maandag, 11 januari 2021

Nieuwe generatie BMW iDrive-besturingssysteem en display op CES 2021

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe generatie BMW iDrive-besturingssysteem en display op CES 2021 © BMW Group
De eerste versie van BMW’s iDrive is intussen twintig jaar oud. Het merk kondigt nu het volgende hoofdstuk in de evolutie van zijn display en besturingssysteem aan. De première is voor de dit jaar volledig digitale Consumer Electronics Show (CES) 2021 die plaatsvindt van 11 tot 14 januari. Het BMW iDrive systeem moet de interactie tussen bestuurder en voertuig naar het nieuwe digitale en intelligente tijdperk brengen en zal later in 2021 officieel worden onthuld.


De allereerste auto die met het iDrive-systeem en de ronde controller was uitgerust was de “Bangle”-7-Reeks uit 2001, intussen twintig jaar geleden. De nieuwste iDrive-generatie zal zijn première beleven in de iX, BMW’s elektrische topmodel, dat later dit jaar wordt voorgesteld. 

Hoewel de iDrive-controller toen hij voor het eerst in de 7-Reeks gemonteerd werd voor wat ongemakkelijke reacties zorgde, en velen er niet echt wijs uit raakten, is het systeem, door talloze verbeteringen en het ergonomischer maken ervan, vandaag een referentie in gebruiksgemak. 

In de loop der jaren werden alle BMW’s makkelijker te bedienen dankzij de vele evoluties van het iDrive-systeem en de stemherkenning, en heel wat andere merken volgden het voorbeeld van BMW en gingen ook gebruik maken van een draai- en drukknop om alle functies te sturen.

In 2015 introduceerde BMW, ook toen op de 7-Reeks, het Control Display met touch control én de gebarenbediening Gesture Control, terwijl het in 2004 al het eerste merk was dat een Head-up display introduceerde om relevante rij-info in het gezichtsbereik van de bestuurder in de voorruit te projecteren.

In 2018 werd een nieuw online “voice control”-systeem geïntroduceerd op de nieuwe 3-Reeks. De BMW Intelligent Personal Assistant vond sindsdien zijn weg naar de andere modellen van het gamma en wordt continu verbeterd. Het wordt ondersteund door BMW’s modulaire Operating System 7-software die ook over de zogenaamde Remote Software Upgrade beschikt, waardoor BMW’s op elk moment updates kunnen ontvangen waardoor nieuwe functies ook na de levering op de auto geactiveerd kunnen worden.

Bij de volgende BMW iDrive-generatie zal de relatie tussen de auto en zijn bestuurder volgens BMW naar een hoger niveau getild worden. Het aantal beschikbare functies en de complexiteit ervan gaan verder in stijgende lijn, met een toegenomen digitale intelligentie en geoptimaliseerde sensoren die alles waarnemen en laten analyseren om de hele beleving af te stemmen op de wensen van de bestuurder en de inzittenden. Zo kunnen delen van het rijden en parkeren steeds meer geautomatiseerd verlopen, gebruikmakend van een groeiend arsenaal aan real-time data en op de cloud gebaseerde diensten.

In veel omstandigheden zal de auto daarbij veel meer informatie verwerken dan de bestuurder. Zo kan een BMW bijvoorbeeld informatie over gevaren ontvangen van andere BMW’s en die ook aan de bestuurder tonen, en kan hij voorspellingen maken over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen bij de bestemming.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy