zaterdag, 26 september 2020

Audi presenteert de Q5 Sportback

Audi presenteert de Q5 Sportback © Audi AG
Nieuwe dag, nieuwe SUV, ook op zaterdag. Audi’s derde SUV-coupé Sportback wordt in de eerste helft van 2021 aan het modellengamma toegevoegd.




audiq5sportback3

De Audi Q5 Sportback is een echte eyecatcher. Expressieve elementen als de robuuste bumpers en grote luchtroosters naast de Singleframe-grille zetten de elegante lijnvoering en vloeiend aflopende dakpartij extra aan. De Q5 Sportback krijgt innovatieve digitale OLED-achterlichten. Elke lichtunit heeft drie OLED’s die zijn opgebouwd uit zes individueel te schakelen segmenten. De koper kan kiezen uit drie verschillende lichtdesigns. In de ‘dynamic’-stand van het Audi drive select-systeem hebben de achterlichten een extra sportieve signatuur. De OLED-achterlichten vergroten bovendien de veiligheid: als de stilstaande Q5 Sportback binnen 2 meter van achteren door een andere verkeersdeelnemer wordt genaderd, lichten ze ter waarschuwing automatisch op.

q5sbsneak43217
Digitaal en intuïtief

Met een lengte van 4,69 meter is de Q5 Sportback 7 millimeter langer dan zijn Q5 zustermodel; de hoogte en breedte zijn identiek. Dankzij een wielbasis van 2,82 meter biedt de Q5 Sportback veel binnenruimte. Het zakelijke en ruimtelijke interieur is optioneel te verfraaien met sportstoelen uit de Business edition of het sportieve ‘S line’ interieur van de S edition-uitvoering.

audiq5sportback8

‘Hé Audi’

Net als de vernieuwde Q5 maakt ook de Audi Q5 Sportback gebruik van MIB 3, het modulaire infotainmentsysteem van de derde generatie. Een Virtual cockpit met een 12,3 inch beeldscherm en head-up display zijn optioneel. Het MMI navigatie plus infotainmentsysteem komt met een 10,1 inch touchscreen en maakt voor spraakbediening gebruik van gegevens uit de cloud. Het systeem is te activeren met een knop op het stuur of door ‘Hé Audi’ te zeggen. De Audi Q5 Sportback maakt bovendien gebruik van car-to-x communicatie. Hiermee wordt de bestuurder gewaarschuwd voor naderend gevaar, zoals een voertuig met pech, een ongeval, een naderende file of een glad wegdek.

Flexibele ruimte-indeling: achterbank plus

De bagageruimte varieert in inhoud van 510 tot 1.480 liter. De Q5 Sportback is leverbaar met de achterbank plus, die in lengterichting verschuifbaar is en over een verstelbare rugleuning beschikt. Met de bank volledig naar voren groeit de bagageruimte 60 liter, tot een maximum van 570 liter. Met de bank volledig naar achteren geschoven profiteren de passagiers van het extra zitcomfort. Een elektrische achterklep is standaard. 

Het motorenpalet: twee TFSI- en drie TDI-motoren

De Q5 Sportback komt in Europa op de markt met een krachtige tweeliter viercilinderdiesel. Met 150 kW (204 pk) en 400 Nm aan koppel wordt hij gecombineerd met een S tronic-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en quattro ultra-technologie. Het mild-hybride systeem vergroot de efficiëntie. Wanneer wordt geremd staat de riemaangedreven alternator in voor een deel van de remkracht en slaat hij de op die manier opgewekte stroom op in een lithium-ionbatterij. De Q5 Sportback kan ook uitrollen met uitgeschakelde motor. De soepele start-stopmodus wordt actief zodra de auto nog 22 km/u rijdt. De krachtige dieselmotor is niet enkel efficiënt maar ook schoon. Hij voldoet aan de jongste uitstootnorm Euro 6d-ISC-FCM of EU 6 AP. Dankzij een twindosing-systeem met dubbele AdBlue-injectie wordt de uitstoot van stokstofoxide nog verder gereduceerd in functie van de respectieve werkingssituatie. De ureumoplossing wordt in elk van beide SCR-katalysatoren geïnjecteerd die achter elkaar zijn opgesteld in het uitlaatsysteem: een dicht bij het uitlaatkanaal en een tweede verder weg van de motor in het uitlaatsysteem.

Andere motorversies volgen na de lancering van de Q5 Sportback: een tweede variant van de viercilinder TDI, een V6 TDI en twee 2.0-viercilinder TFSI-motoren. Net zoals de succesvolle Q5 zal de Q5 Sportback ook worden aangeboden met een plug-inhybride aandrijflijn in twee vermogensversies. Het aanbod zal bovendien worden vervolledigd met een SQ5 Sportback.Extra bodemvrijheid op onverhard: adaptive air suspension

Het standaard sportonderstel biedt een direct contactgevoel. Met de soepele adaptive air suspension kan met de bodemvrijheid worden gespeeld: 45 mm omhoog voor offroadgebruik, of 15 mm omlaag bij hoge snelheden, voor een lagere luchtweerstand en betere wegligging door het lagere zwaartepunt. Hill descent control biedt extra veiligheid bij een afdaling in het terrein. Met de optionele dynamic steering heeft het stuurhuis een variabele overbrenging. Bij lage snelheden zijn minder omwentelingen nodig om de voorwielen te verdraaien, op hogere snelheden wordt de overbrenging minder direct, wat een positief effect heeft op de koersstabiliteit. Er is keuze uit 21 velgdesigns, met een diameter tussen de 18 en 21 inch.

Marktintroductie: eerste helft van 2021

De Audi Q5 Sportback rijdt van de assemblagelijn in de fabriek van San José Chiapa in Mexico en komt in de eerste helft van 2021 internationaal op de markt. Voor de Chinese markt zal het model in CKD-productie worden gebouwd in de Changchun-fabriek.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy