woensdag, 03 februari 2021

Glazen VW-fabriek in Dresden bouwt voortaan 35 ID.3’s per dag

Geschreven door  Dieter Quartier
Glazen VW-fabriek in Dresden bouwt voortaan 35 ID.3’s per dag © Volkswagen AG
Waar vroeger de prestigieuze Phaeton en de nobele Bentley Flying Spur van de band rolden, bouwt Volkswagen vandaag elektrische ID.3’s. Het tempo ligt momenteel op 35 stuks per dag, aldus de constructeur. Alle kleine beetjes helpen om uiteindelijk de kaap van één miljoen elektrische auto’s per jaar te ronden. 


Sinds de opening in 2001 zijn de luxueuze berline Phaeton (84.235 exemplaren, 2001-2016), de Bentley Flying Spur (2.186 exemplaren, 2005/2006 en 2013/2014) en, sinds 2017, de e-Golf (50.401 exemplaren) van de band gerold in de Gläserne Manufaktur in Dresden.

Met de lancering van de e-Golf ontwikkelde het bedrijf zich ook tot het Center of Future Mobility. Dankzij innovatieve domeinen zoals de Future Mobility Incubator, het startersprogramma van Volkswagen, de Future Mobility Campus, een leerlaboratorium voor opleiding en bijscholing, de uitbreiding van de levering van voertuigen en als proefterrein voor Productie 4.0 is de vestiging klaar voor de toekomst. Met de serieproductie van de ID.3 en de strategische heroriëntering op het Home of ID. wordt de succesvolle transformatie intensief voortgezet.

Dresden is wereldwijd al de vierde vestiging waar het merk Volkswagen zuiver elektrische modellen op MEB-basis produceert. En waar Dresden een vrij kleine locatie is, staan de andere MEB-fabrieken in Zwickau, Anting en Foshan (beide in China) voor grote volumes.

Richting één miljoen elektrische auto’s per jaar

De fabriek in Zwickau was de eerste vestiging waar eind 2019 de MEB-productie van start ging. De fabriek heeft een volledige omschakeling gemaakt van 100% verbrandingsmotoren naar 100% elektrisch.  De productie wordt momenteel stap voor stap opgevoerd, met ongeveer 800 volledig elektrische ID.3 en ID.4 modellen die daar momenteel per werkdag worden geproduceerd. Later dit jaar komen daar andere elektrische modellen van Audi en Cupra bij. Als fabriek voor zuiver elektrische auto’s zal Zwickau tot wel 1.500 voertuigen per dag of 330.000 voertuigen per jaar kunnen produceren.

Voorts zijn de Chinese vestigingen in Anting en Foshan eind 2020 begonnen met de productie van MEB-voertuigen van de modellen ID.4 CROZZ en ID.4 X. De fabriek in Anting is een fabriek voor zuiver elektrische auto’s en de eerste nieuw gebouwde MEB-fabriek van Volkswagen ter wereld. In de toekomst zal de fabriek in Foshan zowel conventionele modellen met verbrandingsmotoren op basis van het MQB-platform als zuiver elektrische MEB-modellen op een gemeenschappelijke productielijn kunnen bouwen. Beide fabrieken werden in slechts twee jaar tijd volledig opgestart voor serieproductie en hebben elk een maximale productiecapaciteit van 300.000 exemplaren per jaar.

Samen hebben de vier MEB-fabrieken van Volkswagen in Zwickau, Anting, Foshan en Dresden een maximale productiecapaciteit van meer dan 900.000 voertuigen per jaar. Daarnaast is er de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav, die ook al met de MEB-productie is begonnen. In de toekomst zullen daar dagelijks tot 350 voertuigen van de volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV van de band rollen. Alle MEB-fabrieken bevinden zich nu nog in een aanloopfase. Maar in de toekomst zal dit productienetwerk een maximale productiecapaciteit hebben van één miljoen elektrische voertuigen per jaar. En met Emden, Hannover en Chattanooga (VS) zijn de volgende vestigingen al bezig met de voorbereiding van de MEB-productie. De eerste voertuigen moeten daar volgend jaar van de band rollen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy