vrijdag, 08 januari 2021

Diesel terug populairder, hybride boomt in 2020

Geschreven door  Dieter Quartier
Diesel terug populairder, hybride boomt in 2020 © Audi AG
De dieselmotor zag in 2020 zijn marktaandeel binnen de totale energiemix stijgen met 1,1% tot 33% in België, aldus de recentste cijfers van Febiac. Tegelijk zijn de hybrides aan een flinke opmars bezig: 10,9% van de vorig jaar ingeschreven auto’s heeft een geëlektrificeerde verbrandingsmotor aan boord.


Er werden vorig jaar 431.491 nieuwe personenwagens ingeschreven in ons land. Dat is een achteruitgang met 21,5% - het waarom moeten we u niet uitleggen. Wat opvalt, is dat de particuliere markt iets beter stand heeft gehouden dan de zakelijke. Het aandeel van nieuwe auto's die door particuliere klanten werden geregistreerd, is verhoudingsgewijs immers gestegen (43,7% in 2020 tegenover 42,6% in 2019). Terwijl het marktaandeel van de zelfstandigen vrij stabiel is gebleven op 2,3%, is er een daling van het aandeel van de bedrijfsregistraties (54% in 2020 tegenover 55% in 2019).

Hybrides, elektrisch én diesel in de lift

Europa en onze nationale fiscaliteit duwen klanten in de richting van steeds minder CO2. Die is er gemiddeld dan ook flink op gedaald. De uitstoot van nieuwe auto's die de afgelopen 12 maanden in België zijn geregistreerd, ligt in 2020 op een historisch laag niveau: 107,9 g/km. In 2019 was dat nog 121,2 g/km.

Dat kan maar één ding betekenen: dat de Belgen massaal overschakelen op geëlektrificeerde voertuigen (hybride, plug-inhybride en volledig elektrische). Alle hybrides samen waren goed voor 10,9% marktaandeel vorig jaar, komende van 4,7%. Dat is meer dan een verdubbeling. Ook de zuiver elektrische auto is aan een opmars bezig: het aandeel ervan ging van 1.6% in 2019 naar 3,4% in 2020, niet het minst dankzij de Tesla Model 3.

De lichte stijging (1,1%) in de dieselverkopen valt allicht te verklaren door het enigszins herstelde vertrouwen in de technologie, met name door de introductie van de Euro 6d-temp-norm en de bijhorende RDE-test (real driving emissions). Maar ook de onstuitbare populariteit van (vooral middelgrote) cross-overs zou wel eens kunnen meespelen. Die worden in verhouding iets meer met een zelfontbrander verkocht dan andere auto’s, vaak omwille van fiscale redenen en het feit dat er langere afstanden mee gereden wordt.

Leve de SUV, weg met de MPV

Bijna een op de vier (23,1%) geregistreerde auto's in 2020 was een middelgrote SUV. Deze categorie van voertuigen was opnieuw het populairst bij de Belgische automobilisten, vóór de categorie van kleine familiewagens (19,2%) en kleine SUV's (14,3%). In vijf jaar tijd is het marktaandeel van de SUV-categorie in België gestegen van 25,9% naar 41,9%. 

Deze stijging gaat ten koste van de eenvolumers (van 12,5 naar 5%) en de familiewagens (van 33,4 naar 27,3%). De categorie van de breaks is relatief stabiel gebleven: ze kromp van 17,7 naar 15,1%. Ook in het vroeger zo populaire segment van de grote auto’s genre Audi A6 en BMW 5-Reeks vallen rake klappen. 

Bedrijven : 1 op 5 geëlektrificeerd

Bedrijven zijn duidelijk de drijvende kracht achter de elektrificatie van het Belgische wagenpark, aldus Febiac. In 2020 had één op de vijf (20,5%) geregistreerde bedrijfswagens (15,3% hybride en 5,3% zuiver elektrisch) een elektromotor. Een primeur! Dit aandeel is veel hoger bij de particuliere klanten, waar 6,78% van de inschrijvingen vorig jaar een elektrocomponent telde (5,55% hybride en 1,23% elektrisch).

Dat hoeft niet te verwonderen. Bedrijven en zelfstandigen genieten voor EV’s en PHEV’s van een fiscale gunstbehandeling in de vorm van een (ei zo na) maximale aftrekbaarheid en een minimale solidariteitsbijdrage. Werknemers worden dan weer beloond met een voordeel van alle aard dat veel lager ligt dan bij een conventionele auto. 

Particulieren hebben geen fiscale incentive om aan de stekker te gaan, met uitzondering van een verlaagde BIV en verkeersbelasting. Die blijft tot nader order nul euro voor elektrische auto’s, maar stijgt in 2021 wel met enkele tientallen tot honderden euro’s voor plug-inhybrides in Vlaanderen. Aan de vrijstelling kwam op 1 januari immers een eind.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy