dinsdag, 15 september 2020

Vernieuwde Jaguar F-Pace nu ook als hybride

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vernieuwde Jaguar F-Pace nu ook als hybride © JLR
Jaguar trekt vandaag het doek van de vernieuwde F-Pace-SUV. Hij kreeg een aangepast koetswerkdesign, een volledig nieuw interieur, nieuwe connectiviteitsfuncties en bovenal een doorgedreven update van de aandrijvingen, met voor het eerst een elektrische hybride aandrijflijn.



Jag F PACE 21MY 15 Studio Exterior Front PHEV 150920

Het nieuwe koetswerkdesign geeft de F-Pace volgens Jaguar een strakkere, meer zelfzekere présence, met een nieuwe sierlijke motorkap met bredere 'power bulge' en vloeiendere, preciezer getekende vlakken. De nieuwe motorkap versterkt ook de strakkere afwerking door het aantal sluitlijnen aan de voorkant van de wagen te beperken.

Het radiatorrooster werd groter en is voorzien van de op het klassieke Jaguar-logo geïnspireerde 'diamant', terwijl de luchtsleuven in de flanken nu voorzien zijn van het Leaper-embleem. Een nieuwe voorbumper met nieuw ontworpen luchtinlaten en donkere honingraatdetails maken de nieuwe F-Pace visueel breder.

Jag F PACE 21MY 20 Location Static 04 Detail 150920

De nieuwe, uiterst fijne viervoudige led-koplampen met 'Double J'-dagrijlichten (DRL), die als optie verkrijgbaar zijn met Pixel-ledtechnologie, zorgen voor een helderder licht. 

Jag F PACE 21MY 23 Location Static 07 Detail 150920

Achteraan zijn de nieuwe 'slimline' lampen voorzien van Jaguar's dubbele ‘Chicane'-signatuur om de breedte van de wagen te accentueren. Het nieuwe bumperdesign en de nieuwe achterklep zorgen voor een meer zelfverzekerde uitstraling.

Jag F PACE 21MY 03 Location Interior 12 150920

Volkomen nieuw interieur

Het nieuwe cockpitdesign is dynamischer en meer op de bestuurder gericht. De nieuwe sportieve middenconsole, waarin een optionele draadloze lader en een grotere bergruimte ingewerkt zijn, heeft een vloeiend profiel dat tot aan het instrumentenpaneel omhoog loopt.

Jag F PACE 21MY 01 Location Interior 16 150920

Het hart van het nieuwe interieur is het naadloos ingebouwde, centraal gemonteerde en gebogen HD-aanraakscherm van 11,4”. Via dat scherm wordt het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem bediend. 

De nieuwe deurpanelen, met nieuwe 360°-handgrepen, zijn vlotter toegankelijk en bieden meer opbergruimte voor drankflessen en andere voorwerpen, terwijl de elektrische raamschakelaars zijn verplaatst van de bovenkant van de deurrand naar onderen, waar ze gemakkelijker bereikbaar zijn voor de inzittenden.

De nieuwe zetels zijn voorzien van bredere kussens, nieuwe massagefuncties en van grotere zones met verwarming en koeling. 

Een reeks van geavanceerde technologieën verzekert de gezondheid en het welzijn van alle inzittenden. De ionisatie van de interieurlucht verbetert de luchtkwaliteit in het interieur door middel van nanotechnologie, die allergenen en onaangename geuren verwijdert. Het systeem omvat nu ook een PM2,5-filter die ultrafijne deeltjes opvangt om de gezondheid en het welzijn van de inzittenden te verbeteren. De klant kan het systeem eenvoudigweg activeren door op de knop 'Purify' te drukken.

Oplaadbare hybridetechnologie en -prestaties

De nieuwe F-Pace is verkrijgbaar met de P400e PHEV-aandrijflijn en de nieuwste vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren uit de Ingenium-familie. De 'mild hybrid'-uitvoering (MHEV) is ook voor het eerst beschikbaar voor bepaalde motoren. Alle F-Pace-modellen zijn voorzien van vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.

Als diesel zijn er twee tweeliter MHEV-viercilinder turbo’s met 163 en 204 pk. Er is ook een turbodiesel met mild hybridtechnologie en zes cilinders die 300 pk levert en een exact even krachtige drieliter zescilinder diesel zonder mild hybride technologie. Het is niet meteen duidelijk waarom Jaguar beide motoren in het aanbod houdt.

Bij de benzines is er een 2.0 viercilinder-turbomotor van 250 pk, en zijn er twee mild hybride zescilinders van 3 liter met respectievelijk 340 pk en 400 pk. 

Het nieuwe 2.0-liter viercilinder PHEV-model puurt een gecombineerd vermogen van 404 pk en 640 Nm uit zijn benzinemotor en elektromotor van 105 kW. De elektromotor wordt aangedreven door een 17,1 kWh sterke lithium-ionbatterij en draagt bij tot een CO2-uitstoot vanaf 49 g/km en een brandverbruik vanaf  2,2 l/100 km, en indrukwekkende prestatiecijfers van 0-100 km/h in 5,3 seconden. Met 49g aan WLTP-CO2-uitstoot zit de PHEV erg dicht bij de kritische 50 g-grens, het zal voor professionals dus opletten worden bij het bestellen om ervoor te zorgen dat ze niet over de 50 gram gaan om zo niet geconfronteerd te worden met een “fake hybride”.

Volledig opgeladen kan de nieuwe P400e tot 53 km volledig elektrisch rijden. Met snelladen (32 kW DC) kan hij in 30 minuten van 0 tot 80 procent opladen, terwijl een wallbox van 7kW thuis in slechts een uur en 40 minuten van 0 tot 80 procent kan opladen.

De geavanceerde MHEV-technologie, die beschikbaar is voor de vier- en zescilinder dieselmotoren en standaard aanwezig is bij de zescilinder-benzineaandrijvingen, maakt gebruik van een in de riem geïntegreerde startgenerator (BiSG) om energie te winnen die bij het vertragen en remmen gewoonlijk verloren gaat. Deze energie wordt vervolgens opgeslagen in een aparte lithium-ionbatterij van 48 V, voordat ze op intelligente wijze wordt benut om de motor te helpen bij het wegrijden en om een verfijnder stop/start-systeem te leveren.

Met de MHEV-technologie haalt de 163 pk sterke 2.0-liter viercilinder Ingenium-dieselmotor een CO2-uitstoot vanaf 163 g/km en een brandstofverbruik vanaf 6,2 l/100 km.

De zescilinder-in-lijn diesel van 300 pk heeft een CO2-uitstoot van 194 g/km. De prestaties zijn stevig, met 0-100 km/h in 6,4 seconden.

Klanten die voor een benzinemotor opteren, kunnen kiezen tussen de 340 pk of 400 pk sterke versie van de 3.0-liter zescilinder-in-lijnmotor, met een koppel van respectievelijk 480 en 550 Nm. Beide krachtbronnen beschikken over de nieuwste motortechnologieën, met inbegrip van een elektrische supercharger die wordt ondersteund door twinscroll-turbo en een continu variabele kleplifthoogte (CVVL), waardoor verfijnde prestaties met een hoge efficiëntie verzoend worden. In de uitvoering van 400 pk accelereert de nieuwe F-Pace van 0-100 km/h in 5,4 seconden.

Tot slot produceert de 2.0-liter viercilinder Ingenium-benzinemotor van 250 pk een koppel van 365 Nm en accelereert hij van 0-100 km/h in 7,3 seconden, met een CO2-uitstoot vanaf 209 g/km.

Alle motoren worden gekoppeld aan de achttrapsautomaat die met de schakelhendels op het stuur bediend kan worden en alle F-Pace-modellen zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving.

Geconnecteerde technologieën

De nieuwe F-Pace is uitgerust met de geavanceerde elektronische voertuigarchitectuur van Jaguar: EVA 2.0. Dat systeem ondersteunt een reeks van nieuwe technologieën die het mogelijk maken dat de wagen op elk moment verbonden en up-to-date is.

De nieuwste Pivi Pro-infotainmenttechnologie is toegankelijk via het nieuwe, gebogen HD-aanraakscherm van 11,4". De voornaamste voordelen daarvan zijn een grotere helderheid en de vereenvoudigde menustructuren waarmee bestuurders tot 90% van de gebruikelijke opdrachten met maximaal twee tikken vanaf het beginscherm kunnen openen of bekijken.

Om bestuurders snel toegang tot essentiële informatie te geven, is de nieuwe F-Pace ook met een nieuw 12,3" HD Interactive Driver Displaymet configureerbare lay-out uitgerust. 

Het nieuwe infotainmentsysteem is standaard uitgerust met Apple CarPlay en stelt gebruikers in staat om via bluetooth twee telefoons tegelijk aan te sluiten. Android Auto is eveneens standaard. Met de optionele draadloze lader kunnen inzittenden hun smartphone snel opladen. 

De Active Road Noise Cancellation, een primeur voor dit segment, beoordeelt voortdurend de trillingen die het wegdek opwekt en berekent de tegengestelde geluidsgolf die nodig is om het geluid te elimineren dat de inzittenden waarnemen. Dat betekent dat het geluidsniveau in de passagiersruimte daalt, wat voor een grotere verfijning zorgt en die helpt de vermoeidheid te verminderen, die gewoonlijk optreedt wanneer men gedurende lange tijd aan geluiden met een lage frequentie blootgesteld wordt. Het systeem registreert constant welke zitplaatsen bezet zijn om zijn werking te optimaliseren en iedereen de best mogelijke ervaring te bieden. Dankzij de lichtgewicht-technologie blijven voertuiggewicht en rijkarakteristieken onveranderd. Engine Noise Cancellation isoleert de passagiersruimte van ongewenst motorgeluid om het gevoel van rust verder te versterken.

De nieuwe F-PACE omvat ook een selectie van geavanceerde rijhulpsystemen. De Clear Exit Monitor, bijvoorbeeld, die zowel de voorste als de achterste inzittenden bij het uitstappen voor naderende voertuigen of fietsers waarschuwt. De Adaptive Cruise Control handhaaft automatisch een ingestelde afstand tot de voorligger.

Klanten kunnen kiezen uit de afwerkingsniveaus S, SE en HSE, die allemaal beschikbaar zijn in R-Dynamic-uitvoering. De nieuwe Jaguar F-Pace is nu te bestellen. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy