woensdag, 02 december 2020

Hyundai en Kia onthullen specifiek EV-platform ‘E-GMP’

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Hyundai Motor Group heeft een nieuw platform voor batterijaangedreven elektrische voertuigen (BEV) onthuld. Het kreeg de naam E-GMP (Electric-Global Modular Platform) en zal als kerntechnologie dienen voor de volgende generatie elektrische voertuigen van de Hyundai Motor Group.


Vanaf 2021 zal het E-GMP-platform de basis vormen voor een gericht gamma van nieuwe batterijaangedreven elektrische voertuigen (BEV’s), waaronder de IONIQ 5 van Hyundai, het eerste speciaal ontwikkelde BEV-model van Kia, dat in 2021 wordt voorgesteld, en tal van andere modellen. Het exclusief voor BEV’s ontworpen platform biedt diverse voordelen ten opzichte van de bestaande platformen van de groep, die allemaal in de eerste plaats werden ontwikkeld voor verbrandingsmotoren. Die voordelen zijn onder meer een hogere ontwikkelingsflexibiliteit, betere rijprestaties, een groter rijbereik, verbeterde veiligheidsvoorzieningen en meer interieurruimte.

Het nieuwe platform beperkt de complexiteit door modularisering en standaardisering, waardoor het EV-gamma van de betrokken merken in relatief korte tijd zal uitgebreid worden. Bovendien kan de flexibele ontwikkeling voldoen aan diverse prestatiebehoeften van klanten. Zo komt er een uiterst performant model dat in minder dan 3,5 seconden van nul naar 100 km/h zal sprinten en een topsnelheid van 260 km/h zal halen.

Het E-GMP-platform belooft betere prestaties in de bochten en meer stabiliteit bij hoge snelheden door de optimale gewichtsverdeling over de voor- en achterkant, het lage zwaartepunt dankzij het laag gemonteerde batterijpack en de plaatsing van de elektromotoren in de ruimte waar vroeger de verbrandingsmotor zat.

Het rijcomfort en de stabiliteit worden van hun kant bevorderd door de vijfpuntsophanging achteraan, die doorgaans wordt gebruikt voor middelgrote en grote voertuigen, alsook door de eerste op grote schaal geproduceerde geïntegreerde aandrijfas ter wereld (Integrated Drive Axle, IDA), die de wiellagers laat samenwerken met de aandrijfas om het vermogen over te brengen naar de wielen.

Het E-GMP-systeem maximaliseert de interieurruimte dankzij de lange wielbasis, de korte overhangen voor- en achteraan en de fijne cockpitmodule. En aangezien het batterijpack onder de vloer zit, creëert het nieuwe platform een vlakke vloer voor het interieur. 

Het batterijpack zelf – dat tussen de voor- en achteras wordt gemonteerd – wordt het krachtigste systeem dat Hyundai Motor Group ooit heeft ontwikkeld. Dat is mede te danken aan de verbeterde koelprestaties, die mogelijk worden gemaakt door de nieuwe, afzonderlijke koelblokstructuur die het accupakket compacter houdt. Aangezien de energiedichtheid met ongeveer 10 procent is toegenomen in vergelijking met de bestaande batterijtechnologie voor elektrische wagens, zijn de batterijpacks lichter, kunnen ze lager in het koetswerk worden gemonteerd en creëren ze meer interieurruimte.

Met achter- of vierwielaandrijving

In tegenstelling tot de huidige, voorwielaangedreven BEV’s van Hyundai en Kia gebruikt het nieuwe platform als basis achterwielaandrijving. Klanten zullen kunnen kiezen tussen achter- en vierwielaandrijving. Modellen met die laatste kunnen worden uitgerust met een bijkomende motor. De vierwielaandrijving omvat een uitschakelbare EV-transmissie, die de verbinding tussen de bijkomende motor en de voorwielen kan regelen en kan overschakelen tussen twee- en vierwielaandrijving om naargelang de rijomstandigheden de ideale mix van efficiëntie en prestaties te verzekeren.

Alle voertuigen die op het E-GMP-platform worden ontwikkeld, maken gebruik van dezelfde gestandaardiseerde batterijmodule. Deze module bestaat uit cellen van het zaktype en kan indien nodig in verschillende hoeveelheden worden verpakt op maat van elk model.

400 of 800 volt

Het E-GMP-platform laadt standaard aan een spanning van 800 volt en ondersteunt ook 400 volt zonder dat daar bijkomende componenten of adapters voor nodig zijn. Het meervoudige laadsysteem is de eerste gepatenteerde technologie ter wereld die de motor en omvormer regelt om de laadspanning te verhogen van 400 naar 800 volt voor een stabiele laadcompatibiliteit.

Volgens de WLTP-cyclus (Worldwide Harmonized Light-duty vehicle Procedure) haalt een BEV op basis van het E-GMP-platform een maximaal rijbereik van meer dan 500 kilometer met een volledig opgeladen batterij. Bovendien kan de batterij in nauwelijks 18 minuten tijd voor 80 procent worden opgeladen en kan het rijbereik in nauwelijks vijf minuten tijd met 100 kilometer worden uitgebreid.

De nieuw ontwikkelde geïntegreerde laadcontrole-eenheid (ICCU) van het E-GMP-platform maakt een nieuwe V2L-functie (vehicle-to-load) mogelijk, die bovendien zonder bijkomende onderdelen energie uit de voertuigbatterij kan halen. Zo kan een BEV op basis van het E-GMP-platform om het even waar andere elektrische machines (110 / 220 V) bedienen. Het systeem kan zelfs een andere EV opladen.

De nieuwe V2L-functie kan tot 3,5 kW stroom leveren en een middelgrote airconditioner en een 55"-televisie tot 24 uur lang bedienen.

Platform van de toekomst

Het E-GMP-platform zal Hyundai Motor Group helpen om tegen 2025 in totaal 23 BEV-modellen te introduceren, waaronder elf specifieke BEV-modellen, en wereldwijd meer dan 1 miljoen BEV's te verkopen. In het kader van zijn BEV-visie lanceerde Hyundai Motor Company in augustus 2020 het specifieke BEV-merk ‘IONIQ’, dat tegen 2024 drie modellen zal omvatten: de IONIQ 5, 6 en 7. Dat gamma bestrijkt momenteel verschillende voertuigsegmenten.

Kia ondergaat eveneens een transformatie voor het tijdperk van de elektrificatie, gebaseerd op zijn ‘Plan S’-strategie voor de middellange tot lange termijn. In september kondigde Kia plannen aan om het aandeel van BEV-voertuigen in het verkoopvolume tegen 2025 te verhogen tot 20 procent. De onderneming publiceerde recent ook een vroege afbeelding van zeven BEV-modellen die tegen 2027 achtereenvolgens zullen worden uitgebracht.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy