woensdag, 27 januari 2021

Nieuwe plug-in instapmodellen bij BMW heten 320e en 520e

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe plug-in instapmodellen bij BMW heten 320e en 520e © BMW Group

Het is BMW duidelijk menens met de uitbreiding van het gamma plug-in hybrides. Het merk stelt met de 320e en 520e twee nieuwe versies voor die zowel als berline als in Touring-versie verkrijgbaar worden en allemaal mooi onder de magische CO2-uitsootgrens van 50 g blijven, waardoor ze zich ongetwijfeld tot veelgevraagde firmawagens zullen ontwikkelen.

Met de 330e en 330e Touring en de 530e en 530e Touring met hun gecombineerd vermogen van 292 pk, die allemaal ook als xDrive-versie met vierwielaandrijving worden aangeboden, en met de 545e xDrive Berline met 395 pk totaalvermogen (die er niet is als Touring) had BMW alleen al in het gamma van de 3- en 5-Reeks negen verschillende plug-inhybrides. Niettemin zag het merk wel brood in wat minder krachtige en dus ook wat minder dure varianten, want vandaag wordt de komst aan van een nieuwe basismotorisatie voor de plug-inhybrides van de 3- en 5-Reeks aangekondigd. 
P90403966 highRes the new bmw 520e sed204 pk en 350 Nm gecombineerd vermogen en koppel

De nieuwe varianten heten respectievelijk 320e en 520e en combineren een tweeliter viercilinder op benzine met 120 kW / 163 pk met een elektromotor met een maximumvermogen van 83 kW / 113 pk tot een systeemvermogen van 204 pk (150 kW) en 350 Nm aan koppel. De xDrive-vierwielaandrijving is bij de nieuwe versies alleen voorzien op de 320e Touring.

De nieuwe plug-in hybride instapversies maken gebruik van de beproefde achttrapsautomaat en een lithium-ion batterijpack met een bruto-inhoud van 12 kWh (34 Ah) voor een rijbereik van 48 tot 57 kilometer voor de nieuwe BMW 320e Berline, 46 tot 54 kilometer voor de BMW 320e Touring, 41 tot 55 kilometer voor de BMW 520e Berline en 45 tot 51 kilometer voor de BMW 520e Touring.

De nieuwe BMW 320e Berline accelereert van 0 tot 100 km/h in 7,6 seconden en haalt een topsnelheid van 225 km/h. De BMW 320e Touring laat voor dezelfde oefeningen 7,9 seconden en 220 km/h optekenen en voor de BMW 320e xDrive Touring is dat 8,2 seconden en 219 km/h.

P90403971 highRes the new bmw 520e sed

De BMW 520e Berline sprint vanuit stilstand in 7,9 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 225 km/h. De BMW 520e Touring werkt de standaardsprint af in 8,2 seconden en haalt een topsnelheid van 218 km/h. In de zuiver elektrische rijmodus halen de nieuwe plug-in-hybridemodellen van beide reeksen een topsnelheid van 140 km/h.

De hoogspanningsaccu kan met maximaal 3,7 kW worden opgeladen van 0 tot 80 procent van zijn totale capaciteit in 2,6 uur en van nul tot 100 procent in 3,6 uur.

TCO-matig ongetwijfeld zeer interessant

De normuitstoot blijft bij alle versies onder de magische grens van 50 g CO2/km, ook volgens de WLTP-norm, met 29-41 g voor de 320e Berline, 32-44 g voor de 320e Touring, 35-49 g voor de 320e xDrive Touring, 30-41 g voor de 520e Berline en 34-43 g voor de 520e Touring.

De nieuwe versies zijn vanaf maart te bestellen en kregen de volgende catalogusprijzen mee:

ModelPrijs België (incl.21% BTW)
BMW 320e Berline€ 47.750,00
BMW 320e Touring€ 49.350,00
BMW 320e xDrive Touring€ 51.900,00
BMW 520e Berline€ 56.950,00
BMW 520e Touring€ 59.800,00

Daarmee zijn de 320e-uitvoeringen exact € 3.000 goedkoper dan de 330e-versies, en kost de 520e Berline € 4.300 minder dan zijn 530e-evenknie en moet je voor de 520e Touring € 3.900 minder uitgeven dan voor de 530e Touring.

Ten opzichte van een qua vermogen vergelijkbare 320d Berline met automaat, waarvoor BMW € 41.900 vraagt, kost de 320e € 5.850 meer. Dat verschil zou je in de zogenaamde Total Cost of Ownership vrij snel moeten terugverdienen door de lagere verbruikskosten van de plug-in (mits correct en veelvuldig opladen) en de veel betere fiscaliteit, met 50 procent meer fiscale aftrekbaarheid voor de volledig aftrekbare plug-in in vergelijking met de diesel.

Bij de 520e geldt hetzelfde. Als we het verschil in catalogusprijs met de 520d van € 3.550 bekijken lijkt het ook hier duidelijk dat de volledig aftrekbare plug-inversie de 520d helemaal overschaduwt in de totale kostenberekening.

Daarmee lijkt de aflossing van de wacht totaal, en ziet het er naar uit dat enkel nog de échte veelrijders TCO-gewijs baat zouden hebben bij een diesel. Het kan niet genoeg herhaald worden dat die vlieger echter enkel en alleen opgaat als de plug-ins ook waar mogelijk en systematisch opgeladen worden aan het stroomnet.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy