dinsdag, 17 november 2020

Ford Kuga vult hybride aanbod aan met Full Hybrid

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ford Kuga vult hybride aanbod aan met Full Hybrid © Ford
Ford beleeft een moeilijke periode door de grote terugroepactie die alle Kuga Plug-in Hybrides treft, maar laat niet na om verder te gaan op de ingeslagen weg. De constructeur stelt met de Kuga Hybrid SUV nu een zelfopladende “full hybrid” voor om het gamma te vervolledigen. Die is er zowel als voorwielaandrijver als met vier aangedreven wielen.

 

2020 ford kuga fhev 3 6954De Ford Kuga HEV kan volgens Ford tussen twee tankbeurten tot 1.000 kilometer afleggen op benzine en elektriciteit, zonder dat er een stekker nodig is om de batterij op te laden. De 1,1 kWh-batterij van de zelfopladende Kuga HEV wordt namelijk automatisch bijgeladen door de 2,5-liter-benzinemotor met Atkinson-cyclus en door energie te recupereren tijdens het uitrollen of remmen. De opgeslagen energie drijft een elektromotor aan om de prestaties te verbeteren, het brandstofverbruik van de benzinemotor terug te dringen of zuiver elektrisch te rijden. De Kuga Hybrid schakelt naargelang het rijscenario automatisch over tussen de aandrijfconfiguraties. Het systeemvermogen bedraagt 190 pk en de sprint van 0 naar 100 km/h duurt bij volgas 9,1 seconden op de versie met voorwielaandrijving.

De ‘full hybrid’-aandrijving van het nieuwe model is uniek in het Ford Kuga- gamma en biedt zuiver elektrische kracht zonder dat er een externe stroombron aan te pas komt.  Als voorwielaandrijver stoot hij 118 g/km (NEDC) uit (125 g/km WLTP), met vierwielaandrijving is dat 122 g/km (NEDC) en 135 g/km (WLTP).

Voor- of vierwielaandrijving

De Kuga HEV is de eerste Kuga die zijn geëlektrificeerde aandrijving naargelang de markt combineert met de geavanceerde, intelligente vierwielaandrijving van Ford, voor een geoptimaliseerde rijervaring. Zowel de voor- als vierwielaangedreven varianten verhogen het rijplezier van de 190 pk sterke aandrijving met een gesimuleerde schakelfunctie voor de transmissie met vermogenssplitter. Die technologie werd ontwikkeld om de vertrouwde schakelovergangen van een klassieke automatische transmissie te simuleren en de bestuurder meer feedback te geven.

De Kuga HEV wordt geproduceerd in de Ford-fabriek van Valencia. De lithium- ionbatterijbatterijen van de Kuga HEV worden eveneens in Valencia geassembleerd na een investering van € 24 miljoen in een nieuwe, hypergeavanceerde batterijassemblage om de Europese elektrificeringsstrategie van Ford te ondersteunen. 

De hybride versie vervoegt de Kuga Plug-In Hybrid en EcoBlue Hybrid met 48V-batterij, alsook de traditionele benzine- en dieselmotoren en zorgt zo voor een compleet motorgamma. 

De functionaliteit van een Kuga, de flexibiliteit van een hybride 

De nieuwe Ford Kuga werd van bij het begin ontwikkeld met het oog op een ‘full hybrid’- aandrijving met benzine- en elektromotor en gebruikt een efficiënte lay-out om de ruimte en functionaliteit van de SUV te maximaliseren en het raffinement te bevorderen. 

Met de functie ‘Silent Key Start’ kan de Kuga HEV zuiver elektrisch vertrekken vanuit stilstand voor een uiterst ontspannende rijervaring, en hij heeft een brandstoftank van 54 liter. 

Het batterijpakket van 60 cellen en 1,1 kWh gebruikt een vloeistofkoeling die geen koelventilator nodig heeft en het geluidsniveau helpt te verlagen voor een nog geraffineerdere interieursfeer. Dankzij de geoptimaliseerde koeling kunnen de batterijcellen ook dicht bij elkaar worden geplaatst om de interieurruimte te vrijwaren, met meer dan 1 meter hoofdruimte voor de voorste inzittenden en tot 1.481 liter bagageruimte achter de voorzetels. Bovendien helpt een warmtewisselaar voor uitlaatgassen de motor sneller op zijn efficiëntste bedrijfstemperatuur te brengen, zodat de Kuga HEV sneller zuiver elektrisch kan rijden na een koude start en het interieur snel opwarmt om het comfort van de inzittenden te bevorderen. De verbeterde batterijprestaties dragen ook bij tot het sleepvermogen tot 1.600 kilogram voor de voorwielaangedreven versie. 

De gesimuleerde schakelfunctie – geactiveerd in de rijmodi Normal en Sport – past het motortoerental automatisch aan wanneer de snelheid van de wagen verandert om het vaak voorkomende koffiemoleneffect van continu variabele transmissies te verminderen. 

Uitrusting

De Kuga HEV kan worden besteld als Trend, Titanium, ST Line X en Vignale en biedt een brede waaier aan rijhulp-, comfort- en gemakstechnologieën. 

De standaard FordPass Connect-modem 6 stelt bestuurders in staat om snellere, minder stresserende ritten te plannen met live verkeersupdates voor het navigatiesysteem en biedt tal van functies voor een comfortabelere bezitservaring via de mobiele FordPass-app, inclusief Deuren vergrendelen/ontgrendelen, Starten vanop afstand en de Vehicle Locator. 

Een draadloze smartphonelader is eveneens standaard en op de optielijst staan nog meer geavanceerde voorzieningen, zoals het Fords SYNC 3-infotainmentsysteem, ondersteund door een centraal 8"-aanraakscherm en een hoogwaardig soundsysteem van B&O. 

Als optionele rijhulpsystemen kan hij beschikken over Adaptive Cruise Control met Stop & Go, verkeersbordenherkenning en Lane Centring om moeiteloos stop-startverkeer en snelwegritten aan te vatten en over over Active Park Assist dat volautomatisch parkeren mogelijk maakt. 

De nieuwe Rijstrookassistent met dodehoekassistent beleeft zijn werelddebuut op de Kuga. De optionele technologie controleert de dode hoek van de bestuurder op voertuigen die langs achteren naderen en kan tegensturen om de bestuurder te waarschuwen en een rijstrookwissel te ontraden wanneer er aanrijding dreigt. 

Een andere wereldprimeur voor de nieuwe Ford Kuga is het als optie verkrijgbare Intersection Assist, dat de omgeving controleert om mogelijke aanrijdingen met tegenliggers op parallelle rijstroken te detecteren. Het systeem kan ook automatisch remmen om ongevallen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken wanneer de bestuurder afdraait tussen kruisende voertuigen. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy