woensdag, 21 oktober 2020

De Hummer is terug – en hij is elektrisch!

Geschreven door  Dieter Quartier
De Hummer is terug – en hij is elektrisch! © GM
Weinig auto’s zaaiden zoveel tweespalt als de brandstofzwelgende, oorspronkelijk voor het leger ontwikkelde H1, H2 en H3. GMC onthult nu de opvolger, die nog steeds een ‘asociaal’ formaat heeft en alles verslindt wat zijn pad kruist, maar intussen wel bezorgd is om het milieu. Hij wordt immers aangedreven door drie elektromotoren, die samen goed zijn voor 1.000 pk en een slordige 1.500 Nm.


De nieuwe Humvee lijkt nu al een succes te zijn in Amerika, waar klanten in zuivere Tesla-stijl een voorschot kunnen betalen om er eentje te reserveren. De ‘2022 Hummer EV’ is onmiddellijk herkenbaar, met name door zijn platte en brede proporties, zijn stroomlijn van een garagepoort, maar ook door zijn ‘radiatorrooster’ (dat er geen is) met de zes letters van het model, die gescheiden worden door verticale spijlen. De achterpartij wordt gevormd door een laadbak, die kan worden afgedekt met een elektrisch bedienbaar zeil om de inhoud ervan te beschermen en de stroomlijn te verbeteren (ha!).

Cabrioliefhebbers zullen blij zijn met het Infinity Roof, dat uit drie transparante panelen bestaat die je kunt verwijderen en in de frunk (de koffer in de snuit) opbergen. Zelfs de achterruit kan elektrisch naar beneden worden geschoven voor nog meer frisse lucht. Deze open constructie was volgens GM mogelijk dankzij het uitzonderlijk stijve platform, dat tegen een redelijk stootje bestand is. 

Het interieur oogt ook nog steeds vrij simplistisch en massief, maar gaat getooid met het nec plus ultra inzake infotainment. Voor de bestuurder strekt zich een display uit van 12,3 inch, terwijl het centrale aanraakscherm in het dashboard 13,4 duim groot is. De terreinfreaks kunnen opteren voor de UltraVision camera’s voor- en achteraan die je precies vertellen wat er zich onder de auto afspeelt. Handig ook bij het parkeren, lijkt ons.

En de prestaties? Wel, die zijn mindblowing. Van nul naar honderd zou moeten lukken in drie seconden dankzij drie elektromotoren, die samen 746 kW (1.000 pk) leveren. GM heeft het daarnaast over 11,500 pound-feet aan koppel, wat omgerekend een dikke 15.000 Nm zou zijn, maar wij gaan ervan uit dat er een nulletje te veel staat en dat het 1.150 lbft en dus zo’n 1.500 Nm zal zijn. Over de batterijgrootte zegt GM nog niets, maar de elektrische Hummer zou 350 mijl (560 km) ver moeten geraken volgens de strenge Amerikaanse meetcyclus. Onder WLTP zou dat wel eens meer dan 600 km kunnen zijn. Snelladen kan hij aan 350 kW.     

GM beweert ook dat de Hummer EV overweg kan met verticale obstakels die 18 inch (een kleine 46 cm) boven de grond uittorenen. Een afgezaagde boomstam zou-ie dus moeten verslinden als een tandenstoker. Ook een riviertje tot 66 cm (2 voet) diep doorwaadt hij probleemloos. 

Wat hij moet kosten? De Edition 1 wisselt voor $ 112.595 van eigenaar in de V.S. Deze full-option versie staat over een jaartje bij de dealers. In de herfst van 2022 wordt het gamma uitgebreid met de EV3X, die zo’n $ 13.000 minder zal kosten. In het voorjaar van 2023 volgt de EV2X, die de prijs met nog eens $ 10.000 drukt, maar daarvoor wel afscheid neemt van een van de drie elektromotoren. Of de elektrische Hummer ooit bij ons zal geraken, is nog maar de vraag. GM is immers niet vertegenwoordigd in Europa. We kunnen ons echter voorstellen dat er wel wat autobedrijven zullen zijn die er brood in zien en hem op eigen houtje importeren en aanbieden aan gegadigden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy