
Omdat het omzetten van een idee in een aanpassing van de werkwijze niet zo evident is, en overleg met de andere gewesten nodig is om de wijzigingen uit te werken, “is de overlegprocedure net voor Kerstmis ingezet, en zijn de contacten met de andere gewesten gelegd”, zei Ben Bruynseels, woordvoerder van minister van Financiën Diependaele aan Autonieuws.
Het is nu wachten op het bepalen van een datum van de invoering van de nieuwe werkwijze, maar meer nog op het vastleggen van de werkwijze zelf. Wanneer en hoe zal je belast worden als je als particulier een pick-up koopt? Wie behoudt de vrijstelling van BIV en de lage verkeersbelasting? Momenteel is het nog onduidelijk welke criteria gehanteerd zullen worden. Dit hangt ook gedeeltelijk af van het overleg met de andere gewesten.
Nog volgens Bruynseels “is het vooral de bedoeling om tot een meer rechtvaardige autofiscaliteit te komen. Wie de pick-up voor professionele doeleinden gebruikt, zal een fiscaal voordeel blijven krijgen. De criteria die we zullen hanteren om die vrijstelling al dan niet toe te kennen, worden momenteel uitgewerkt door het kabinet.”
Wat zeker is, is dat enkel de pick-ups worden geviseerd. Gewone bestelwagens blijven dus buiten schot in de plannen van de Vlaamse minister.
Wanneer de criteria bepaald zijn en een datum vastgelegd is, leest u dat natuurlijk hier op Autonieuws.be. Intussen is er geen reden om uw bestelling of aankoop van een pick-up uit te stellen, aangezien Vlaanderen net als voor de wijziging van de BIV en de verkeersbelasting die op 1 januari 2021 is ingegaan rekening zal houden met reeds geplaatste bestellingen en reeds ingeschreven voertuigen niet retroactief wil gaan belasten.