vrijdag, 16 oktober 2020

Elektrische Twingo: betaalbare uitstootloze stadsmus

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische Twingo: betaalbare uitstootloze stadsmus © Groupe Renault
Wie maximaal € 20.000 wil uitgeven en geen nood heeft aan 300 km rijbereik kan voortaan terecht bij de nieuwe Renault Twingo Z.E. Die werpt zich op als een te duchten concurrent voor de VW e-Up en zijn confraters met Seat- en Skoda-badge.

 

De Zoé kende een moeizame start bij Renault, maar is sinds de facelift van 2019 en de grotere batterij die daarmee gepaard ging uitgegroeid tot een besteller in het segment van de kleine elektrische voertuigen. In het eerste halfjaar van 2020 stond hij zelfs op de eerste plaats in het Europese klassement van alle elektrische modellen samen.  

Volgens Renault is er nog plaats voor een nieuwe concurrent in het segment onder de Zoé, dat vandaag gedomineerd wordt door de VW e-Up en zijn Skoda- en Seat-afgeleiden. Vandaar dus dat er van de Twingo alsnog een Z.E.-versie wordt gelanceerd. En inderdaad, die deelt zijn technische basis met de Smart EQ ForFour.

In vergelijking met die laatste is de Twingo Electric wel € 4.750 goedkoper, terwijl hij een grotere batterij (22 kWh) krijgt. Voor alle duidelijkheid: die accu is in de verkoopprijs van € 19.750 inbegrepen en kun je in tegenstelling tot bij de Zoé niet huren. Ter vergelijking: de Seat Mii Electric – de goedkoopste van het voorgenoemde VW-trio – kost €21.190, maar dan krijg je wel bijna 36 kWh aan lithium-ioncellen.

11 2020 Renault Twingo Electric

22 kWh voor 190 km

In de onderbuik van de Twingo ligt dus een batterij van 22 kWh die een beroep doet op de jongste generatie van lithium-ioncellen, die werd ontwikkeld in samenwerking met LG Chem. Het thermische beheer wordt verzekerd door waterkoeling, een primeur voor het Renault Z.E.-gamma. En met de Caméléon-lader die Groupe Renault heeft ontwikkeld voor de Zoé kunnen de batterijen van Twingo Electric optimaal worden opgeladen aan alle laadpalen op wisselstroom (AC) tot 22 kWh. Dat is een absolute troef. Nadeel is wel dat de Twingo niet kan laden aan een snellader.

De 60 kW (82 pk) sterke elektromotor van de Twingo Electric levert een maximumkoppel van 160 Nm dat onmiddellijk ter beschikking staat. Zo geniet de bestuurder krachtige en stille acceleraties en hernemingen vanaf de laagste toerentallen. De sprint van 0 tot 50 km/h wordt afgehaspeld in nauwelijks 4 seconden en met zijn topsnelheid van 135 km/u leent hij zich evenzeer voor expreswegen en snelwegen.

Over de gemengde WLTP-cyclus haalt de Twingo Electric een rijbereik van 190 km in de normale modus en 225 km in de Eco-stand, die het vermogen en de topsnelheid aftopt. Wie zich tot de stad beperkt en zuinig rijdt, moet 275 km ver kunnen geraken met een volle batterij.

Laadbeheer

Uiteraard kun je het laden van je Twingo Z.E. vanop afstand managen. Daarvoor heeft Renault de MY Renault-app ontwikkeld. Er wordt ook een laadhistoriek bijgehouden, die de bestuurder later rechtstreeks op de app kan raadplegen. 

In als je een lange rit voor de boeg hebt, kun je via een routeplanner je reisweg simuleren op de MY Renault-app en de nodige laadpalen vinden of zelfs een visuele voorstelling opvragen van zijn rijbereik met één laadbeurt. De navigatiefuncties zijn eveneens uitgebreid op de elektrische versie. De actieradius van de wagen wordt in real time weergegeven, in Standaard- en in Eco-modus. De kaart toont op verzoek de oplaadstations en hun beschikbaarheid – in realtime.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy