donderdag, 24 december 2020

Serieproductie van de Volkswagen Kever begon 75 jaar geleden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Serieproductie van de Volkswagen Kever begon 75 jaar geleden © Volkswagen AG
Op 27 december is het precies 75 jaar geleden dat VW begon met het in serie bouwen van de auto die tot op vandaag dé iconische Volkswagen is: de Kever.


Op 27 december 1945 werd de serieproductie van de Volkswagen Limousine (Type 1) opgestart. Dit was het echte begin van het succesverhaal van de Volkswagen. Het model was oorspronkelijk gepland als een prestigeproject van de nazi’s. Maar vanaf 1939 had de fabriek in Wolfsburg bewapening geproduceerd in plaats van voertuigen. Tot het einde van de Tweede Wereldoorlog verlieten slechts 630 exemplaren van het model, dat in 1938 was omgedoopt tot "KdF-Wagen", de Volkswagenfabriek. Pas onder Brits bestuur begon het unieke succesverhaal van de VW Kever in Wolfsburg dankzij de strategische visie van majoor Ivan Hirst.

De serieproductie van de civiele Volkswagen, intern aangeduid als "Type 1", die later wereldberoemd werd als de "Kever", begon pas na het einde van de Tweede Wereldoorlog op 27 december 1945 onder het bestuur van Volkswagenwerk GmbH, dat in juni 1945 door de Britse militaire regering was overgenomen. De Britten waren van plan om de Volkswagen Type 1 te gebruiken voor het uitvoeren van dringend noodzakelijke transporttaken binnen hun bezettingsgebied. Het was dit Britse pragmatisme dat de fabriek uiteindelijk beschermde tegen de dreigende sloop. Senior Resident Officier Majoor Ivan Hirst speelde een sleutelrol in deze ontwikkeling. Het was zijn vooruitziendheid en improvisatietalent dat het mogelijk maakte om de autoproductie op te starten in de jaren van rantsoenering onder door schaarste gedomineerde omstandigheden. Met zijn enthousiasme voor technologie en auto's, zijn doelgerichtheid en uitgesproken houding slaagde hij erin om in een indrukwekkend korte tijd een voormalige bewapeningsfabriek om te vormen tot een civiel-industrieel bedrijf.

De Britse militaire regering had al in augustus 1945 een order voor 20.000 voertuigen uitgevaardigd. Het begin van de productie was een zichtbaar teken van hoop in de fabriek die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog grotendeels was verwoest. Deze oplossing lag in het verlengde van het latere Britse beleid voor Duitsland, dat financiële zekerheid en toekomstperspectieven voor de bevolking als sleutelelementen voor de ontwikkeling van democratische structuren zag. Tenslotte vond de democratie haar weg naar de Volkswagenfabriek: op 27 november 1945 hield de in een democratische stemming gekozen ondernemingsraad zijn de oprichtingsvergadering.

Er waren in die tijd aanzienlijke problemen bij de bevoorrading van grondstoffen en energie. Ondanks deze moeilijke omstandigheden verliet de eerste Volkswagen sedan kort na Kerstmis de productielijn. Wolfsburg en Volkswagenwerk GmbH kregen acht maanden na het einde van de oorlog een laat kerstcadeau. Eind 1945 waren er 55 voertuigen geproduceerd.

Van 1946 tot aan de valutahervorming werden ongeveer 1.000 voertuigen per maand geproduceerd. Het was niet mogelijk om meer voertuigen te produceren gezien de materiële tekorten, de rantsoenering en het gebrek aan personeel. De verantwoordelijke bestuurders legden de basis voor de verdere groei van het bedrijf in het najaar van 1949. Ze richtten een verkoop- en naverkoopsysteem op en begonnen in 1947 met de export van de Volkswagen personenwagen.

De beslissing om een civiele fabriek te ontwikkelen en de serieproductie van de Volkswagen Type 1 te starten was het begin van een uniek succesverhaal. Dankzij de vroege herstart kreeg Volkswagenwerk GmbH een uitstekende uitgangspositie voor de economische opleving na de introductie van de D-Mark. Onder de onofficiële aanduiding "VW Beetle" werd de auto populairder dan bijna alle andere automodellen in de wereld. De auto was ook een recordbreker wat betreft de productieduur en het volume. Volkswagen stopte pas in 2003 met de productie van de VW Kever in Mexico, nadat er 21.529.464 voertuigen waren geproduceerd, waarvan ongeveer 15,8 miljoen in Duitsland. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy