woensdag, 25 november 2020

Renault vormt fabriek in Flins om tot recyclingcentrum

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Renault vormt fabriek in Flins om tot recyclingcentrum © Groupe Renault
De Franse autobouwer tovert de autofabriek in Flins (Frankrijk) om tot de belangrijkste Europese fabriek voor circulaire economie. De beslissing kadert in de transformatiestrategie van de autobouwer.

1logo REFACTORYGroupe Renault maakte vandaag bekend dat het zijn vestiging in Flins, waar momenteel de Renault Zoe en de Nissan Micra van de band rollen omvormt tot RE-FACTORY, de eerste Europese fabriek voor circulaire economie in de mobiliteitssector met als doel een negatieve CO2-balans tegen 2030. Het project maakt deel uit van de transformatiestrategie van de groep die minder auto’s gaat bouwen om de winstgevendheid op te krikken. Zoals door Groupe Renault beloofd zal de RE-FACTORY de renovatieactiviteiten van Choisy-le-Roi huisvesten. Renault is van plan om de medewerkers van Flins en Choisy-Le-Roi te ondersteunen en op te leiden om vaardigheden te ontwikkelen en streeft ernaar om tegen 2030 meer dan 3.000 mensen in de vestiging te werk te stellen.

De uitdagingen van de ecologische transitie en de verwachtingen van de klanten hebben Renault ertoe aangezet om de strategie te oriënteren met sterke ambities op het vlak van de kwaliteit en de duurzaamheid van de producten en de vermindering van de koolstofuitstoot. 

Renault wil met de RE-FACTORY een Europese referentie op het vlak van circulaire economie worden. De fabriek die tussen 2021 en 2024 in gebruik wordt genomen, zal steunen op een uitgebreid netwerk van multisectorale partners (start-ups, academische partners, grote groepen, lokale overheden enz.) en zal opgebouwd zijn rond vier bedrijfsclusters waarvan de expertise de hele levenscyclus van het voertuig zal ondersteunen, door in te spelen op de belangrijkste componenten van de circulaire economie (bevoorrading, ecodesign, efficiëntie van de functionaliteit, onderhoud, hergebruik, duurzaamheid van de batterijen, remanufacturing en recyclage). 

De 4 polen: 

RE-TROFIT: deze pool omvat alle activiteiten die de levensduur van de voertuigen en hun gebruik verlengen, in samenwerking met de pool Re-Cycle om een efficiënt beheer van de stroom van gebruikte onderdelen en materialen binnen dezelfde site te verzekeren. Hij omvat een Factory VO voor de herconditionering van occasiewagens, een "retrofit"-activiteit voor de ombouw van voertuigen met verbrandingsmotor naar andere koolstofarme energie, reparatiediensten voor wagenparken en nieuwe mobiliteit, en een dienst voor de productie van zeldzame onderdelen met behulp van 3D-printers. Hij zal ook steunen op een centrum voor het testen en prototypen van de duurzaamheid van voertuigen en materialen om het ontwerp van toekomstige voertuigen te verrijken en verbeteringen tijdens het gebruik voor te stellen. 

RE-ENERGY: deze pool wil de mogelijke toepassingen die voortkomen uit elektrische batterijen en nieuwe energieën op industriële schaal brengen (optimalisatie van de eerste levensduur van de batterijen, ontwikkeling van toepassingen tijdens een tweede levensduur zoals stationaire energieopslag, beheer van het einde van de levensduur van de batterijen, uitwerking van technische oplossingen en bevoorrading voor nieuwe energiebronnen zoals waterstof). 

RE-CYCLE: deze pool, die de activiteiten van Choisy-le-Roi integreert, zal alle activiteiten van Groupe Renault bundelen die bijdragen tot een efficiënt beheer van de middelen en haar stromen om een levering van onderdelen en materialen in korte lussen te bevorderen en een toenemend aandeel gerecycleerde of hergebruikte materialen te integreren (installatie van een lijn voor de ontmanteling van autowrakken, uitbreiding van de remanufacturing, hergebruik en recyclage van materialen). 

RE- START: om de industriële knowhow te versterken en te ontwikkelend, maar ook om onderzoek en innovatie in de circulaire economie te versnellen, wil deze pool zowel een incubator als een universitaire en opleidingspool huisvesten. 

Deze vier polen zullen onderling verbonden en complementair werken. Zo kan de pool RE-TROFIT gebruikte onderdelen naar de pool RE-CYCLE sturen en andersom gerenoveerde onderdelen of herbruikbare onderdelen betrekken. Een ander voorbeeld: de pool RE-CYCLE zal de andere polen voorzien van onderdelen en materialen en aan de pool RE-ENERGY gebruikte batterijen leveren om zich voor te bereiden op een nieuw gebruik in tweede leven.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy