donderdag, 14 januari 2021

Groupe Renault stelt strategisch plan “Renaulution” voor

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Groupe Renault stelt strategisch plan “Renaulution” voor © Groupe Renault
De nieuwe CEO van Groupe Renault, Luca De Meo, stelde vandaag het nieuwe strategische plan van de groep voor. Dat kreeg de naam “Renaulution” en wil de strategie van de groep van volume naar rentabiliteit verleggen.


Renault heeft het moeilijk. Corona hakt er bij de Franse constructeur zwaar in, met aanzienlijke verliezen tot gevolg. Luca De Meo, nieuwe CEO, stelde vandaag een omvangrijk strategisch plan voor dat focust op rentabiliteit eerder dan volume. Het bevat een reeks rationalisaties, besparingen, het terugdringen van productiecapaciteit (over de manier waarop wordt niet gesproken) en vooral het focussen op rentabiliteit, waarbij het productievolume en de marktaandelen minder belangrijk zijn dan de opbrengst per wagen. Tegelijk wil Renault een absolute marktleider worden in alles wat nieuwe mobiliteit en alternatieve aandrijvingingen betreft, en daarbij zijn rol als marktleider bij de elektrische auto’s in Europa bestendigen.

Het strategisch plan is gestructureerd in drie fases die tegelijk gelanceerd worden:
  • “Resurrection” : dit gedeelte, dat tot 2023 loopt, focust op het verhogen van de marges en het genereren van cash.
  • “Renovation” : met dit deel, dat tot 2025 loopt, wordt het modellenaanbod vernieuwd en verrijkt, voor een betere rentabiliteit.
  • “Revolution” : dat vanaf 2025 verder loopt, is erop gericht om het businessmodel van de Groupe Renault om te vormen naar een technologie-, energie- en mobiliteitsbedrijf, om in te spelen op de nieuwe mobiliteitsvereisten.
Het is de bedoeling om de competitiviteit van Groupe Renault te herstellen door het “2o22”-plan dat in mei 2020 werd voorgesteld en tot doel had om meer dan twee miljard euro te besparen over een periode van drie jaar te versnellen om in 2025 op drie miljard uit te komen, door middel van efficiëntieverbeteringen in ontwerp en asssemblage, maar ook door het terugdringen van vaste kosten en het verlagen van variabele kosten. Verder wil Renault zijn leiderschap op de markt van elektrische voertuigen versterken en het aanbod van mobiliteits-, energie- en datadiensten uitbreiden. 

De organisatie zal zijn prestaties niet langer meten in marktaandeel en verkoopaantallen maar op basis van rentabiliteit, cashgeneratie en investeringsefficiëntie.

De nieuwe financiële objectieven van de groep bestaan erin om tegen 2023 meer dan 3 procent operationele marge te behalen op groepsniveau, zo’n 3 miljard euro aan operationele vrije cashflow uit de autogerelateerde activiteiten te realiseren (2021-2023) en de kosten van inversteringen in onder meer R&D te beperken tot zo’n 8 procent van de inkomsten (vandaag 10 procent).

Tegen 2025 moet de operationele marge dan op zijn minst 5 procent bedragen, en moet de operationele vrije cashflow gestegen zijn naar ongeveer 6 miljard euro met een operationele winst die minstens vijftien punten hoger komt te liggen dan in 2019.

Tegelijk benadrukt Renault dat het met het op rentabiliteit gerichte Renaulution-plan blijft voldoen aan de beloofde “Zero CO2”-voetafdruk in Europa tegen 2050.

Op industrieel vlak houdt het Renaulution-plan een rationalisatie van de platformen van 6 tot 3 in (met 80% van het volume van de  Groupe Renault op basis van drie Alliantieplatformen) samen met een reductie van het aantal aandrijflijnen (van 8 tot 4 families).  De wereldwijde productiecapaciteit zal worden teruggebracht van 4 miljoen eenheden in 2019 tot 3,1 miljoen in 2025 en er wordt verder ingezet op efficiëntieverbeteringen in de relatie met leveranciers.

Al deze inspanningen moeten de veerkracht van Groupe Renault versterken en het break-even punt met 30% procent verlagen tegen 2023.

Het Renaulution-plan houdt onder meer 24 lanceringen tegen 2025 in, waarvan de helft in de C/D-segmenten. Minstens 10 van de nieuwe modellen zullen zuiver elektrisch zijn.

In het kader van Renaulution wordt de Groupe Renault opgedeeld in vier business units met eigen identiteit en positionering. Het gaat om Renault, Dacia-Lada, Alpine (Alpine, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing)  en mobiliteits-, data- en energiepool Mobilize.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy