woensdag, 23 december 2020

Al 70 jaar: VW’s in een bouwpakket

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Al 70 jaar: VW’s in een bouwpakket © Volkswagen AG
Sinds 1950 exporteert VW auto’s in losse onderdelen die nadien in hun land van bestemming gemonteerd worden tot een afgewerkte auto. Op die manier werden intussen al 200 miljoen wagens geëxporteerd. Het principe heet CKD, voor “Completely Knocked Down” of “volledig gedemonteerd”.


Terwijl de CKD-werkwijze van het verschepen van auto’s als een bouwpakket in het begin slechts een kwestie van het aanboren van nieuwe markten was, is ze tegenwoordig een integraal onderdeel van het wereldwijde productienetwerk van Volkswagen. Tot nu toe zijn er ongeveer 200 miljoen voertuigen over de hele wereld geëxporteerd. Elk jaar komen er ongeveer drie miljoen onderdelen of voertuigen bij. De eerste auto die in onderdelen uit een kist werd geassembleerd was de legendarische Kever. 

Het gebruik van CKD kan verschillende redenen hebben: gebrek aan rentabiliteit voor de bouw van een eigen fabriek in het betrokken land, te kleine hoeveelheden, hoge kosten voor een nieuwe uitrusting van de productie ter plaatse of ook douane- en invoervoorschriften.

Wolfsburg is de spil in het verhaal

Alle CKD bestellingen van de overzeese fabrieken worden centraal in Wolfsburg verwerkt. Daar zorgt het voorraadbeheer voor de beschikbaarheid van voertuigonderdelen bij de Europese fabrieken en leveranciers. De voertuigonderdelen worden vervolgens in een van de acht distributiecentra gebundeld, verpakt, in containers geladen en per schip, trein of vliegtuig overzee en naar Rusland verscheept, waar ze worden geassembleerd. Alleen al in de distributiecentra in Wolfsburg, Salzgitter en Kassel werken 660 mensen. Andere locaties zijn Duisburg, Emden, Fallersleben, Wilhelmshaven en Martorell (Spanje). Deze acht verpakkingsbedrijven leveren in totaal ongeveer 1,7 miljoen kubieke meter goederen per jaar - het equivalent van ongeveer 25.000 overzeese containers. Het duurt ongeveer acht weken vanaf de ontvangst van de bestelling om het voertuig in het land van bestemming te leveren. In totaal worden ongeveer 90 verschillende voertuigprojecten van de overzeese fabrieken door CKD vanuit Europa geleverd.

De Kever was de eerste CKD-auto

Het begon allemaal in 1950, toen de eerste Kever in delen in Ierland aankwam. Daarna volgden leveringen aan Zuid-Afrika, Argentinië, Brazilië en Mexico. Met name voor Zuid-Amerika was de assemblage van de gedemonteerde voertuigen ook de basis voor de grote productiebedrijven van vandaag, zoals Volkswagen do Brasil of Volkswagen de México. Vandaag zijn er 27 assemblagelocaties in tien landen: de grootste CKD-assemblagefabriek bevindt zich in Zuid-Afrika, waar onder andere de Polo wordt geproduceerd voor alle markten van de rechtsgestuurde wagens. Een ander voorbeeld is de Tiguan, die ook door CKD in Rusland en Mexico wordt geassembleerd. Andere locaties zijn in de VS, China, Brazilië, Argentinië, India, Maleisië en Indonesië.

Burkhard Hüsken, hoofd van CKD bij Volkswagen Personenauto's: “In het verleden werd de coördinatie met de overzeese fabrieken gedaan met één of twee faxen per week. Vandaag werken we in real time met onze productievestigingen en controleren we ongeveer 9.000 onderdeelnummers voor wereldwijde verzending. De taken van de medewerkers zijn in het proces voortdurend veranderd - van pure kistenmakers naar 'datalogistiekers'.”

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy