dinsdag, 12 januari 2021

Groupe Renault: slecht 2020, maar voldoet wel aan Europese CO2-doelstelling

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Groupe Renault: slecht 2020, maar voldoet wel aan Europese CO2-doelstelling © Groupe Renault
Het was gelukkig niet allemaal kommer en kwel voor Renault in het voorbije coronajaar. Ondanks een daling van het verkochte volume van de Groupe Renault in 2020 met 21,3% kan de Franse constructeur namelijk wel trots zijn op het feit dat het zijn Europese CAFE-CO2-uitstootdoelstellingen heeft bereikt en dus geen boetes zal betalen.

De CAFE-uitstootdoelstellingen, die voor alle constructeurs die in Europa nieuwe auto’s willen verkopen een gemiddelde maximale uitstoot van 95 g CO2/km oplegt, gelden natuurlijk ook voor Renault. Het merk laat vandaag weten de haar opgelegde doelstelling in 2020 bereikt te hebben, waardoor het dus ontsnapt aan de enorme boetes die de Europese Commissie oplegt aan merken die het objectief niet behalen. Meer details zouden later volgen.

Volumes gekelderd, elektrische auto’s zijn lichtpuntje

Voor het overige was 2020 een slecht jaar. Wereldwijd verkocht Groupe Renault in 2020 2.949.849 voertuigen, wat 21,3% minder is dan in 2019 (3.749.736) op een markt die het 14,2% slechter deed. Op dat vak is er dus weinig reden tot vrolijkheid, maar de grootste achteruitgang lag duidelijk in de eerste helft van 2020, aangezien de omzet in de tweede jaarhelft in lijn bleef met de anderen. De dalende verkoop van Groupe Renault is voornamelijk te wijten aan de hoge blootstelling in de landen die in het tweede kwartaal te maken kregen met strikte beperkingen en de opschorting van hun commerciële activiteiten, alsook aan een vertraging in het vierde kwartaal, met name in Frankrijk.

Luca De Meo, CEO, liet weten dat Groupe Renault “nu de focus legt op winstgevendheid in plaats van op verkoopvolumes, met een hogere netto eenheidsmarge per voertuig op elk van onze markten. De eerste resultaten zijn al zichtbaar in de tweede helft van 2020, met name in Europa waar het merk Renault vooruitgang boekt in de meest winstgevende verkoopkanalen en zijn leiderschap in het elektrische segment versterkt.”

Het is effectief zo dat Renault zijn verkopen op de Europese markt van elektrische voertuigen vorig jaar verdubbelde, en daarmee zijn marktleiderschap bevestigde met 115.888 verkochte EV’s. De Zoe is de meest verkochte elektrische auto met een groei van 114 procent tot 100.657 stuks. In het segment van de elektrische bestelwagens is de Kangoo Z.E. het meest verkochte voertuig.

Ook de hybrides van Renault, met name de E-Tech hybride en plug-in hybride Clio, Captur en Megane Grandtour, doen het goed, en zorgen voor 25 procent van het verkoopvolume van de betrokken modellen. Het hybridegamma wordt dit jaar verder uitgebreid met de Arkana, Captur en Megane berline hybrides.

Europa

Groupe Renault verkocht op het oude continent 1.443.917 eenheden, een daling met 25,8% op een markt die kromp met 23,6%. 

Het merk Renault verhoogt zijn marktaandeel lichtjes tot 7,7% (+0,1 punt) dankzij het succes van de vernieuwing in het B-segment (Clio, Captur en Zoe) en de lancering van het E-TECH-gamma.

De Clio is de meest verkochte wagen in zijn categorie in Europa met 227.079 verkochte exemplaren. 

Het merk Dacia kende een daling in de verkoop van 31,7% tot 385.674 verkochte voertuigen. De Sandero blijft voor het 4e jaar op rij de meest verkochte wagen bij particuliere klanten.

Gesterkt door zijn nieuwe gamma motoren op twee brandstoffen, benzine en lpg, dat op het merendeel van zijn gamma wordt aangeboden onder de benaming ECO­G, verkocht Dacia meer dan 25% van zijn lpg-voertuigen in Europa.

België en Luxemburg vormden met 65.823 verkochte nieuwe voertuigen van Groupe Renault de twaalfde belangrijkste markt voor de groep in 2020.

Buiten Europa 

Hier daalde de verkoop van Groupe Renault met 16,5%, voornamelijk als gevolg van de daling van de verkoop in Brazilië (-45%).

In Rusland, het op een na grootste land van Groupe Renault wat betreft verkoopvolume, is Renault marktleider met een marktaandeel van 30,1%, een stijging met 1,2 punten. De verkoop daalde met 5,5% op een markt die met 9,2% kromp. 

Lada bevestigt zijn positie als marktleider in Rusland met een marktaandeel van 21,5%. De Lada Granta en Vesta zijn de twee meest verkochte wagens in Rusland.

Het marktaandeel van het merk Renault daalt met 0,2 punten tot 8% in afwachting van de komst van een nieuwe Duster in het eerste semester van 2021.

In India verkocht Groupe Renault 9,4% minder voertuigen in een markt die met 18,8% kromp. Renault behaalt zo een marktaandeel van 2,8% (+0,3 punten) dankzij het succes van de Triber. In het eerste semester van 2021 zal het Renault-gamma (Kwid, Duster, Triber) worden uitgebreid met de komst van de Kiger-SUV.

In Turkije blijft Groupe Renault marktleider in een markt die weer sterk aantrekt.

In Zuid-Korea noteerde het merk Renault Samsung Motors een verkoopstijging van 14,2% op een markt die 5,5% groeide dankzij het succes van het nieuwe XM3-model dat in maart 2020 werd gelanceerd.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy