woensdag, 04 november 2020

De nieuwe VW Golf R doet het met 320 pk!

De nieuwe VW Golf R doet het met 320 pk! © Volkswagen AG
Na een lange teasercampagne presenteert VW vandaag de nieuwe Golf R. De nieuwe hot hatch van Volkswagen levert 320 pk en sprint in 4,7 seconden van 0-100 km/u en met het optionele R-Performance pakket klokt hij een topsnelheid van 270 km/u. 



volkswagengolfr2Het front is helemaal ‘R’, met de R-voorbumper met splitter, grote luchtinlaten en zijdelingse luchtgeleiders. Een andere bekende highlight is de blauwe strip bovenin de grille. Bij het openen en sluiten van de deuren projecteren de spiegels het R-logo op de grond. 18 inch ‘Jerez’ lichtmetalen velgen zijn standaard, optioneel zijn 19 inch exemplaren leverbaar. Er is zelfs een speciale bandenset met semi-slicks voor circuitgebruik beschikbaar.

volkswagengolfr7

In de achterbumper is een diffuser in hoogglans zwart geïntegreerd waarin dubbele verchroomde uitlaatpijpen zijn opgenomen. Optioneel is een titanium Akrapovič-uitlaatsysteem beschikbaar. Dit zorgt voor een nog intensere sound en een gewichtsbesparing van 7 kg. 

De Golf R heeft een 2.0 TSI van de vierde generatie, die goed is voor 320 pk en een koppel van 420 Nm. De direct ingespoten motor met variabele kleptiming is door een zeer efficiënt warmtemanagement snel op temperatuur. Dit vermindert de interne weerstand en draagt bij aan gunstige verbruikscijfers. De aandrijfkracht wordt via een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling overgebracht op de vier aangedreven wielen van het 4MOTION-systeem. De verdeling van de aandrijfkracht tussen de voor- en achteras is variabel en dankzij R-Performance Torque Vectoring geldt dat ook voor de aandrijfkrachtverdeling tussen de twee wielen op de achteras. Hierdoor is bijvoorbeeld onderstuur te onderdrukken. Dat leidt tot een nog dynamischer weggedrag en dus maximaal rijplezier. 

Met het optionele R-Performance-pakket is de Golf R goed voor een topsnelheid van 270 km/u (standaard: 250 km/u). In dit pakket zijn naast de rijstanden Comfort, Sport en Race ook de profielen Drift en Special inbegrepen. ‘Special’ staat ook bekend als de Nürburgring-stand. De relatief zachte onderstel-setup hiervan is namelijk perfect om het golvende de wegdek van de Nürburgring Nordschleife te kunnen volgen en het automatische terugschakelen van de DSG-transmissie gebeurt op basis van de remdruk. Afhankelijk van de zijdelingse acceleratie en de snelheid waarmee het gaspedaal wordt losgelaten (fast-off) houdt de DSG-transmissie bovendien de ingeschakelde versnelling vast. In de Special-modus rondt de Golf R de 20,8 kilometer lange Nordschleife zo’n 17 seconden sneller dan zijn voorganger. De Drift-modus maakt met een specifieke aandrijfkrachtverdeling drifts op circuits mogelijk. Om ervoor te zorgen dat deze modus alleen op een afgesloten circuit of terrein wordt ingeschakeld, vraagt het infotainmentsysteem om een bevestiging. Pas daarna wordt de driftmodus geactiveerd. 
volkswagengolfr4Digitaal interieur 

De nieuwe Golf R wordt standaard geleverd met de Digital Cockpit Pro, het volledig digitale instrumentarium en het Discover Media infotainmentsysteem met 10 inch scherm, navigatie en voice control (stembediening). Als de auto wordt ontgrendeld, worden de inzittenden onthaald met een speciaal R-welkomstscherm. De Digital Cockpit Pro heeft diverse weergavemogelijkheden, waaronder de unieke ‘Sport Skin’, waarbij een grote ronde toerenteller met R-logo letterlijk centraal staat. Ook de R-View met digitale 3D-weergave is nieuw. Opvallend hierbij is de horizontale toerenteller aan de bovenste rand van het display. Deze geeft het toerental in vakken van 0-8 weer. Dit correspondeert met toerentallen van 0-8.000. Wanneer voor de DSG-transmissie de handmatige modus is geselecteerd, geeft dit display met ‘shift-lights’ overschakeladviezen. Deze bewijzen hun nut vooral bij circuitgebruik. In Special- en Drift-modus is de automatische opschakelfunctie namelijk altijd uitgeschakeld. De Digital Cockpit Pro kan ook belangrijke gegevens als de turbodruk, de versnellingsbaktemperatuur, het actuele vermogen en koppel, de G-krachten en de verdeling van de aandrijfkracht weergeven. Uiteraard is ook een laptimer voor circuitgebruik inbegrepen. 
volkswagengolfr5

R-sfeer 

De bestuurder en voorpassagier zitten in de nieuwe Golf R in sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Het centrale gedeelte van het meubilair is bekleed met Sardegna-stof in zwart en blauw. De buitenzijde van de stoelen is bekleed met ArtVelours. Optioneel is zwarte nappalederen bekleding met carbonlook-elementen en blauwe accenten leverbaar.

De Golf R is er niet alleen in de R-kleur Lapiz Blauw Metallic, maar ook in Pure White of Deep Black pareleffect. 

De nieuwe Volkswagen Golf R is vanaf december bestelbaar.

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy