dinsdag, 17 november 2020

Kia Sorento nu ook als Plug-in Hybride

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Kia Sorento nu ook als Plug-in Hybride © KIA
Autonieuws reed reeds met de Sorento HEV met klassieke hybride-aandrijving en onze indrukken over die versie vind je hier heel binnenkort terug. Intussen zit Kia niet stil en maakte het nu ook meer details bekend over de plug-in hybride versie van diezelfde Sorento-SUV die -en dat is echt uitzonderlijk- zijn zeven zitplaatsen behoudt, ook met het 13,8 kWh grote batterijpack.



print cmyk 3600x2400 rear homechargeKia zal met de Sorento Plug-in Hybrid, wanneer de Europese verkoop begin 2021 van start gaat, een van de meest praktische oplaadbare hybride-SUV’s op de markt hebben. Het merk is erin geslaagd om het grote batterijpack, de brandstoftank, de verbrandingsmotor en de elektromotor te integreren in de structuur van de wagen, zodat er een maximum aan ruimte overblijft voor bagage en tot zeven inzittenden.

Onder de motorkap van de Sorento Plug-in Hybrid ligt een 1.6 T-GDi-motor (rechtstreeks ingespoten turbobenzine) die 180 pk en 265 Nm aan koppel levert. Hij wordt bijgestaan door een elektromotor die 91 pk (67 kW) en 304 Nm koppel genereert.

Samen produceren beide krachtbronnen 265 pk en 350 Nm, wat van de Plug-in Hybrid de krachtigste Sorento ooit in Europa maakt. 

De uitgekiende lay-out van de gedownsizede turbomotor onder de motorkap maakte het mogelijk om de elektromotor tussen de motor en de transmissie te positioneren. De Sorento Plug-in Hybrid kan zuiver elektrisch rijden of de elektromotor en verbrandingsmotor afwisselend laten werken om naargelang de voertuigspecificaties en de wegomstandigheden de voorwielen of de vier wielen aan te drijven.

De 13,8 kWh grote lithium-ionpolymeerbatterij bevindt zich onder de bestuurders- en passagierszetel vooraan en garandeert volgens het merk een elektrisch rijbereik van 54 kilometer (WLTP). Het batterijpack is gesandwicht tussen de interieurvloer en de ondervloer van de Sorento. In de vierwielaangedreven configuratie ligt het ‘zadelvormige’ batterijpack boven de cardanas. Die lay-out zorgt ervoor dat het batterijpack niet ten koste gaat van de interieur- of kofferruimte, zoals dat vaak het geval is bij andere oplaadbare hybridemodellen, waar de batterij waardevolle bagageruimte in beslag neemt.

Het batterijpack omvat een onafhankelijke waterkoeling voor een optimaal warmtebeheer en een maximale efficiëntie.

Het feit dat de batterij laag in het midden van het koetswerk zit, tussen de twee assen in, verlaagt het zwaartepunt en optimaliseert de gewichtsverdeling. 

De 67 liter grote brandstoftank van de Sorento PHEV bevindt zich onder de tweede zetelrij, terwijl de 3,3 kW-boordlader zich onder de koffervloer bevindt. Dankzij de positionering van deze componenten genieten passagiers op de derde rij nog steeds van voldoende beenruimte en een comfortabele zitpositie, terwijl ook de laadruimte nog aanzienlijk is.

Ruimte voor zeven plus bagage

De Sorento biedt ruim plaats aan zeven inzittenden. Bovendien heeft hij een van de grootste bagagevolumes in zijn klasse – tot 809 liter voor modellen met zeven zitplaatsen (met de derde zetelrij neergeklapt) of 898 liter voor modellen met vijf zitplaatsen, naargelang de uitvoering.

Met de zeven zetels op hun plaats biedt de 175 liter grote bagageruimte nog genoeg plaats voor een picknickmand, wat buitenuitrusting of een paar weekendtassen voor een daguitstap met het hele gezin. 

De twee stoelen van de derde zetelrij (50:50) laten zich gemakkelijk afzonderlijk neerklappen met hendels in de open achterklep om een volledig vlakke koffervloer te creëren. Ook de twee delen (60:40) van de neerklapbare tweede zetelrij zijn eenvoudig neer te klappen om langere, grotere vrachten te vervoeren, zoals sportuitrusting of zelfbouwmeubelen voor klanten die meer met hun interieur bezig zijn.

Ook fiscaal een “echte” plug-in hybride

Bij zijn lancering in het begin van 2021 wordt de Sorento Plug-in Hybrid een van de weinige oplaadbare hybride-SUV’s met zeven plaatsen op de markt, en zeker een van de meest praktische. De Europese verkoop zal op verscheidene markten van start gaan in het eerste kwartaal van 2021 en de auto zal tegen het einde van dit jaar in nagenoeg alle Kia-markten kunnen worden besteld. In Europa wordt hij standaard verkocht met de unieke Kia-garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer.

De CO2-uitstoot blijft in elk geval onder de 50 g (WLTP 39-43 g/km en NEDC 36-40 g/km) en de batterij is bovendien voldoende groot om in alle configuraties een optimale fiscale aftrekbaarheid van 100% te garanderen, in combinatie met een laag VAA.

De catalogusprijs van de More ligt op € 55.090 inclusief btw, voor de Sense-topuitvoering met alle mogelijke uitrusting standaard vraagt Kia € 59.090 inclusief btw. Dat is zo’n € 4.000 meer dan de klassieke hybride-uitvoering die fiscaal een stuk minder aantrekkelijk is, waardoor het prijsverschil door zelfstandigen en bedrijven snel gecompenseerd zal worden.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy