woensdag, 09 december 2020

Porsche 911 S Targa schuurvondst gerestaureerd tot auto in nieuwstaat

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Porsche 911 S Targa schuurvondst gerestaureerd tot auto in nieuwstaat © Porsche AG
Van een spectaculaire schuurvondst naar een verzamelobject met patina dat zo goed als nieuw is: de eerste Porsche 911 S Targa die in Duitsland werd afgeleverd, is na een uitgebreide fabrieksrestauratie die meer dan drie jaar duurde, weer op de weg. 



fabrieksrestauratietotinperfectieporsche911starga1De eigenaar, een oude verzamelaar en Porsche-liefhebber, heeft de auto in de Verenigde Staten ontdekt. "De Targa stond daar bijna 40 jaar in een deurloze garage, afgedekt met een plastic zeil. De eigenaar was de auto toen blijkbaar gewoon vergeten", zegt Uwe Makrutzki, hoofd van Porsche Classic Factory Restoration bij Porsche AG. "De 911 S Targa werd op 24 januari 1967 aan de Porsche-dealer Hülpert in Dortmund geleverd. De restauratie is voor ons een bijzonder project - een van de eerste 911 Targa-modellen heeft immers zijn weg terug naar Zuffenhausen gevonden".

Deze vroege Targa heeft als soft-window-versie een zachte achterruit in plaats van de glazen ruit die vanaf 1967 verkrijgbaar was. Slechts 925 stuks met S-motor, korte wielbasis en zachte ruit werden tussen eind 1966 en 1968 door Porsche geproduceerd. De zeldzame sportwagen was in een erbarmelijke staat. Na dienst te hebben gedaan als demonstratiewagen voor de Porsche-dealer werd hij in 1969 verkocht aan een klant in de Verenigde Staten. De open-top 911 werd vervolgens van 1977 tot eind 2016 geparkeerd in de bovengenoemde garage in Long Beach (New York). Gelukkig was hij compleet - wat vooral prettig was gezien de vele optionele extra's zoals de Webasto extra verwarming, de getinte voorruit, de Blaupunkt Köln radio, de lederen stoelen, de halogeen mistlampen en de buitentemperatuurmeter.

De filosofie van de Porsche Classic Factory Restoration afdeling is om de voertuigen te restaureren zodat ze zo trouw mogelijk zijn aan het origineel. De zoektocht naar authentieke kleine onderdelen zoals kabelklemmen en afdichtpluggen voor de 2.0-liter S motor bleek moeilijk te zijn. "Replica-onderdelen van andere leveranciers zijn voor ons niet aan de orde. Gelukkig kunnen we in zulke gevallen in onze 'schatkist' reiken", zegt Makrutzki. Porsche Classic heeft niet alleen toegang tot het centrale magazijn met momenteel meer dan 60.000 verschillende originele reserveonderdelen: de eigen specialisten beschikken ook over de originele richtmiddelen, framematen, datasheets en technische tekeningen.

De tweede grote uitdaging was de buitenste schil van het Targa-dak. "Het materiaal van vandaag de dag heeft een andere korrel en is robuuster dan het origineel. Maar onze klant vond het niet leuk. Daarom hebben we speciaal voor dit project een visueel identieke bekleding laten maken. Ondanks hun decennialange ervaring moesten onze experts nog steeds stapsgewijs werken aan de juiste afwerking, dat wil zeggen de verlijming en het stiksel", legt Makrutzki uit. Dit heeft als voordeel dat een geschikte, eigentijdse Targa dakbedekking nu al op voorraad is voor het volgende 911 Targa soft-window model. 

De klant had ook een speciale wens voor de coating die wordt gebruikt voor de chassisonderdelen, motorpanelen en het luchtzuiveringssysteem: in plaats van de bijzonder robuuste poedercoating die vandaag de dag normaal gesproken wordt gebruikt, koos hij voor echte originaliteit en dus het aanbrengen van een tweecomponentenlak in het zwart - wat overeenkomt met de leveringsconditie in 1967.

Na ongeveer 1.000 uur werk aan de carrosserie werd de 911 Targa met de hand geschilderd in dezelfde kleur als voor de levering meer dan 50 jaar geleden - in Polo Red. Omdat de eigenaar ook echt met de 911 wil rijden, heeft hij gekozen voor het aanbrengen van een lakbeschermende folie met een licht matterend effect. Deze techniek werkt zonder lijm en kan dus ook na vele jaren zonder resten worden verwijderd.

Het heeft in totaal meer dan drie jaar geduurd voordat de eerste in Duitsland geleverde 911 S Targa uiteindelijk met de knowhow van de fabrikant - inclusief het charmante patina - in een soortgelijke nieuwe staat werd gebracht. 

Over de Porsche 911 Targa

Op de IAA in 1965 presenteerde Porsche de 911 Targa als de eerste "veiligheidscabriolet" ter wereld, voorzien van een rolbeugel met een breedte van ruim 20 centimeter, een afneembaar dak en een mini-softtop achterin met kunststof raam. Op deze manier reageerde Porsche op een typisch pragmatische manier op een discussie in de VS die cabriolets als gevaarlijk bestempelde. Kort daarna volgde een panorama achterruit met verwarmbaar glas. De naam van de open-top variant - "Targa" - is afgeleid van de Targa Florio endurance race op Sicilië die Porsche al vier keer had gewonnen. De meerprijs ten opzichte van de Coupé bedroeg DM 1.400. 

Over de fabrieksrestauratie

Gefabriceerd door Porsche, gerestaureerd door Porsche: Porsche Classic kent dit unieke kwaliteitskeurmerk tot acht keer per jaar toe. Dat gebeurt wanneer een klassieke sportwagen die in de fabriek is gerestaureerd de werkplaats verlaat. Daarnaast passeren jaarlijks zo'n 70 andere voertuigen de handen van de ambachtslieden voor een gedeeltelijke restauratie van onderdelen zoals de motor of de versnellingsbak. Ongeveer 30 specialisten onderhouden, repareren en restaureren hier klantenvoertuigen, van de 356 tot en met de Carrera GT. Alle ambachten van een fabriek zijn hier op een oppervlakte van 1.500 vierkante meter vertegenwoordigd: carrosseriebouw inclusief spuiterij, motor- en versnellingsbakmontage en een zadelmakerij.

Bij de start van elke complete restauratie vindt een kostenraming plaats. Aan de hand van foto's berekenen de specialisten de ruwe omvang van de restauratiewerkzaamheden en de waarschijnlijke kosten. Als dit overeenkomt met de verwachtingen van de klant, wordt de sportauto in de Porsche Classic werkplaats geïnspecteerd en wordt er een gedetailleerde kostenanalyse gemaakt.
fabrieksrestauratietotinperfectieporsche911starga4

De experts demonteren het voertuig voor een volledige restauratie. Versleten of defecte onderdelen worden vervangen of, indien mogelijk, gerepareerd en gerestaureerd als de klant dat wenst. Na de heropbouw volgens de originele fabrieksspecificaties moet het aandrijfsysteem in eerste instantie zijn prestatievermogen bewijzen in een testopstelling.

De experts gaan op dezelfde manier te werk met de carrosserie. Na de algemene verwijdering van eventuele corrosie worden alle carrosserieholtes geopend - dit is een noodzakelijke voorbereiding voor een succesvol lakverwijderingsbad. Hierna repareren of vervangen de carrosseriebouwers al het verouderde metaal. Hoe ouder het voertuig, hoe uitgebreider het aanpassingswerk dat nodig is, zelfs als er originele nieuwe onderdelen uit de eigen winkel worden gebruikt. Dit komt omdat er al veel handwerk in de auto's zat toen de vroege modellen de fabriek verlieten. De carrosserie doorloopt dezelfde kathodische dompellakstraat in de fabriekslakstraat als de huidige nieuwe voertuigen uit Zuffenhausen - iets wat geen enkele andere autofabrikant ter wereld biedt. De kathodische dipcoating garandeert een complete, zeer bestendige grondverf tot aan de laatste vouw. Wanneer deze voorbereiding heeft plaatsgevonden, wordt de complete lak met de hand in de originele voertuigkleur opgebouwd. Het proeflakken van een paneel zorgt ervoor dat het kleurmengsel correct is.

Na het aanbrengen van elke laklaag volgt een verlengde droogtijd van drie weken. De laatste stap in een volledige restauratie is het werken aan het interieur. Daarna moet de volledig gereviseerde klassieker zijn kwaliteiten bewijzen tijdens uitgebreide testritten.

De klant ontvangt gedetailleerde documentatie van alle werkzaamheden die in de Porsche Classic-werkplaats worden uitgevoerd in boekvorm met uitgebreid beeldmateriaal. Daarbij hoort ook een gegraveerde badge die de originele fabrieksrestauratie door Porsche Classic en de tweede geboortedatum samen met het chassisnummer en de handtekening bevestigt. 

Over de prijs van al dat werk wordt in dit geval niet gesproken, maar reken maar dat je voor dat geld minstens één andere, nieuwe 911 kan aanschaffen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy