donderdag, 19 november 2020

Maybach: als de gewone S-Klasse niet volstaat

Geschreven door  Dieter Quartier
Maybach: als de gewone S-Klasse niet volstaat © Daimler AG
Mercedes-Benz en zijn luxedochter Maybach onthullen vandaag de nieuwste concurrent voor de limousines van Bentley en Rolls-Royce. Deze Mercedes-Maybach S-Klasse gaat prat op 18 centimeter extra koetswerklengte in vergelijking met de lange variant van de Mercedes-Benz S-Klasse – wat uiteraard ten goede komt aan de gefortuneerde achterpassagiers, die meer dan ooit baden in een wereld van ongeziene luxe en hi-tech.

 

SD20C0615 006De Mercedes-Maybach S-Klasse (lengte/breedte/hoogte: 5.469/1.921/1.510 mm) valt aan de voorzijde te herkennen aan de opvallende motorkap met verchroomde vinnen en de Mercedes-Maybach grille met verticale, driedimensionale sierlijsten. De achterportieren zijn breder dan die van de reguliere modellen en de C-stijlen zijn voorzien van een verlichtingsunit. De exclusiviteit wordt benadrukt door het Maybach-logo op de C-stijlen. Uniek voor de Maybach-uitvoering is ook de optioneel tweekleurige lak met scheidingslijn. Deze wordt met de hand aangebracht volgens de hoogste kwaliteitscriteria.

Achter de koplampen gaat een revolutionaire technologie schuil genaamd Digital Light. Ze maakt het mogelijk om hulplijnen of waarschuwingssymbolen op de weg te projecteren. Elke koplamp beschikt over een lichtmodule met drie extreem krachtige leds met licht dat door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht.

SD20C0615 012Analoog meets digital

Het interieur van de Mercedes-Maybach S-Klasse is gebaseerd op het revolutionaire interieurdesign van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse. Het sculpturale dashboard, de middenconsole en de armleuningen lijken te zweven boven een uitgestrekt interieurlandschap. Ook in de Mercedes-Maybach S-Klasse zijn digitale en analoge luxe op harmonieuze wijze verenigd. Tot de standaarduitrusting behoort een 12,8 inch centraal oled-display dat dienstdoet als hightech bedieningspaneel. Een 12,3 inch 3D-bestuurdersdisplay met driedimensionale weergave van andere weggebruikers en markante diepte- en schaduweffecten is optioneel leverbaar.

De tweede generatie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is opgenomen in een netwerk met een breed scala aan voertuigsystemen en sensorgegevens. Hoogwaardige weergaves op maximaal vijf grote displays, deels met oled-technologie, maken de bediening van de voertuig- en comfortfuncties nog eenvoudiger. De mogelijkheden voor personalisatie en intuïtieve bediening zijn veel uitgebreider geworden. Optioneel beschikt de Mercedes-Maybach S-Klasse ook achterin over de MBUX interieurassistent. Die herkent tal van bedoelingen van de inzittenden: hij ‘ziet’ de kijkrichting, handgebaren en lichaamstaal van de inzittenden, zodat het kan assisteren bij automatische voertuigfuncties als de situatie dat vereist. 

De Mercedes-Maybach S-Klasse kan ook bewegingen en gebaren van de achterpassagiers herkennen met behulp van 3D-lasercamera’s in de interieurhemel. De gordelaanreiker voor de buitenste zitplaatsen reikt bijvoorbeeld automatisch de veiligheidsgordel aan wanneer de MBUX interieurassistent de intentie van de inzittende om de gordel te pakken herkent. Ook de uitstapwaarschuwingsfunctie is uitgebreid en kan nu registreren dat een passagier van plan is uit te stappen.

BBV20C0535 007Werken of chillen

Een duidelijke aanwijzing dat de eigenaar van de Mercedes-Maybach S-Klasse meestal achterin zit, zijn de standaard executivestoelen links en rechts plus het chauffeurspakket. Bij de executivestoel kan de passagier de zitting en rugleuning afzonderlijk verstellen. Door gebruik te maken van de hielsteun aan de voorstoel en de elektrisch uitschuifbare voetensteun ontstaat een doorlopend, comfortabel ligvlak voor een prettige slaaphouding. De verstelmogelijkheden van de voetensteun zijn ten opzichte van de voorganger met circa 50 mm verlengd. Nieuw is ook de massagefunctie van de kuitsteun als onderdeel van het zitcomfortpakket achter. Een andere comfortfunctie is de nek- en schouderverwarming achter. 

De adaptieve verlichting voor het achtercompartiment maakt zijn debuut in de Mercedes-Maybach. Dit systeem volgt in meerdere opzichten de wensen van de inzittenden: naast de helderheid kan ook de grootte en de positie van de lichtspot worden aangepast. Ook is er een groot verstelbereik tussen gericht werklicht en ontspannend loungelicht. In het interieur is veel klassieke luxe te vinden: nieuw zijn onder meer de grote sierdelen aan de achterzijde van de voorstoelen. Hoogwaardige houten randen omlijsten de achterzijde van de rugleuningen van de voorstoelen. Als de optie ‘first class achtercompartiment’ is gekozen, is tussen de twee achterpassagiers een vergelijkbaar opvallend houten sierdeel te vinden.

De magie van 48 volt

Onder de motorkap van de Maybach-versie van de S-Klasse liggen de krachtigste versies van de krachtbronnen die ook in de gewone S-Klasse liggen. Dat betekent dat mild hybride-technologie op 48 volt standaard is, net als vierwielaandrijving. Het 48 volt-systeem maakt nog interessante toepassingen mogelijk, zoals het optionele volledig actieve onderstel E-Active Body Control. Dat maakt gebruik van een stereocamera om de weg te scannen en oneffenheden glad te strijken. Het biedt ook extra bescherming bij een botsing van opzij door het koetswerk lichtjes op te tillen net voor de impact.

De luchtvering Airmatic  met traploos verstelbare demping ADS+ is standaard aan boord. Met behulp van Dynamic Select kan de bestuurder de eigenschappen van de aandrijflijn, het ESP®, het onderstel en de besturing individueel aanpassen. Er is ook een speciaal rijprogramma, Maybach genaamd. Dit is volledig gericht op rijcomfort. De optionele achterasbesturing verbetert de wendbaarheid in de stad. Dit systeem vermindert de draaicirkel met bijna 2 meter. Klanten hebben de keuze uit twee varianten: 4,5° en 10° achterasbesturing. In plaats van 13,1 meter is de draaicirkel dan 12,2 of 11,2 meter.

Level 3 autonoom rijden

Alle veiligheidsnieuwigheden van deze Maybach vermelden is helaas onbegonnen werk. De voornaamste zijn wat ons betreft de airbag achterin, die bij een zware frontale botsing de belasting op het hoofd en de nek van de inzittenden op de buitenste achterzitplaatsen aanzienlijk kan verminderen, en de Drive Pilot.

Die semi-automatische piloot zal naar verwachting vanaf de tweede helft van 2021 in serieproductie gaan. Op geschikte snelwegtrajecten en bij een hoge verkeersdichtheid kan de Drive Pilot  aanbieden het rijden over te nemen, in eerste instantie tot de wettelijk toegestane snelheid van 60 km/h. Dat maakt deze Maybach ‘level 3 autonoom’ – al neemt Mercedes-Benz deze woorden niet in de mond.

Op een aantal markten start de verkoop van de Mercedes-Maybach S-Klasse nog voor het einde van dit jaar. Duitsland volgt in het voorjaar van 2021. In de VS en China worden de eerste exemplaren in april 2021 afgeleverd. Het nieuwe model staat vanaf de zomer van 2021 in de Europese showrooms.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy