woensdag, 18 november 2020

Schitterende Lamborghini Huracan STO is straatlegale racewagen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Schitterende Lamborghini Huracan STO is straatlegale racewagen © Lamborghini
Lamborghini pakt uit met de Huracan STO, een van de Huracan Super Trofeo EVO en GT3 EVO-racewagens afgeleide straatlegale supersportwagen die met zijn lichtgewichtmaterialen en aerodynamische toeters en bellen alles uit de machtige V10 puurt.



Automobili Lamborghini presenteert de Lamborghini Huracán STO - Super Trofeo Omologata: een door de weg gehomologeerde supersportwagen, geïnspireerd op het race-erfgoed van de Lamborghini Squadra Corse's raceserie met de Huracán Super Trofeo EVO en Huracán GT3 EVO.

De atmosferische V10 van de achterwielaangedreven Huracán STO levert 640 pk (470 kW) en 565 Nm bij 6.500 o/m en accelereert van 0-100 km/h in 3,0 seconden, van 0-200 km/h in 9,0 seconden en haalt een topsnelheid van 310 km/u. 


"De Huracán STO is de zuiverste incarnatie van de Lamborghini Squadra Corse-erfenis, waarbij de technologieën van de Huracán Super Trofeo EVO rechtstreeks worden overgedragen en gebruik wordt gemaakt van de unieke prestatie van de Huracán GT3 EVO, die drie keer achter elkaar won in de 24 uur van Daytona", aldus Stefano Domenicali, nog even voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini vooraleer hij aan het hoofd komt te staan van de Formule 1.

Aërodynamisch lichtgewicht

De Huracán STO heeft een geheel nieuw koetswerkontwerp, waarbij het Lamborghini-profiel met de racewagens als voorbeeld is herzien om de luchtstroom te optimaliseren. 

De Huracán STO belichaamt het principe dat het Lamborghini-design altijd de functie volgt: dat geldt nog meer voor een op straat gehomologeerde auto die is geïnspireerd op een racewagen. 

De motorkap, spatborden en de voorbumper bestaan uit één enkel onderdeel: de 'cofango' die door Lamborghini ingenieurs is gemaakt, combineert de 'cofano' (motorkap) en 'parafango' (spatbord) inclusief de voorbumper, geïnspireerd op de Lamborghini Miura en meer recentelijk de Sesto Elemento. 

Nieuwe luchtkanalen op de motorkap verhogen de luchtstroom door de centrale radiator om de koeling van de motor te verbeteren en helpen bij het opwekken van downforce. De cofango bevat ook een nieuwe frontsplitter, die de luchtstroom naar de nieuw ontworpen onderzijde van de auto en naar de achterste diffusor leidt.

Een nieuw achterspatbord dat is afgeleid van de Super Trofeo EVO zorgt voor een vermindering van de de luchtweerstand en vergroot tegelijk de downforce en de algehele aërodynamische efficiëntie van de auto. Een NACA-luchtinlaat die in het achterspatbord van de STO is geïntegreerd, dient als motorluchtinlaat, waarbij het verkorte kanaal een vermindering van 30% van de statische drukverliezen mogelijk maakt.

Een geïntegreerde 'haaienvin' op de achterste motorkap verbetert het dynamische vermogen van de STO, vooral in de bochten: in dergelijke omstandigheden heeft de inkomende luchtstroom een gierhoek en de verschillende drukniveaus die door de twee kanten van de vin worden gegenereerd, hebben een positief effect op de gierstabiliteit. De vin helpt ook de luchtstroom op de vleugel recht te trekken, waardoor de efficiëntie van de vleugel tijdens het nemen van bochten toeneemt.

Door de talloze aerodynamische aanpassingen bereikt de Huracán STO het hoogste niveau van downforce in zijn klasse met volgens Lamborghini de beste aerobalans voor een achterwielaangedreven auto. De totale efficiëntie van de luchtstroom is met 37% verbeterd en er is een aanzienlijke toename van de downforce met 53% bereikt ten opzichte van de Huracán Performante.

De Huracán STO maakt in meer dan 75% van de buitenpanelen gebruik van koolstofvezel, terwijl ook het gewicht wordt verminderd via minder bevestigingspunten.

Met een droog gewicht van 1.339 kg is de Huracán STO nog 43 kg lichter dan de Huracán Performante.

De magnesium velgen zijn uitgerust met op maat gemaakte Bridgestone Potenza-banden, die verkrijgbaar zijn in twee versies: een weggerichte en een meer baangerichte.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy