woensdag, 16 december 2020

Kia Sorento Plug-in Hybrid combineert 7 plaatsen en 100% fiscale aftrek

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Kia Sorento Plug-in Hybrid combineert 7 plaatsen en 100% fiscale aftrek © KIA
Net voor de productiestart van de derde variant van de nieuwe Sorento, de plug-in hybride uitvoering, maakt Kia de technische gegevens en de prijs van het nieuwe model bekend. Hij biedt tot 54 kilometer elektrisch rijbereik en is voor 100 procent fiscaal aftrekbaar voor zakelijke gebruikers.



KIA Sorento PHEV 022265 pk en 350 Nm systeemvermogen

Met een volledig opgeladen 13,8 kWh-batterij biedt de SUV met zeven plaatsen een zuiver elektrisch rijbereik tot 54 kilometer over de WLTP-cyclus. In stadsomgevingen (EAER city) kan dat volgens Kia zelfs oplopen tot 70 kilometer met een enkele laadbeurt. Daarna neemt de turbobenzinemotor de fakkel over. Het gaat daarbij om Kia’s 1.6 T-GDi, een rechtstreeks ingespoten turbobenzinemotor die een vermogen van 180 pk en een koppel van 265 Nm produceert. In combinatie met een elektromotor die 91 pk en 304 Nm genereert, levert de Sorento Plug-in Hybrid een systeemoutput van 265 pk en 350 Nm, waarmee hij de krachtigste Sorento ooit in Europa is.

De verbrandingsmotor en elektromotor werden gekoppeld aan een 13,8 kWh grote lithium-ionpolymeerbatterij. Kortere ritten kunnen volledig elektrisch zijn, voor langere ritten laat de aandrijving de elektromotor en verbrandingsmotor samenwerken. Naargelang de rijomstandigheden stuurt de snel schakelende zestrapsautomaat het vermogen naar de voorwielen of de vier wielen.
KIA Sorento PHEV 018De oplaadbare hybrideaandrijving belooft een uitstoot van 36 tot maximaal 40 g/km NEDC 2.0 en tussen de 39 en 43 g volgens de WLTP-cyclus. Daarmee is hij fiscaal voor 100 procent aftrekbaar zolang de NEDC-waarde gebruikt mag worden. Ook met de WLTP-waarde blijft hij volgens de huidige formule voor minimaal 99,5 procent fiscale aftrek genieten.
KIAKIA Sorento 1.6 T GDi HEV 024Plaats voor zeven

De Kia Sorento Plug-in Hybrid heeft een lay-out die de bagageruimte en de interieurruimte voor maximaal zeven inzittenden maximaliseert. Zo bevindt de elektromotor zich tussen de motor en de transmissie, met dank aan de uitgekiende lay-out van de gedownsizede turbomotor onder de motorkap. Het batterijpack van de Sorento werd onder de voorzetels geplaatst. In de vierwielaangedreven configuratie ligt het ‘zadelvormige’ batterijpack boven de cardanas van de Sorento.

De 67 liter grote brandstoftank van de Sorento PHEV vond een plaats onder de tweede zetelrij, terwijl de 3,3 kW sterke lader onder de koffervloer werd gemonteerd.

Dankzij de locatie van deze onderdelen genieten alle passagiers – zelfs die op de derde zetelrij – volgens de fabrikant van “een zee aan beenruimte” en een comfortabele zithouding. 

Kopers van de Kia Sorento PHEV kunnen gebruik maken van de nieuwe KiaCharge-service. Die dienst geeft hen met een enkele kaart en app toegang tot een pan-Europees netwerk van ongeveer 160.000 openbare laadpunten. KiaCharge biedt specifieke laadtarieven voor EV- en PHEV-eigenaars, met een enkele maandfactuur. Zo hoeven ze geen verschillende accounts en abonnementen af te sluiten.

De nieuwe Kia Sorento Plug-in Hybrid werd deze week in productie genomen in de Kia-fabriek van Hwasung (Korea). Hij wordt begin 2021 in de Europese showrooms verwacht en alle modellen genieten zeven jaar of 150.000 kilometer garantie. Die garantie dekt ook de elektromotor en het batterijpack van de auto. De catalogusprijs van de More-uitvoering bedraagt € 55.090 inclusief btw, die van de luxueuze Sense € 59.090.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy