daarbij naar bedrijven als Shell, Total en dergelijke, die momenteel hun winst halen uit de verkoop van benzine en diesel. “Momenteel volstaan die opbrengsten misschien nog, maar wanneer ze in de toekomst verder dalen tot een punt waarop ze onvoldoende opbrengen om de winst op peil te houden zullen ze in geen tijd waterstofpompen installeren in de bestaande tankstations, waardoor dat alvast geen probleem meer zal zijn.”

Waarom doen ze dat nu nog niet? “Om hun verkoop van traditionele brandstoffen niet te hypothekeren, en omdat de noodzaak nog niet voelbaar is”, klinkt het.

Pecqueur besluit met de stelling dat de Europese en Amerikaanse autobouwers hoe dan ook zullen volgen omdat de Chinezen vandaag wel massaal in de ontwikkeling van brandstofcelauto’s investeren en ze het zich niet kunnen permitteren om ook die markt, net als die van de batterijen, aan de Chinezen over te laten. 

Onzekerheid dus

Dat er momenteel weinig eensluidendheid is bij de constructeurs is duidelijk. Sommigen geloven er echt in, anderen zien geen brood in waterstof voor personenwagens. Althans niet officieel. Het zou natuurlijk kunnen dat groepen zoals Volkswagen momenteel de aandacht willen afleiden van waterstofalternatieven omdat ze vandaag zwaar hebben geïnvesteerd in batterij-elektrische auto’s en die modellen moeten zien te verkopen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy