donderdag, 14 januari 2021

Alpine wordt elektrisch sportwagenmerk

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Alpine wordt elektrisch sportwagenmerk © Alpine
In het kader van de toekomstplannen van de Groupe Renault komt ook Alpine aan bod. Het merklabel Alpine verenigt nu Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) en Renault Sport Racing (RSR) en wordt een volwaardige entiteit binnen de Franse groep. Tegelijk worden er nieuwe modellen aangekondigd, die allemaal volledig elektrisch aangedreven zullen zijn.


Alpine heeft vandaag zijn groeiprojecten op lange termijn aangekondigd als merk van Groupe Renault dat gewijd is aan sport en sportwagens. 

De huidige activiteiten van Alpine Cars, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing zullen worden samengevoegd tot één enkele entiteit onder de merknaam Alpine. Alpine zal voortbouwen op de gespecialiseerde productie, de uitzonderlijke technische knowhow en de grote media-aandacht van de Formule 1. 

Nieuwe synergieën voor nieuwe uitdagingen

Alpine is de belichaming van de Franse sportwagen. Het merk steunt op competitie-erfgoed dat de A110-sportwagen produceert in de fabriek van Dieppe.

Renault Sport Cars omvat een team van 300 mensen die ervaring hebben met de ontwikkeling van sportwagens. Ze bezorgden Groupe Renault producten zoals de R5 Turbo, de Clio V6, de Mégane RS Trophy en de nieuwe Alpine A110.

Renault Sport Racing en zijn gelijknamige F1-renstal verenigen op hun beurt 1.200 mensen, waaronder enkele van de beste stroomlijndeskundigen, mecaniciens en motoringenieurs. De Formule 1 biedt ook een immens marketingplatform met een half miljard fans, wat een unieke kans inhoudt om het imago van Alpine wereldwijd te versterken.

Het nieuwe Alpine zal steunen op de omvang en de middelen van Groupe Renault en de Renault Nissan Mitsubishi-alliantie. Het doel is om tegen 2025 het break-evenpoint te bereiken, investeringen in de autosport inbegrepen.

Alpine als elektrisch sportwagenmerk

Het toekomstige productplan van Alpine draait om elektrische auto’s. Zo kondigt Alpine een zuiver elektrische compacte sportieveling (B-segment)aan  op basis van het CMF-B EV-platform van de Alliantie, naast een zuiver elektrische sportieve cross-over (C-segment) op basis van het CMF-EV-platform van de Alliantie en een zuiver elektrische vervanger voor de A110, ontwikkeld in samenwerking met Lotus.

In het kader van de ontwikkeling van de Alpine Business Unit hebben Groupe Renault en Groupe Lotus een protocolakkoord ondertekend om verschillende samenwerkingsdomeinen te bestuderen, waaronder de gezamenlijke ontwikkeling van een elektrische sportwagen. De teams van Alpine en Lotus zullen een volledige haalbaarheidsstudie uitvoeren voor de engineering, het ontwerp en de gemeenschappelijke ontwikkeling van een dergelijk model op basis van de middelen, de expertise en de installaties van de respectieve entiteiten in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Alpine zal de innovatie bij Groupe Renault aanvoeren, of het nu gaat om technologie, distributie, klantenervaring of elk ander domein dat waarde creëert voor het merk en zijn klanten. Zo zal de volgende generatie Alpine-producten steunen op de nieuwste innovaties van Groupe Renault en profiteren van de technologie en expertise van de F1: een efficiënt energiebeheer, veiligheidssystemen en connectiviteitsoplossingen afgeleid van de performante F1-oplossingen op het vlak van gegevensanalyse en -verwerking.

Competitie

Alpine en Renault kunnen terugblikken op een lange geschiedenis in de competitie, zowel in de Formule 1 als in de rally en de Endurance. De competitie blijft centraal staan in de projecten van Alpine, aangezien de Formule 1 een centrale plaats inneemt in de sportstrategie van het merk.

Vanaf 2021 zal het F1-team van Alpine de meest prestigieuze namen in de autosector het vuur aan de schenen leggen door toe te treden tot het uiterst selecte clubje van fabrieksteams.

Een stuk geschiedenis

Alpine werd in 1955 opgericht door Jean Rédélé, een jonge man met een passie voor autosport, wiens favoriete speelterrein – de Alpen – de inspiratie bood voor zijn merknaam.

Toen de oorspronkelijke A110 in 1962 op de markt verscheen, nam het merk een hoge vlucht. In die tijd werkten Alpine en Renault nauw samen aangezien de Alpine-modellen werden verkocht en onderhouden door de concessiehouders van Renault. In het begin van de jaren zeventig maakte Alpine deel uit van de rally-elite. In 1971 palmde Alpine het volledige podium van de befaamde Rally van Monte Carlo in, een prestatie die het merk in 1973 nog eens over deed. In dat jaar kroonde Alpine zich bovendien tot Wereldkampioen Rally.

Parallel daarmee zag Alpine ook de verkoop van zijn seriemodellen toenemen. Het merk besliste vervolgens om een speciale fabriek te bouwen in Dieppe, die in 1969 in gebruik werd genomen en die vandaag nog steeds de nieuwe A110 bouwt. In 1971 verscheen de A310 op het toneel, twee jaar voordat Alpine door Groupe Renault werd overgenomen.

Alpine boekte zijn grootste autosportsucces in 1978, door de 24 Uren van Le Mans op zijn naam te schrijven. Gedurende de jaren zeventig en tachtig bleef Dieppe innovatieve nieuwe modellen lanceren, waaronder de A310 V6 en de GTA, tot de productie in 1995 uiteindelijk werd stopgezet. In 2017 lanceerde Alpine de nieuwe A110, een model dat trouw blijft aan de tijdloze principes van de originele A110.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy