maandag, 26 oktober 2020

Elektrische Fiat 500 ook als ‘3+1’ met suicide door

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische Fiat 500 ook als ‘3+1’ met suicide door © FCA
Fans van de Trepiuno conceptcar uit 2004 zien hun droom eindelijk werkelijkheid worden: hij verschijnt ten tonele als derde koetswerkvariant van de nieuwe, elektrische 500. 


Geen fan van de cabrio? Vind je de hatchback niet origineel of praktisch genoeg? Dan kun je voortaan kiezen voor de 3+1 (tre più uno), die in de stijl van de vorige Mini Clubman over een extra deurtje beschikt dat achteraan scharniert. Een suicide door dus, die de toegang tot de achterbank een stuk vergemakkelijkt en een leuke designtoets toevoegt door het ontbreken van een middenstijl.

Met het deurtje dicht is er geen verschil met de andere 500: hij heeft dezelfde stijl en dezelfde afmetingen en weegt slechts 30 kg meer, zonder effect op het rijgedrag of het energieverbruik van de auto.

Drie uitrustingsversies, twee batterijen

Net als de cabrio en hatchback wordt de nieuwe 500 3+1 bij de lancering aangeboden als gelimiteerde "la Prima"-editie, die zich onderscheidt door zijn stijl, uitrusting en technologie. Wie aan al die luxe en goodies geen boodschap heeft en bereid is om te wachten tot het najaar van 2021 heeft de keuze uit drie standaardversie: Action, Passion en Icon genaamd. 

De Action is de instapversie en beschikt over een lithium-ionbatterij van 23,8 kWh, die een actieradius van meer dan 180 km in de WLTP-cyclus biedt, of meer dan 240 km wanneer alleen in de stad wordt gereden. De motor is 70 kW sterk en staat garant voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 9,5 seconden. 

De Passion is de middenversie van de nieuwe elektrische 500 en krijgt een zwaardere batterij mee, die goed is voor een rijbereik van 320 km (WLTP). Hij kan snelladen aan 85 kW, zodat in 35 minuten tot 80% state of charge geladen kan worden, of tot 50 km - de gemiddelde dagelijkse afgelegde afstand - in ongeveer 5 minuten. Hij pitst ook een half secondje van de sprinttijd naar honderd af dankzij zijn motor van 87 kW. 

Ook de topversie krijgt de grote batterij en sterkere motor mee. Hij is erg luxueus uitgerust op alle vlakken en valt aan de binnenzijde te herkennen aan het dashboard in koetswerkkleur of in houteffect. 

De Belgische prijzen zijn nog niet bekend – behalve dan voor La Prima, die € 34.900 kost in hatchbackversie en in het voorjaar van 2021 wordt geleverd. In Nederland kost de basisversie € 24.900, terwijl La Prima daar voor € 35.900 in de prijslijst staat. Logischerwijs zou de instapper bij ons dus € 23.900 moeten kosten. Wat dat leuke extra deurtje betreft: je moet er € 2.000 extra voor over hebben – een supplement dat zijn verkoopsucces allicht enigszins zal temperen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy