vrijdag, 05 februari 2021

Elektrische auto van Apple zou samen met Kia gebouwd worden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Elektrische auto van Apple zou samen met Kia gebouwd worden © KIA
Veel buzz op de financiële markten deze week, toen lokale Zuid-Koreaanse media wisten te melden dat Apple een beroep zou doen op Kia, onderdeel van het Hyundai-conglomeraat, voor de productie van de ‘Apple Car’ waarmee de bekende computer- en smartphonebouwer zich op de markt van de personenwagens zou wagen.


Geruchten volstaan vaak om beurskoersen te doen ontploffen, en dat bleek nogmaals toen het aandeel van Kia Motors met 14,5 procent steeg toen eerder deze week door de Zuid-Koreaanse krant DongA Ilbo gemeld werd dat Apple 4 triljoen won (een kleine € 3 miljard) zou investeren in Kia in het kader van een samenwerking voor de bouw van elektrische auto’s onder de Apple-naam.

Volgens het Koreaanse nieuwsmedium zou Apple samen met Kia auto’s gaan bouwen in de Kia-fabriek in Georgia in de Verenigde Staten. De krant stelde ook dat beide bedrijven op 17 februari hun akkoord zouden bekendmaken om ergens vanaf 2024 tot 2027 elektrische Apple-auto’s te bouwen, met een initieel doel van 100.000 stuks per jaar. Noch Apple, noch Kia wenste commentaar te geven op de berichten.

Waar rook is, is vuur

Ook de Amerikaanse zakenzender CNBC bracht het nieuws, en vertrouwde daarvoor naar eigen zeggen op meerdere bronnen, en dus niet alleen op de Zuid-Koreaanse krant. 

Enkele weken geleden moest het tot hetzelfde conglomeraat behorende Hyundai Motor een eerder statement dat het met Apple gesprekken voerde over de ontwikkeling van autonome elektrische auto’s bijsturen met de melding dat het dat met meerdere mogelijke partners deed. Daarbij zou het best kunnen dat Apple niet gediend was van de voortijdige bewering van Hyundai, waardoor die laatste zijn communicatie moest bijstellen. Hoe dan ook zorgde ook die bewering voor een stijging van het Hyundai-aandeel met bijna 20 procent op één dag. 

Plannen voor een Apple car zijn niet nieuw

Dat Apple mogelijk een elektrische auto op de markt zou brengen is een gerucht dat al veel langer de ronde doet. Zelfs toen Steve Jobs nog aan het hoofd stond van de Amerikaanse computerfabrikant werd gespeculeerd over een auto met het Apple-logo. In 2014 lanceerde Apple “Project Titan”, waarvoor heel wat middelen en mensen werden vrijgemaakt. Die moesten de Apple-auto ontwikkelen, maar enkele jaren geleden werd gezegd dat Apple zich enkel zou bezighouden met software voor (zelfrijdende) auto’s, en niet met het complexe bouwen ervan. Daar zijn echter nooit officiële statements over gemaakt, dus alles bleef bij speculatie en berichten in verschillende media.

Zoals het er nu naar uitziet zou Apple dan toch een volledige auto gaan bouwen, weliswaar in samenwerking met een gereputeerde autofabrikant. Zo kan het mogelijk wel sneller gaan dan Tesla, dat van 0 begon en niet alleen de software en batterijtechnologie maar ook het hele ontwerp van de eigenlijke auto én de productie in eigen handen nam en daardoor met heel wat problemen werd geconfronteerd. Tesla-CEO Elon Musk sprak in dat kader zelfs over een “productiehel”. Door samen te werken met Kia zou Apple een deel van die zorgen alvast kunnen vermijden, en zou een eventuele productie sneller en gestroomlijnder kunnen verlopen. 

Miljoenen Apple-fans over de hele wereld kijken ongetwijfeld uit naar de auto die hun favoriete technologiemerk uit zijn mouw zal schudden. Dat die elektrisch wordt -als hij er komt- is een zekerheid, dat hij in hoge mate zelfrijdend zal zijn eveneens. Sommigen zeggen zelfs dat hij geen stuur zal hebben. Natuurlijk zal ook de gebruikservaring en het design typisch Apple worden, maar welke batterij en andere technologieën gebruikt zullen worden blijft koffiedik kijken. Over de prijszetting is er al helemaal geen duidelijkheid, al lijkt het er -de Apple-strategie indachtig- niet op dat die qua prijspositionering in de buurt van de andere modellen van Kia zal liggen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy