woensdag, 13 januari 2021

Welke motor kiezen? Hier moet je op letten

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Welke motor kiezen? Hier moet je op letten © Groupe Renault
Vandaag heb je de keuze uit benzine, diesel, (plug-in)-hybride, LPG, CNG en elektriciteit. Welke motor je best neemt, hangt meer dan ooit af van je gebruik. Op subsidies voor de eco-alternatieven kun je als particulier helaas niet (meer) rekenen.


In 2008 opteerde volgens Febiac maar liefst 78,9% van de Belgen voor diesel – een absoluut hoogtepunt in de carrière van de brandstof. De voorbije jaren is het marktaandeel ervan echter gestaag gekrompen: vandaag kiest amper een op drie nog voor ‘gasolie’. Benzinemotoren zijn anno 2020 het populairst: ze drijven 52% van alle nieuw verkochte auto’s aan. Het restant – zo’n 12% - wordt voornamelijk ingepalmd door plug-inhybrides en elektrische auto’s, terwijl CNG en LPG eerder marginaal blijven. 

Het aandeel van elektrische en elektrisch ondersteunde auto’s belooft in 2021 sterk te stijgen, zeker bij de zakelijke rijders. Voor particulieren blijft de meerprijs van de batterij een serieus obstakel. Toch moet je verder kunnen kijken dan de aankoopprijs. Je gebruiksprofiel legt heel wat gewicht in de balans – niet alleen economisch, maar ook ecologisch.

Diesel: voor de veelrijders

Diesels zijn koppelrijker én zuiniger dan benzinekrachtbronnen, maar hebben meer tijd nodig om hun ideale bedrijfstemperatuur te bereiken. Wanneer je er alleen korte ritten mee maakt, slijt de motor sneller én kan de roetfilter de opgeslagen deeltjes niet verbranden (‘regenereren’). Ook de EGR-klep durft (dure) problemen veroorzaken bij wie altijd maar enkele kilometers rijdt. Een diesel uit milieuoverwegingen links laten liggen en dan maar een benzine kiezen heeft geen zin aangezien de nieuwste diesels met de Euro 6d-norm zeker zo schoon zijn als moderne benzines. Dat bewijzen diverse onafhankelijke studies. Grosso modo kunnen we stellen dat wie meer dan 25.000 km per jaar rijdt en/of vaak lange afstanden aflegt nog steeds het beste af is met een moderne dieselmotor.

Benzine: voor de meeste gebruikers 

De benzineversie is vaak de goedkoopste keuze in aankoop. Wel verbruiken benzinemotoren (soms veel) meer dan diesels, maar het verschil lijkt de jongste jaren te verkleinen dankzij de toepassing van turbotechnologie, directe injectie, energierecuperatie tijdens het vertragen en zelfs cilinderuitschakeling. Bovendien betaal je op benzinemotoren grosso modo minder belastingen in Vlaanderen. Een benzinemotor is sowieso sneller op temperatuur dan een diesel. Daarom is benzine interessant wanneer je vaak korte afstanden rijdt en slechts sporadisch een langere rit op de snelweg aflegt. Ecologisch gezien doen ze het niet per se beter dan de recentste diesels: ze stoten meer CO2 uit en produceren evenzeer fijnstof en stikstofoxides.

Hybride: voor de stadsrijder 

Merken als Toyota, Hyundai, Kia, Ford en sinds kort ook Renault bieden benzineversies aan die elektrisch worden ondersteund, maar niet extern kunnen worden opgeladen. Ze komen nog het best tot hun recht in een stadsomgeving met veel stop&go-verkeer. De batterij kan immers enkel tijdens het vertragen worden opgeladen. Gewone hybrides – door sommige merken ook wel “zelfladende hybrides” genoemd – zijn duurder dan een benzineauto. Ze zijn doorgaans wel zuiniger en worden iets minder belast, zodat je de meerprijs kunt terugverdienen. Een aangepaste, proactieve rijstijl is dan wel noodzakelijk.

Plug-inhybride: voor de erg consciëntieuze lader

De meeste merken hebben de mond vol van plug-inhybrides. Maar zijn ze wel zo interessant? Je kunt de fikse meerprijs ervan – het gaat toch snel om € 8.000 – als particulier amper terugverdienen, zeker nu de vrijstelling op de BIV en de verkeersbelasting is weggevallen. Enkel wie haast continu op elektriciteit rijdt, kan op lange termijn zijn voordeel halen uit een plug-in. Dat betekent dus consciëntieus de stekker insteken – en vooral geen snelweg rijden. Ook hier geldt dat je jezelf een proactieve, rustige rijstijl moet aanmeten. En dat terwijl heel wat hybrides uitpakken met een berg pk’s...

Elektrisch: voor de durvers

Hoewel het aantal betaalbare EV’s nog beperkt is, worden ze toch interessanter. In de eerste plaats door het groeiende rijbereik, maar ook omdat het prijsverschil met de conventionele auto steeds kleiner wordt. Vandaag moet je niettemin rekenen op een supplement van € 10.000 en meer. Overheidspremies zijn er helaas niet meer. Om als particulier van een EV een interessante “business case” te maken, moet je thuis kunnen opladen – en bij voorkeur met stroom die je zelf opwekt. Als je enkel gebruik kunt maken van de publieke laadinfrastructuur, dan kom je bedrogen uit.

CNG: voor de eco-cijferaar

CNG ofte gecomprimeerd aardgas is vandaag op LPG na de goedkoopste brandstof aan de pomp. Ze is bovendien schoner dan benzine en dan diesel inzake fijnstof en stikstofoxides, terwijl ze minder CO2 creëert. Wel is het aanbod aan CNG-modellen heel beperkt: enkel de VW-groep, Ssangyong en Fiat geloven er nog in. De meerprijs die je betaalt ten opzichte van de klassieke benzineversie (zo’n € 2.500) kun je terugverdienen na gemiddeld 80.000 kilometer, aldus energieregulator CREG. Jammer genoeg heeft de Vlaamse regering beslist om de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor CNG-auto’s af te schaffen.

LPG: voor de volharders 

Momenteel bieden enkel Renault en Dacia modellen aan die af-fabriek zijn aangepast om LPG te tanken. Andere auto’s moeten dus eerst omgebouwd worden en verliezen daarbij heel wat kofferruimte. De ombouw kost bovendien al snel € 3.000. LPG heeft als nadeel dat je verbruik hoger ligt dan met benzine, waardoor je dus vaker aan de pomp zal staan. De literprijs ligt dan weer erg laag vergeleken met andere brandstoffen, maar je betaalt wel iets meer wegenbelasting. Een praktisch nadeel is dat je in vele ondergrondse garages niet binnen mag met je LPG-auto.

Wil je meer weten over hoe je best je volgende auto kiest? Lees dan onze gratis Het is geen salon-gids.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy