woensdag, 16 september 2020

Bloedmooi, maar niet voor ons: de nieuwe Nissan Z Proto

Bloedmooi, maar niet voor ons: de nieuwe Nissan Z Proto © Nissan
Nissan onthulde de Z Proto tijdens een virtueel evenement dat over de hele wereld werd uitgezonden vanuit het Nissan-paviljoen in Yokohama. Nissan ontwikkelde de sportauto compleet nieuw en kondigde hem in mei 2020 voor het eerst aan in een video met de naam ‘Nissan A-Z’. Deze Z Proto, die er overigens al zo goed als productierijp uitziet komt helaas niet naar Europa. 



Door een krimpende Europese markt voor sportwagens en specifieke emissievoorschriften kon Nissan echter geen levensvatbare businesscase bouwen voor de introductie van de productieversie van de volgende generatie Z in Europa. In Europa blijven de prioriteiten van Nissan bij het streven naar het vernieuwen van het crossover gamma en het versnellen van de elektrificatie strategie van het gamma.



200916 01 005

Exterieur: verleden ontmoet toekomst

De Nissan Z Proto werd volledig door een designteam in Japan ontwikkeld. De auto heeft een fris, aantrekkelijk uiterlijk dat respect uitstraalt voor de originele Z. De sportcoupé is gespoten in een felgele parelmoerlak – als eerbetoon aan een populaire kleur van zowel de eerste generatie Z (S30) als de 300ZX (Z32) – in combinatie met een zwart dak.

200916 01 008 1

De vorm van de motorkap en de enigszins gekantelde, druppelvormige ledkoplampen verwijzen onmiskenbaar naar de originele Z. De afmetingen van het rechthoekige radiatorrooster zijn vergelijkbaar met die van de huidige Nissan 370Z. De toevoeging van ovale radiatorvinnen zorgt voor een moderne look. De vorm straalt elegante sportiviteit uit.

200916 01 011 1

Van opzij gezien is de link tussen de Z Proto en de originele Z het opvallendst. De daklijn loopt vloeiend af naar de afgekapte achterzijde. Daardoor ontstaat het onderscheidende Z-profiel, vergelijkbaar met dat van de eerste generatie Z, waarvan de bovenrand van de achterkant iets lager was dan het hoogste punt van het voorspatbord. Dat gaf de Z zijn unieke silhouet. De kenmerkende overgang van de achterste zijruit naar de lage achterzijde draagt bij aan het effect.

200916 01 010 1

Voor de achterkant is inspiratie geput uit de achterlichten van de 300ZX (Z32), opnieuw geïnterpreteerd voor de moderne wereld. De heldere ledachterlichten zijn geplaatst in een rechthoekig zwart paneel dat zich uitstrekt over de hele achterkant en rond de hoeken van de carrosserie. De zijskirts, voorspoiler en het achterpaneel zijn gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel. Om het af te maken, installeert Nissan sportieve, lichtmetalen 19-inchvelgen en een dubbele uitlaat.
200916 01 020 1

Het interieur van de Z Proto omsluit de bestuurder en passagier innig. Het combineert moderne technologie naadloos met vintage Z-accenten. Het interieurontwerpteam zocht advies bij grote namen uit de professionele autosport om de Z Proto het ideale sportauto-interieur te geven dat geschikt is voor straat- en circuitgebruik. Dat is te zien aan het instrumentarium in de Z Proto. Alle vitale informatie is af te lezen op een 12,3-inch digitaal dashboard. De lay-out is zodanig dat de bestuurder alle informatie in een oogopslag in zich kan opnemen, inclusief de schakelindicator op de twaalfuurpositie.

200916 01 023 1

Rond het nieuwe, diepe sportstuur kan de bestuurder alle functies eenvoudig bereiken, terwijl het stuur tegelijkertijd vintage oogt. Overal in het interieur zijn gele accenten te zien, inclusief de stiksels rond het instrumentenpaneel. Ook de stoelen zijn voorzien van gele accenten en van een gelaagde gradatiestreep in het midden, om een diepte-effect te creëren.

200916 01 026 1

Sportautoplezier: een opwindende, dynamische atleet

De originele Z had als doel zoveel mogelijk mensen het plezier en de opwinding van het bezit van een sportauto geven. Hiroshi Tamura, Hoofd-Productspecialist van de Z Proto: “De Z is altijd een sterke, dynamische performer geweest, waardoor het voor klanten gemakkelijk is om van zijn capaciteiten te genieten en zich optimaal verbonden te voelen met de auto. Dit is zo in alle generaties en dit is ook wat ons drijft om te innoveren en nieuwe normen te stellen.”

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy