dinsdag, 02 februari 2021

Van ID3 tot luxejacht: VW elektrificeert nu ook boten

Geschreven door  Dieter Quartier
Van ID3 tot luxejacht: VW elektrificeert nu ook boten © Volkswagen AG
De VW-groep stelt het MEB-platform van de elektrische VW ID3 en afgeleiden ter beschikking van andere voertuigbouwers. Dat mag je erg ruim interpreteren, want het Oostenrijkse Silent-Yachts gaat ermee aan de slag voor zijn “zonnejachten”.


“Binnen de Volkswagen-groep hebben we een innovatiefonds opgericht om vernieuwende bedrijfsideeën te bevorderen. Ongeveer 18 maanden geleden werd mij een project voorgesteld om het MEB in een jacht te gebruiken. Aanvankelijk vond ik het een absurd idee. Maar toen leerden we de potentiële partner kennen, Silent-Yachts. We waren onder de indruk van hoe toegewijd het bedrijf is aan het onderwerp van CO₂-neutraliteit als leverancier van zonne-elektrische jachten en het bedrijf wordt in de sector al lang beschouwd als een pionier op het gebied van duurzaamheid”, zei Michael Jost, hoofd Group Strategy Product en CSO van het merk Volkswagen.

Michael Köhler, CEO van de fabrikant van zonnejachten Silent-Yachts: “Als ontwikkelaar en fabrikant van elektrische zonnejachten zijn efficiënte aandrijvingen heel belangrijk voor ons. Motoren en batterijen zijn er in overvloed, maar er is nauwelijks een complex autonoom systeem dat alles in één kan doen - van het opladen van de batterijen via de zonnepanelen tot de integratie van een generator en walstroom. Voordien hadden wij een batterij- en motorsysteem ingebouwd waar we heel tevreden over waren en waarmee we duizenden en duizenden mijlen hadden gevaren op verschillende wateren en zelfs over de Atlantische Oceaan. Het probleem was schaalvergroting en leverbaarheid.”

VW zorgt voor schaalgrootte

“Met onze 400 medewerkers produceren wij in zeer kleine hoeveelheden, elk stuk wordt individueel vervaardigd - dit beïnvloedt niet alleen de prijs, maar ook de beschikbaarheid. Maar we willen blijven groeien - en een sterke partner als Volkswagen, die innovatieve technologieën brengt en over een bijbehorend leveranciersnetwerk beschikt, is daarbij natuurlijk zeer nuttig. De nadruk ligt hier op efficiëntie. Dit geldt zowel voor onze zonnepanelen, die wij op het dak hebben gemonteerd, als voor de motoren. We moeten de maximale hoeveelheid energie op het jacht produceren en gebruiken op een beperkte oppervlakte. Alleen op die manier kunnen we de prestaties leveren die we nodig hebben om succesvol te zijn - en wat dat betreft kunnen we veel van Volkswagen leren. Het feit dat we elektromotoren installeren met 2x50 kW, 2x150 kW en 2x300 kW, afhankelijk van het model boot - precies het gamma dat Volkswagen ook aanbiedt - maakt de zaken eenvoudiger, en we kunnen dus Volkswagen-aandrijvingen gebruiken zonder grote beperkingen en ombouwmaatregelen.”

Wat VW levert

Jost: “Onze Spaanse CUPRA-collega's leveren het design en wij de op MEB gebaseerde aandrijving - d.w.z. batterijen, pulsgestuurde regelaars en de motoren uit het Volkswagen-gamma. Onze softwarepartners passen ook toepassingen aan - een pulsgestuurde regelaar wordt anders geprogrammeerd voor een auto dan voor een jacht. Silent-Yachts kan de interfaces van onze software ook verder aanpassen aan hun behoeften. Ons huidige plan is om tot zes batterijen per jacht te installeren en 500 kW vermogen mogelijk te maken voor jachten van 50 voet en meer.”

“Ons doel is om in de loop van 2022 een model in het water te hebben. Dan zullen we zien hoeveel er gebouwd worden, en de markt zal moeten beslissen. Eén ding is zeker: de productie van een schip duurt aanzienlijk langer dan die van een auto,” besluit hij.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy