vrijdag, 30 oktober 2020

Waterstof is nonsens, zegt Volkswagen

Geschreven door  Dieter Quartier
Waterstof is nonsens, zegt Volkswagen © Volkswagen AG
De Duitse autobouwerfederatie VDA wil dat de Duitse overheid groene waterstof en duurzame synthetische brandstoffen (e-fuels) doorduwt als oplossing om de klimaatdoelstellingen te halen. Volkswagen is het daar resoluut me oneens en zegt dat waterstof absoluut inefficiënt en “een verspilling van schone energie” is.


In Duitsland woedt en verhitte discussie over hernieuwbare energie tussen Volkswagen en de andere autoconstructeurs. In navolging van de Europese richtlijn rond hernieuwbare energie wil het Duitse federale ministerie van milieu een kredietmarkt creëren om de concurrentie tussen elektriciteit, biobrandstoffen en waterstof als groene vervoersbrandstoffen mogelijk te maken. In Nederland en Californië bestaan al dergelijke kredietmechanismen voor elektriciteit, terwijl Frankrijk gelijkaardige plannen heeft.  

De VDA (de Duitse autobouwerfederatie) verwerpt het voorstel van de Duitse regering en roept in plaats daarvan op om waterstof en e-fuels voor het wegvervoer wettelijk door te duwen. E-fuels – synthetische brandstoffen die met behulp van hernieuwbare energie gemaakt worden van CO2 uit de atmosfeer – maken het mogelijk om gewone verbrandingsmotoren te blijven bouwen en ze toch klimaatneutraal te laten werken. De CO2 de ze uitstoten, werd immers eerst aan de lucht onttrokken, zodat de balans nul is – aldus de theorie. Dat de Duitse autobouwers voor deze oplossing zijn, hoeft niet te verwonderen: ze hopen op die manier de (dure) elektrische boot een beetje af te kunnen houden.

Het grootste lid van de VDA, Volkswagen, loopt echter niet in de VDA-pas en gaat zelfs regelrecht in tegen het voorstel van de federatie. Het vindt waterstofauto's en -vrachtwagens een verspilling van schone elektriciteit. In de verklaring van VW wordt het “zogenaamde potentieel van deze alternatieven voor vloeibare brandstoffen [...] enorm overschat". De groep voegde eraan toe dat de productie van synthetische brandstoffen uit overtollige hernieuwbare energiebronnen "complex, kostenintensief, niet erg klimaatefficiënt en weinig rendementsvol" is.

Waterstofcritici vallen Volkswagen bij. Zelfs de milieulobbygroep Transport&Environment heeft kritische bedenkingen bij het pushen van H2. "De VDA leeft in een fantasiewereld en is zojuist tot de orde geroepen door haar grootste lid. De voorstellen van de VDA voor massale hoeveelheden waterstof en e-fuels voor auto's en vrachtwagens zijn inderdaad onzinnig. Er komt niets van in huis en het is gewoon een manier om politici in verwarring te brengen. Dat ze met harde cijfers en concrete ambities komen. Deze utopische brandstofprogramma’s zullen de elektrische revolutie niet kunnen stoppen,” aldus Jekaterina Boening, senior policy manager bij T&E. 

Dat VW waterstof afdoet als een slechte oplossing, is dan ook weer niet meer dan logisch. Het heeft immers miljarden euro’s geïnvesteerd in elektromobiliteit. De toekomst van de groep zal bepaald worden door het succes van modellen als de VW ID3, ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron en dies meer.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy