woensdag, 27 januari 2021

Ultrasportieve BMW M5 CS is met 635 pk krachtigste M-model ooit

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ultrasportieve BMW M5 CS is met 635 pk krachtigste M-model ooit © BMW Group
Veel is niet genoeg, en heel veel blijkbaar ook niet, dus gooit BMW er nog wat extra pk’s tegenaan op het nieuwe, absolute topmodel van de 5-Reeks. De M5 CS neemt zijn plaats aan de top van de piramide in boven de M5 Competition en de “gewone” M5. Met 635 pk is hij meteen het krachtigste BMW M-model ooit.



P90411228 highResDe pk-wedloop gaat voort, met de allereerste CS-uitvoering van een BWM M5. Het gaat om een exclusieve speciale reeks met beperkte oplage die in de lente op de markt komt voor een extreem gepeperd prijskaartje van € 183.650. De CO2-uitstoot (WLTP) bedraagt 253 tot 258 g/km.
P90411353 highRes

Wat krijg je voor dat geld? 

In de eerste plaats koop je er de krachtigste M-BMW ooit mee, met zijn 4,4 liter grote V8 die hier 635 pk levert, en daarmee nog 10 pk meer produceert dan de M5 Competition. Het maximumkoppel bedraagt 750 Nm. BMW beweert dat de M5 CS “als geen ander slaagt in de indrukwekkende evenwichtsoefening van volledige dagelijkse bruikbaarheid enerzijds en rijplezier en uitzonderlijke circuitprestaties anderzijds.”

De ingenieurs besteedden enorm veel aandacht aan het terugdringen van het gewicht, en slaagden erin de CS zo’n 70 kilogram lichter te maken dan de M5 Competition. Ze voorzagen ook een specifieke chassisafstelling en gaven het actieve M differentieel een intelligente centrale sturing.
P90411332 highResVierzitter met speciale accenten

De M5 CS is een vierzitter. Vooraan pronkt hij met twee gewichtsbesparende en indrukwekkende M Carbon sportkuipen en achteraan zijn er twee individuele zetels. Vanzelfsprekend zijn de stoelen met Merino-kwaliteitsleder bekleed.

P90411336 highResDe hoofdsteunen krijgen een afdruk van het legendarische Nürburgring-circuit, zodat niemand ook maar de minste twijfel zou hebben over de roeping van deze bruut.

P90411308 highResDe M5 CS onderscheidt zich van de M5 Competition door exclusieve accenten in Goldbronze en door koetswerkelementen in met koolstofvezels versterkte kunststof (CFRP) of zichtbaar carbon. De omlijsting rond de BMW-nieren van de BMW M5 CS is afgewerkt in Goldbronze en deze felle kleur siert ook de BMW M 20" gesmede velgen in Y-spaakdesign, evenals de “M5 CS”-logo’s op het radiatorrooster, de M kieuwen op de voorste spatborden en het kofferdeksel. De motorkap van de BMW M5 CS is volledig uit CFRP vervaardigd en omvat luchtuitlaten met sierelementen in zichtbaar carbon.

P90411318 highRes

De splitter in de voorschort, de buitenspiegelbehuizingen, de extra achterspoiler op het kofferdeksel en de diffusor achteraan zijn eveneens van CFRP gemaakt. Dat belooft voor de kosten van een eventuele koetswerkherstelling…

De M5 CS kan besteld worden in de metaalkleur Brands Hatch Grau, maar ook in de exclusieve matte metaalkleuren Frozen Brands Hatch Grey en Frozen Deep Green van BMW Individual.

Bovenop de middenconsole bevindt zich een vast lichtgewicht deksel, waar doorgaans een armsteun met opengaand deksel te vinden is. Het zwarte Merinoleder wordt aangevuld met dubbele rode stiksels. Deze afdekking zorgt samen met het ontbreken van een opberglade mee voor een daling van het gewicht.
P90411226 highResExtreem wendbaar

De aanpassing van de afstelling van het onderstel, de gewichtsverlaging met 70 kg en de speciale Track-banden maken de CS nog sportiever en meer wendbaar dan de zo al indrukwekkende Competition-versie. Het M xDrive-systeem maakt het mogelijk om de rijeigenschappen van de wagen stapsgewijs te wijzigen van de variabele vierwielaandrijvingsmodus (4WD) met een basisafstelling die het grootste deel van het koppel naar de achterwielen stuurt, tot een zuivere achterwielaandrijving (2WD) zonder tussenkomst van DSC (Dynamic Stability Control).
P90411289 highResHet chassis van de M5 CS beschikt over een zeven millimeter verlaagde rijhoogte en schokdempers ontwikkeld voor de BMW M8 Gran Coupé. De specialisten van BMW M gaven de lagerveren op de voor- en achteras van de BMW M5 CS een andere afstelling en verfijnden ook de schokdempersturing.
P90411351 highResDe BMW M5 CS is standaard geschoeid met uiterst sportieve Pirelli P Zero Corsa-Track-banden in maat 275/35 R 20 vooraan en maat 285/35 R 20 achteraan, op gesmede 20" M velgen in Y-spaakdesign (vooraan: 9,5 J x 20, achteraan: 10,5 J x 20). M Carbon keramische remmen zijn standaard. Ze wegen 23 kilogram minder dan de M Compound-remmen op de M5 Competition en zijn nog beter bestand tegen fading, slijtage en hoge temperaturen.

Knallen maar…

De V8 heeft een hoogtoerig karakter en zorgt in combinatie met de achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic voor een 0 naar 100 km/h-sprint in 3,0 seconden, wat hem 0,3 seconden sneller maakt dan de BMW M5 Competition en hem een plaats geeft bij de supersportwagens. De M5 CS heeft slechts 10,4 seconden nodig om vanuit stilstand 200 km/h te bereiken en ook dat is 0,4 seconden minder dan de BMW M5 Competition. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 305 km/h.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy